کارنامه درخشان امید

آیین افتتاح بزرگترین مجموعه مخازن ذخیره نفت خام کشور صبح چهارشنبه گذشته، در جنوب ایران در منطقه بندری گناوه و دیلم در استان بوشهر برگزارشد. دکتر علی عسکری مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری امید، با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب گفت: این پروژه توسط بخش خصوصی، در زمانی انجام گرفت که پیشبرد پروژه‌ها در کشور بسیار سخت بود و ما کمترین مشکل را در تامین مالی داشتیم. در این شرایط، تامین مالی مطمئنی را تدارک دیدیم و توانستیم طرح را به اتمام برسانیم. او از وزارت نفت، شرکت مناطق نفت خیز جنوب، کمیته فنی پروژه، بانک‌های تامین کننده، پیمانکاران، مشاوران، مسوولان محلی، مدیران و دست اندرکاران طرح و نیروی انتظامی برای تامین امنیت تشکر کرد. عسکری همچنین گفت: با احداث این مخازن، ظرفیت و توان صادراتی نفت خام کشور و دستیابی به استانداردهای روز جهان افزایش یافته و از این بابت خرسندیم. وی افزود: با برداشتن این گام بزرگ، توان اقتصادی و ضریب امنیت ملی ایران افزایش یافته و از دیگر سو با کاهش ریسک مواجه خواهیم بود. وی افزود: این پروژه همچنین صرفه جویی قابل توجهی در ابعاد مختلف برای کشور در پی خواهد داشت.

مهندس بیطرف معاون وزیر نفت نیز یکی دیگر از سخنرانان آیین افتتاحیه بود. وی با تبریک ایام دهه فجر، به موضوع استقلال در اندیشه امام ره و پیروزی انقلاب پرداخت و گفت: پس از رهاشدن سریع از وابستگی سیاسی، روند استقلال و خوداتکایی اقتصادی نیز در این سی و هشت سال به طور چشمگیری دنبال شد و این روند همچنان ادامه دارد. وی افزود: صنعت نفت در کنار سیاست‌های تولید و بهره برداری نفت و گاز و رشد صنایع پایین دستی، دو محور مهم دیگر را هم دنبال می‌کند. همچنین با این فعالیت‌ها سعی در استفاده از توان داخلی و جذب فناوری‌های نو نیز داریم. به گفته وی، امروز بحث توسعه میدان‌های نفت و گاز در قالب قراردادهای جدید، دو الزام بسیار مهم است که باید دنبال شود. ضریب بازیافت مخازن هم باید افزایش یابد که این مهم فناوری‌های نو می‌خواهد. بر این اساس قراردادهای جدید نفتی دو پیوست مهم دارد. یکی مشارکت با شرکت‌های ایرانی است که به مشارکت توان و دانش داخلی کمک کند. به این منظور شرکت ایرانی باید در حد اکتشاف و توسعه باشد و در تصمیم گیری‌ها مشارکت کند.

وی با بیان اینکه انتقال فناوری در مراکز داخلی از دیگر محورهایی است که وزارت نفت دنبال می‌کند تا در ده سال آینده به دانش بومی و مستقل برسیم، گفت: بر این اساس به دنبال دستیابی به شرایطی هستیم که شرکت‌های ایرانی نیز در زمره نام‌های مهم بین‌المللی قرار گیرند. معاون وزیر نفت در ادامه به حمایت‌ها و تلاش‌های وزیر نفت در رشد و پویایی صنعت نفت ایران اشاره کرد و گفت: مهندس زنگنه روند پیشرفت این پروژه را هم با جدیت دنبال کردند. او از چهار بانک سپه، ملت، سینا و انصار که تامین کننده مالی این طرح بودند نیز تشکر و قدردانی کرد. بیطرف در ادامه گفت: بخشی از تاسیسات صنعت نفت در دوران تحریم فرسوده شده و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت وزارت نفت برای شکوفایی اقتصادی بسیار ضروری است. وی در انتها با اشاره به محرومیت استان‌های ساحلی از جمله بوشهر،گفت: موارد طرح شده برای حمایت وزارت نفت در مشورت با وزیر دنبال خواهد شد و امیدواریم با همدلی جمعی، ایران هر روز آبادتر از همیشه شود.

اسماعیلی فرماندار دیلم، به عنوان سخنران این آیین از دست اندرکاران اجرای این طرح بزرگ تشکر کرد. وی با اشاره به تاکیدات رئیس جمهوری و سایر مسوولان دولت بر رشد عمران و آبادانی کشور و رونق سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی، به بار نشستن این طرح در استان بوشهر را دارای تاثیرات مثبت ملی و استانی و منطقه‌ای دانست. حجت الاسلام خدری نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم و دبیر کمیسیون انرژی مجلس در این مراسم گفت: مجلس و کمیسیون انرژی بیشترین همراهی را با دولت و مجموعه نفت داشته و دارد. این حمایت از آن روست که دیپلماسی نفتی کشور موجب اقتدار و عزت ایران شده است. وی خواستار اتخاذ تدابیری شد که با وجود مجموعه عظیم پارس جنوبی و دهها پروژه و طرح انرژی در استان، محرومیت از مناطق دیلم و گناوه که به لحاظ انرژی، همسایگی با دریا و ظرفیت‌های متعدد مستعدند، رخت بربندد و گفت: لازم است وزارت نفت مسوولیت‌های اجتماعی نظیر احداث اماکن فرهنگی و ورزشی و حمایت از اشتغال نیروهای بومی را بیشتر دنبال کرده و شرایط بهتری را برای رضایت حداکثری مردم فراهم آورند.

وی خواستار حمایت از این مجموعه برای شروع فاز ۲ آن شد و گفت: با توسعه این طرح‌ها، اشتغال بیشتر برای مردم منطقه ایجاد خواهد شد؛ مردمی که اگر اشتغال ایجاد شود، لنج‌هایی را که از آن سوی آب کالای قاچاق می‌آورند، خواهند سوزاند. موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او گفت: ذخیره‌سازی از آخرین زنجیره‌های روند تولید و فروش نفت و جزو برنامه‌های استراتژیک این وزارت است. وزارت نفت تلاش کرد ظرفیت ذخیره‌سازی را به استانداردهای روز جهان برساند، زیرا تا پیش از افتتاح این پروژه با استاندارد جهانی فاصله داشتیم و این اقدام پشتیبان تولید و صادرات است. او گفت: همچنان نیازمند اجرای طرح‌های دیگری توسط بخش خصوصی برای حمایت از صنعت نفت هستیم تا به توسعه پایدار برسیم. ذاکری مدیرعامل پترو امید آسیا، آخرین سخنران مراسم بود که جمع بندی از سخنرانی‌ها ارائه داد و از مجموعه وزارت نفت، بانک‌های تامین‌کننده، مهندسان و مدیران سابق در سرمایه‌گذاری امید و پترو امیدآسیا تشکر کرد.

وی در عین حال از مهندس بیطرف معاون وزیر نفت، خواست شرایط را در مجموعه وزارت نفت به گونه‌ای فراهم کند که مسوولان میانی وزارتخانه نیز شرکت‌های خصوصی سرمایه گذار در صنعت نفت را همکار خود بدانند. مدیرعامل پترو امید آسیا گفت: در حال حاضر در بخش سرمایه‌گذاران داخلی این مشکل وجود دارد. ذاکری گفت: امیدوارم با رویکرد مثبت وزیر محترم و مهندس بیطرف، شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که سایر بخشها نیز برای سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی که مورد نظر وزارت نفت است، پیشقدم شوند. وی همچنین از حمایت‌های دکتر علی عسکری که به گفته وی از سرمایه‌های ملی است، سپاسگزاری کرد.

کارنامه درخشان امید