فاطمه بهادری

اولین صندوق قرض‌الحسنه دارای مجوز بانک مرکزی با نام نورالرضا (ع) روز گذشته طی مراسمی با حضور جمعی از مسوولان این صندوق، نماینده عسگر اولادی عضو هیات نمایندگان و رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران و خبرنگاران رسانه‌ها شروع به کار کرد. این صندوق با ۵۰‌میلیارد تومان سرمایه اولیه، تا تیرماه سال جاری ۴۰ شعبه و تا نیمه دوم امسال با ۲۰۰ شعبه فعالیت خواهد کرد.

این صندوق پرداخت وام با اولویت خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران و ایجاد اشتغال و کمک به قشر آسیب‌پذیر و اعطای وام ازدواج به جوانان و حمایت از مخترعان و مبتکران و کارآفرینان را در اهداف خود قرار داده است.

به گفته یدا... حاتم‌بیگی، عضو هیات‌مدیره صندوق قرض‌الحسنه نورالرضا (ع)، این صندوق یک موسسه اخلاقی فرهنگی است که حتی در اساسنامه‌اش مقرر شده که کارمزد هم دریافت نخواهد کرد.وی افزود: لازم نیست که تسهیلات‌گیرندگان حتما سپرده‌گذار این صندوق باشند.

عضو هیات‌مدیره صندوق قرض‌الحسنه نورالرضا (ع)، با بیان اینکه این صندوق بین افراد خیر و کسانی که نیاز دارند واسطه‌ است، تصریح کرد: صندوق با هدف کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه شروع به فعالیت خواهد کرد.

وی گفت: این صندوق قصد دارد همچون تجربه مثبت راه‌اندازی میادین میوه و تره‌بار، میادینی به منظور خشکبار و حبوبات راه‌اندازی کند.وی با تاکید‌بر اینکه در ابتدای کار تصور کردیم با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم بود، تصریح کرد: پروانه تاسیس این صندوق سال گذشته صادر شد، اما مسوولان تصمیم گرفتند تا مجوزهای لازم از بانک مرکزی را نیز دریافت کنند و به این منظور همه مدارک به بانک مرکزی ارائه شد.

سهامداران صندوق قرض‌الحسنه نورالرضا (ع) جانبازان و ایثارگران هستند و به گفته حاتم‌بیگی، این صندوق با مازاد نقدینگی افراد خیر که همگی از یاران جبهه و جنگ هستند، تشکیل شده است.

همچنین وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با استقبالی که خیرین از تاسیس صندوق داشته‌اند، سرمایه آن به بیش از یکصد میلیارد تومان افزایش یابد، افزود: امکان افزایش تعداد شعب صندوق تا ۴۰۰شعبه وجود دارد و در گام اول هشت شعبه در تهران و یک شعبه در هر استان کشور راه‌اندازی می‌شود.

وی حداقل تسهیلات صندوق را دو میلیون تومان عنوان کرد که از پایان خردادماه قابل‌پرداخت خواهد بود، ولی سقف آن بسته به نوع فعالیت و میزان کارآفرینی تعیین خواهد شد.

صندوق نورالرضا (ع)، در ابتدا در داخل کشور و پس از اخذ مجوزهای لازم در خارج از کشور نیز فعالیت خواهد کرد.