فارس - هیات پذیرش اوراق بهادار به ۱۵ شرکت از ۲۴ شرکت مشروط بازار دوم کارت قرمز داد تا طی دو سال اخیر تعداد شرکت‌‌های اخراجی بورس به ۸۶ شرکت برسد و آمار شرکت‌‌های کنونی بورسی به ۳۳۲ رسیده باشد.

جدیدترین تصمیم هیات پذیرش اوراق بهادار در خصوص تعیین تکلیف ۲۴ شرکت مشروط بورس و حاضر در بازار دوم با کارت قرمز و اخراج ۱۵ شرکت همراه شد. این هیات در حالی چند شرکت بازارهای اول و دوم را نیز با تغییر و تحولاتی مواجه کرد که پیشنهادهای شرکت بورس را در خصوص ابقای ۲۴ شرکت مشروط و مهلت ۶ ماهه دیگر به این دسته شرکت‌‌ها بررسی کرد و در نهایت حکم به اخراج ۱۵ شرکت از بورس داد.

اخراج ۱۵ شرکت از بورس و مهلت اعتراض ۱۰ روزه

در این رابطه علی حسینی، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام نتایج جلسه روز گذشته هیات پذیرش گفت:‌ در حالی تعدادی از شرکت‌های بورسی در تابلوهای اصلی و فرعی بازار اول و بازار دوم جابجا شدند که با رای هیات پذیرش اوراق بهادار ۱۵ شرکت از ۲۴ شرکت مشروط بازار دوم از بورس اخراج شدند. وی ادامه داد: اما براساس ماده ۴۶ دستور العمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار،‌این شرکت‌‌ها تا ۱۰ روز مهلت دارند مراتب اعتراض خود را به دبیرخانه هیات‌ مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کنند. این در حالی است که رای هیات مدیره سازمان بورس در خصوص بررسی مجدد موضوع یا تایید نظر هیات پذیرش برای هیات پذیرش، بورس و ناشر لازم اجرا است.

اسامی ۱۵ شرکت اخراجی‌‌های ۳

به این ترتیب بعد از اخراج دو گروه ۳۶ و ۳۵ شرکتی در دو سال اخیر، ۱۵ شرکت دیگر نیز در حال حاضر از بورس اخراج شدند.

حسینی در خصوص اسامی ۱۵ شرکت اخراجی گفت: شرکت‌های گسترش صنایع انرژی آذرآب، لاستیک دنا، قند بیستون، تولیدی بهمن، ایران پویا، لاستیک البرز، پارس متال، صنایع مخابراتی راه دور ایران، قند قهستان، قند شیروان، قوچان و بجنورد، بهپاک، نورد لوله اهواز و ساسان ۱۵ شرکت حذف شده از فهرست نرخ‌‌های بورس اوراق بهادار تهران هستند.

تا قبل از اخراج ۳۶ شرکت در خرداد ماه سال گذشته، کل شرکت‌های بورسی ۴۱۶ شرکت بود که با کسر ۳۶ شرکت این آمار به ۳۸۰ شرکت رسید. اما با توجه به اخراج ۳۵ شرکت دیگر و بازگشت ۲۴ شرکت به بازار دوم، ۳۴۴ شرکت در سال گذشته در بازار سهام حضور داشتند که با پذیرش و حضور شرکت‌‌هایی چون مخابرات، بانک ملت و... تعداد شرکت‌‌های بورسی در اسفند ۸۷ به ۳۴۶ شرکت رسید.

در حالی طی دو سال اخیر ابتدا ۳۶ شرکت و سپس ۳۵ شرکت دیگر از بورس اخراج شدند که با احتساب حذف ۱۵ شرکت دیگر، تعداد شرکت‌‌های بورس تهران از ۳۴۷ شرکت سال جاری به ۳۳۲ شرکت رسید.