خرج و مخارج نورسیده‌ها
آزاده حسینی
خرج و مخارج نورسیده یا بهتر بگم نی‌نی کوچولوها تو این دوره و زمونه به قدری بالا رفته که خیلی‌‌ها فکر این موضوع را از سر بیرون کرده و کلا قید بچه‌دار شدن رو زده‌اند، اما توصیه من به عنوان یک تازه مادر این است که اگر چه هزینه بچه‌دار شدن بالا است، اما دنیای اونا و داشتن یک بچه تپل و مپل و کوچولو اینقدر جذابه که با کمال میل هر هزینه‌ای را پرداخت می‌کنید و تازه کلی هم احساس شادمانی بهتون دست می‌ده.

این احساس به ویژه در پدر و مادرانی که تجربه اولین فرزند را دارند بیشتر است و همه چیز در ابتدا برای آنها جذابیت و تازگی دارد. اگر بین خودمان بماند گاهی اوقات پدر و مادرها برای دل خودشان دست به خرید برخی از اقلام می‌زنند چون آن طفل بی‌گناه هنوز معنی خیلی چیزها را به درستی نمی‌داند.
هزینه تولید هر نوزاد از بدو تولد تا یک سالگی شامل خیلی چیزها از جمله پوشک، شیرخشک و کرم بچه و ... می‌شود که تازه باید به آن هزینه بیمارستان که بسیار متغیر و بسته به نوع بیمارستان (دولتی و خصوصی) در نوسان است به علاوه باید هزینه دستمزد پزشک جراح که در اکثر موارد جدای از هزینه‌های بیمارستان دریافت می‌شود را به آن اضافه کنیم.
در اکثر موارد پدر و مادربزرگ نوزاد، سیسمونی کوچولوهای تازه از راه رسیده را قبل از تولد بسته به نوع جنسیت تهیه می‌کنند که این سیسمونی با توجه به توان مالی آنها وسعت پیدا می‌کند و در برخی موارد حتی به زمان کودکی و نوجوانی نوزاد هم می‌رسد. اگر سری به خیابان بهار که مرکز فروش وسایل سیسمونی نوزاد است بزنید مظنه قیمت دستتان می‌آید.
اما یک سیسمونی نرمال که شامل تخت بچه و وسایل آن که شامل پتو، بالشت و تشک می‌شود کریر یا نی‌نی‌لای‌لای، که بین ۲۰هزار تومان مارک دلیجان ۱۲۰هزار تومان و مارک مامالا و ساک وسایل بچه که بین ۲هزار تومان یک مارک ایرانی تا ۴۵هزار تومان مارک
مک‌لارن است. چند دست لباس که گاه در یک بسته‌بندی 5 و 7 تیکه از نرخ 5 تا 25هزار تومان و گاه شامل تعداد دلخواه زیرپوش، پیراهن آستین کوتاه و آستین‌بلند، شورت، شلوار، پیراهن دکمه‌دار، سرهمی جوراب، کلاه نوزادی و دستکش می‌شود. همچنین صندلی غذای بچه با میانگین نرخ 70هزار تومان مارک چیکو و صندلی داخل ماشین هم با نرخ 120هزار تومان در مارک‌های چیکو و مک‌لارن هم به تازگی به لیست سیسمونی‌‌ها اضافه شده و وسایلی دیگری نظیر شیشه شیر در ابعاد مختلف که بین 750مارک، پنبه‌ریز تا 5هزار مارک چیکو از ابعاد 150میلی‌لیتر متغیر است.
وسایل دیگری همچون شانه و برس، ناخن‌گیر و تب‌سنج که گاه در یک بسته‌بندی تا ۱۲هزار تومان هم به فروش می‌رسد.
تازه برخی مادران که حساسیت بیشتری دارند کرم و لوسیون‌هایی که با میانگین نرخ 2هزار و 500تومان است را برای استحمام بچه به کار می‌برند. البته پودر بچه را هم که نوع ایرانی و خارجی دارد مصارف متعددی برای مادران دارد که نرخ این محصول نیز بین 500 تا 3000تومان متغیر است.
تا یادم نرفته کالسکه را هم به لیست خرید نی‌نی‌کوچولو اضافه کنم هم برای پدر و مادرانی که دارای وسایل نقلیه هستند، کاربرد دارد و هم برای آنهایی که فاقد وسیله نقلیه هستند و این محصول هم بسته به ایرانی و خارجی و مارک و برند آن بین ۸۰ تا گاه یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان متغیر است که محصول ایرانی آن مارک خاصی ندارد و با قیمت ۸۰هزار تومان به فروش می‌رسد، اما خیلی‌ها نیز ترجیح می‌دهند کالسکه را با مارک چیکو و یا حداقل مامالاو تهیه‌ کنند که نرخ این نوع کالسکه از ۲۲۰هزار تومان شروع و بسته به وسایل تکمیلی آن تا یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان هم می‌رسد.
کالسکه در دو نوع موجود است «نوع عصایی» که دست این کالسکه مثل عصا است و وقتی جمع می‌شود بسیار کم‌حجم است. نوع دیگر هم معمولی که کمی سنگین‌تر و معمولا با مخلفات اضافی است و جای بیشتری را در زمان جمع شدن اشغال می‌کند.
لیست هزینه‌های نوزادتان بالا کشید، اما نترسید چون تمامی مواردی را که نامش گفته شد در لیست سیسمونی قرار دارند و پدر و مادر بزرگ مادری بچه، زحمتشان را می‌کشند و بهتر است شما هم کمی کمکشان کنید.
هزینه پدر شدن
اما هزینه‌هایی که شما پدر گرامی بعد از تولد و علاوه بر سیسمونی باید پرداخت کنی در ماه اول تولد شامل شربت‌هایی برای آرامش نوزاد هنگام خواب که به دلیل عدم شکل‌گیری سیستم گوارشی آن باید مصرف بشود که گریپ میکسچر یا کولیک اید که بین ۱۲۰۰ تا ۷۰۰۰تومان متغیر و هر هفته تکرار می‌شود و تا ۳ تا ۴ ماهگی نوزاد ادامه پیدا می‌کند.
هزینه کرم‌های سوختگی بچه که ساده‌ترین آنها کرم ویتامین آ+د و کرم ضدالتهاب کالاندولا با قیمت هر یک 250تومان و کرم خارجی پناتن با نرخ 6هزار تومان است که نوع ایرانی آن را در هفته باید بخری و خارجی را هرماه مجبور به خریدش هستید و هزینه مربوط به خرید کرم پای بچه تا زمان 2سالگی ادامه پیدا می‌کند. راستی مولتی ویتامین و آهن را هم فراموش نکنید. هزینه‌های خرید پوشک را هم همین‌طور.
تازه اگر همسرتان شاغل باشد مطمئنا مجبور هستید از چهار یا شش ماهگی به بعد شیر خشک و غذای کمکی را به لیست خریدتان اضافه کنید. شیر خشک با مارک‌های نان، مولتی، هومانا، بی‌اومیل و غذاهای کمکی با مارک نان و بلدین در بازار با نرخ یک‌هزار و ۵۰۰ تا دوهزار و ۵۰۰تومان به فروش می‌رسد.
قیمت پستانک هم که با مارک‌های ناک، چیکو، بیبی‌نوا در بازار به فروش می‌رسد بین 1500 تا 2900تومان متغیر است که بند پستانک را هم اگر به آن اضافه کنی بین 250 تا 6000هزار تومان باید برای آن بها پرداخت کرد.
نترس بابا، غصه نخور مامان عوضش وقتی نی‌نی شکمش سیر شد جایش هم عوض شد، لبخندی به شما می‌زند که تصویر آن تا مدت‌ها در ذهن شما باقی می‌ماند و به جرات می‌توان گفت آغوش گرم کودک پناهگاه امنی برای فراموش کردن دغدغه‌های روزمره زندگی است.
امیدوارم که کودک شما هرگز بیمار نشود اما هزینه درمان و ویزیت پزشک اطفال کودک شما که تا یک‌سالگی بهتر است هر ماه ویزیت شود در صورت بیمه بودن 3هزار و 500تومان و اگر هم بیمه نیستید تا 8هزار تومان می‌رسد.
نکته‌ای که بهتر است به آن توجه کنید این است که به نوزادان تا یک‌سالگی باید در ۵نوبت واکسن تزریق شود در جدول زیر مشخص شده است که بهتر است نوزادتان را به مراکز بهداشت بیمارستان‌ها برای تزریق ببرید چرا که به دلیل تعدد مصرف و نظارت بیشتر واکسن‌های سالم و تازه‌ای را دریافت می‌کنید تازه اگر به مطب پزشک مراجعه کنید علاوه‌بر پرداخت ویزیت مجبور به پرداخت بهای واکسن نیز هستید که گاه تا ۸هزار تومان نیز می‌رسد در حالی که در مراکز بهداشت نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجهی
نیست.
از ۶ماهگی به بعد با وجود پرداخت تمامی هزینه‌ها به دلیل اینکه نوزادتان به غذا می‌افتد تمایل زیادی به خرید آرد برنج، بادام و گوشت قرمز و ماهی، میگو، مرغ و سبزیجات تازه پیدا می‌کنید و مطمئن باشید اگر از جلوی ویترین یک مغازه اسباب‌بازی فروشی یا لباس کودک عبور کنید با یک مکث یک تحفه‌ای هر چند کوچک اما با تمام وجود برای کودکتان خواهید خرید که بهتر است به برچسب هشداری که در برخی اسباب‌بازی‌ها نصب شده که آن اسباب‌بازی را به دلیل داشتن قطعات کوچک برای کودک زیر ۳سال منع می‌کند توجه کنید و البته از همین کودکی با خرید کتاب‌های مخصوص کودکان آنها را با مطالعه آشنا کنید حتی اگر تمایلی به کتاب خواندن شما نداشته باشند.
تا یادم نرفته این رو هم اضافه کنم تا پانزده روز فرصت دارید برای فرزند نورسیده خود پس از آنکه اسمی زیبا انتخاب کرده شناسنامه دریافت کنید که برای آن هم باید حدود 2هزار و 500تومان بها بپردازید. قدم نورسیده مبارک.