بیرجند - خبرنگار دنیای اقتصاد: فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: تخصیص ۱۳۰‌میلیارد تومان برای عمران و انسداد مرزها با اولویت مسائل شرق کشور طی سال جاری در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. سردار سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم در بیرجند گفت: گرچه این میزان اعتبار در حد انتظار نیست، ولی با وجود تنگناهای دولت در زمینه بودجه، تصویب این مبلغ قابل قبول است.

وی با تاکید بر تلاش برای برقراری امنیت در مرزهای کشور افزود: ما نمی‌توانیم روی آینده سیاسی امنیتی کشورهای همسایه شرط‌بندی کنیم؛ بلکه باید با همت و تلاش خود امنیت را در مرزهای کشور برقرار کنیم.

وی با اشاره به وجود ۲۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک ایران با افغانستان و پاکستان گفت: به دلیل ناامنی و بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی در این دو کشور مشکلات زیادی را در مرزهای شرقی کشور تجربه کرده‌ایم. وی با بیان اینکه با تخصیص اعتبارات، اقدامات قابل توجهی در زمینه انسداد مرز انجام شده است، افزود: تجهیز خودروها و فراهم کردن وسایل مخابراتی، رادارها، دوربین‌ها و تجهیزات هوایی موجب شد کنترل مرزهای شرق کشور نسبت به قبل وضع بسیار بهتری پیدا کند.

سردار احمدی مقدم با اشاره به افتتاح رسمی طرح انسداد مرز زابل در سیستان و بلوچستان در روز گذشته گفت: این طرح تا حد زیادی در بهبود شرایط امنیتی استان خراسان جنوبی نیز تاثیرگذار است.

وی افزود: امسال با توجه به ادامه کار انسداد مرزها در سیستان و بلوچستان و اصلاح ساختار یگان‌های مرزی در خراسان جنوبی پیش‌بینی می شود تا پایان سال وضعیت موجود در این مرزها بیش از ۳۰‌درصد ارتقا یابد. وی با بیان اینکه ضریب امنیتی استان‌های شرق کشور تا پایان امسال نسبت به وضع موجود افزایش می‌یابد، گفت: طی سه سال گذشته در حوزه قرارگاه شرق کشور ۸۰۰‌میلیارد تومان برای انسداد مرزها و تجهیز یگان‌های انتظامی هزینه شده است.

وی هدف از سفر به خراسان جنوبی را بازرسی سیستماتیک و سراسری از این استان دانست و افزود: ارتقای قابل‌توجهی در این استان از نظر کمیت و کیفیت نیروی انسانی‌، ساخت و ساز‌، اماکن و مرز نسبت به دوسال قبل به وجود آمده است.