گروه مسکن- لیلا درخشان: نمایشگاه امسال عمران و ساختمان تصویر کاملی از رکود و رخوت در بخش مسکن را به معرض نمایش گذاشته است. نمایشگاهی که خلوت‌تر از همیشه برپا شده و البته عوامل برگزاری آن سعی دارند، اینگونه القا کنند که بحران مسکن آمریکا تاثیری در اوضاع مسکن ایران نداشته است. غافل از اینکه هم‌اکنون وضعیت مسکن در کشور نه به خاطر اقتصاد آمریکا بلکه به علت عوامل دورن اقتصادی، روزهای آرامی را می‌گذراند. روزهایی که درآن خریدار و فروشنده، سازنده‌ و مالک نگران حرکت روبه‌ جلو هستند. این نمایشگاه که روز گذشته افتتاح شد بهانه‌ای بود برای اینکه برخی فعالان صنعت ساختمان درباره رکودی که در این بخش به‌وجود آمده، بگویند. به گزارش دنیای اقتصاد ایرج رهبر رییس انجمن انبوه‌سازان تهران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گفت: رکود مسکن صدمات زیادی به بخش تولید وارد کرده است و انگیزه را از تولیدکنندگان مسکن گرفته است.

وی افزود: اگر بخواهیم تقاضای مسکن را پاسخگو باشیم در کنار تولید انبوه به روش صنعتی‌سازی، مدیریت بازار مسکن را باید مورد توجه قرار دهیم.

رهبر تصریح کرد: مدیریت بازار مسکن در گذشته مورد غفلت واقع شده است.

استناد به آمار دنیای اقتصاد

این فعال ساختمانی در ادامه به طرح مسکن مهر اشاره کرد و گفت: روش اجرای این طرح نادرست است. وی گفت: اخیرا روزنامه دنیای اقتصاد گزارشی از آخرین وضعیت مسکن مهر به نقل از یک مقام مسوول منتشر کرد که در آن اعلام شده بود: «۲۰۰‌هزار

واحد مسکونی مهر پروانه ساخت دریافت کرده‌اند.» این آمار نشان می‌دهد عملکرد مسکن مهر ضعیف است. وی افزود: ثبت حدود ۸۶۰‌هزار ازدواج در سال ۸۶ و میزان مهاجرت و بهسازی ساختمان‌ها نشان از نیاز فراوان به مسکن در کشور دارد. رهبر در عین حال تاکید کرد: انبوه‌سازان برای همکاری با طرح مسکن مهر تلاش می‌کنند و معتقدند مسکن مهر طرح خوبی است، زیرا قیمت زمین را از قیمت تمام شده مسکن حذف می‌کند.

اول آب بعدا مترو

در مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه ساختمان در کیش مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز به تشریح اولویت‌های دولت در شهرهای جدید پرداخت و گفت: در این شهرها از آنجا که مسکن مهر در حال ساخت است برنامه‌ریزی شده اول آب شرب و سپس مترو تامین شود.

مهدی ذاکرالحسینی افزود: ۵‌هزار هکتار زمین به ۳۵۰‌هزار متقاضی طرح مسکن مهر در شهرهای جدید واگذار شده که ۵۰‌درصد این زمین‌ها در سال جاری به زیر ساخت می‌رود. به گزارش دنیای اقتصاد ذاکرالحسینی معاون وزیر مسکن و شهرسازی، اظهار کرد: با توجه به قانون، طرح مسکن مهر در کلان شهرها باید در شهرهای جدید اطراف آنها اجرا شود.

وی در این خصوص گفت: مساله‌ راه‌اندازی قطار برقی بعد از آب در شهرهای جدید در اولویت‌ قرار دارد و تا به حال برای ۱۰ شهر جدید مصوبه‌ شورای‌عالی هماهنگی ترافیک گرفته شده است.