نهایت علم اقتصاد گروه بورس- کتاب نهایت

علم اقتصاد با عنوان فرعی آموزش درباره پول به نوجوانان و جوانان، نوشته کین‌بابیج در سال ۲۰۰۶ تالیف و در سال ۲۰۰۷ از سوی گروه انتشاراتی رومن و لیتل‌فیلد انتشار یافته است. نویسنده این کتاب بیش از ۲۵ سال تجربه تدریس در مدارس آمریکایی دارد و دارای مدرک دکترای اقتصاد است. او همچنین به عنوان مشاور تبلیغات و بازاریابی در برخی از شرکت‌های بزرگ فعالیت دارد و از تجارب خود در تالیف این کتاب استفاده کرده است. او در پیشگفتار چاپ اول کتاب در مورد وجود بحران در اقتصاد آمریکا هشدارهایی جدی می‌دهد و معتقد است کشورش در حال دفن شدن زیر بار بدهی است و هرگاه کمر مردمش زیر بار بدهی خم شود دشمنانش آنها را شکست نخواهند داد، بلکه آنها در آینده مالک آن کشور خواهند شد و هر چقدر سوءمدیریت مالی فردی، خانوادگی و ملی افزایش یابد و مورد چاره‌جویی قرار نگیرد، این سرنوشت به واقعیت تبدیل خواهد شد.

وی راه‌حل برون‌رفت از بحران را تغییر نگرش خانوارها می‌داند و در مورد مدیریت بخش پولی زندگی، اهمیت مقوله پس‌انداز در زندگی فردی و جامعه، تنظیم بودجه برای خانوار، در نظر گرفتن هزینه فرصت منابع در اختیار جامعه در تصمیم‌گیری تاکید می‌کند.

از نظر نویسنده مدیریت پول و پس‌انداز قبل از آنکه یک مساله اقتصادی باشد یک مقوله فرهنگی است. به این منظور در این کتاب با استفاده از مجموعه داستان‌های جذاب در مورد راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک و تجارب شخصی دانش‌آموزان، به آموزگاران و والدین می‌آموزد که چگونه فرزندان خود را در مورد نحوه مدیریت بخش پولی زندگی آموزش دهند. بانک سینا به عنوان یک نهاد مالی ضرورت انتشار چنین کتابی را درک کرده و آن را مناسب جامعه امروز کشور دانسته است. این کتاب می‌تواند تصویری از اقتصاد مقاومتی به عنوان راه‌حل برون‌رفت از مشکلات جاری کشور را به خواننده خود یعنی افرادی که نقش تعلیم و تربیت را بر عهده دارند ارائه دهد. مطالعه این کتاب می‌تواند روحیه دلیرانه، مولد و مسوولانه افراد را به عنوان طلیعه تولید در آنان تقویت و ارزش‌هایی مثل صرفه‌جویی، پس‌انداز، کنترل خواسته‌ها و... را در جامعه زنده کند. همچنین باورهای غلطی مثل اعتیاد به ایجاد بدهی، اسراف، خریدهای اعتباری لجام‌گسیخته و... که گریبان افراد جامعه را گرفته و دولت‌های مختلف را به کسری بودجه عادت داده، تضعیف خواهد کرد.

وجود داستان‌های کوتاه و جذاب در مورد رفتارهای اقتصادی افراد، توصیه‌های مختلف به والدین و آموزگاران، شیوه‌های مطلوب تدریس و... همراه با ترجمه روان و مطلوب کتاب از جمله ویژگی‌هایی است که خواننده را به خود جلب می‌کند.

«نهایت علم اقتصاد» توسط دکتر جعفر خیرخواهان، با مقدمه و ویرایش علمی دکتر عبدالناصر همتی ترجمه و در مهرماه سال جاری توسط مدیریت پژوهش و ریسک بانک سینا با تیراژ ۲۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات مهربان نشر، منتشر شده است.

مجموعه سوالات آمادگی آزمون CFA سطح اول

جلد اول کتاب «مجموعه سوالات آمادگی آزمون CFA سطح اول» منتشر شد. این کتاب که توسط جین‌وی‌سی، ام. افدال پامیلی و دیوید استوارت نوشته و از سوی دکتر محمد سیرانی و ابراهیم جعفری منش ترجمه شده با مشارکت شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین انتشار یافته است.

از آنجا که یکی از الزامات توسعه و رشد بازارهای سرمایه، تربیت تحلیلگران حرفه‌ای و ارائه آموزش‌های به‌روز و در سطح و کیفیت بین‌المللی است ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی تحلیلگر مالی خبره (CFA) بیش از پیش احساس می‌شود. این کتاب در دو جلد به صورت مجموعه سوالاتی تهیه شده که می‌توان از آن به عنوان منبع برای شرکت در آزمون تحلیلگر مالی خبره نام برد. جلد اول کتاب شامل بیش از ۴۰۰ سوال در قالب ۲۰ فصل مطالعاتی است و سعی شده در آن همه اهداف آموزشی و بخش‌های مطالعاتی آزمون یادشده را پوشش دهد. اگرچه عنوان اصلی این کتاب آمادگی برای تحلیلگری مالی خبره است اما این سوالات به منبعی برای آزمون‌هایی چون دکتری مدیریت مالی، حسابداری و گواهینامه‌های بورس تبدیل شده است. کتاب حاضر مشتمل بر ۲۰ فصل است که عبارتند از: آیین رفتار حرفه‌ای، روش‌های کمی؛ مفاهیم پایه‌ای، روش‌های کمی؛ کاربرد، مفاهیم مقدماتی اقتصادی، تحلیل‌های اقتصادی خرد، ساختار بازار و تجزیه و تحلیل اقتصاد کلان، اقتصاد پولی و مالی، مطالعات مقدماتی حسابداری، تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، صورتحساب سود و زیان؛ ترازنامه و صورت گردش وجه نقد، موجودی کالا؛ دارایی‌های بلندمدت؛ مالیات‌های انتقالی و بدهی‌های برون و درون‌ترازنامه‌ای، تکنیک‌ها، کاربردها و همگرایی استانداردهای بین‌المللی، تامین مالی شرکتی، مدیریت پرتفوی، سرمایه‌گذاری در سهام بورس اوراق بهادار، تحلیل صنعت و شرکت، سرمایه‌گذاری‌های دارای درآمد ثابت، سرمایه‌گذاری اوراق بهادار مشتقه و سرمایه‌گذاری‌های جایگزین. «مجموعه سوالات آمادگی آزمون CFA سطح اول» در یک مجلد به دو زبان فارسی و انگلیسی هر کدام شامل ۳۰۰ صفحه با تیراژ ۱۱۰۰ نسخه از سوی نشر چتر منتشر شده است.