اهواز- خبرنگار دنیای اقتصاد: شرکت ملی حفاری ایران به منظور تولید برق، چاه‌های ژئوترمال حفر می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در نشستی به مناسبت سی‌امین سال تاسیس صنعت حفاری ایران، با اعلام این خبر افزود: حفر چاه‌های ژئوترمال (زمین گرمایی) تکنولوژی جدیدی در صنعت حفاری ایران است که طی آن چاه در اعماق زیاد حفر شده و تزریق بخار در آن صورت می‌گیرد، سپس با نصب توربین بر سر چاه برق تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه تنها کشور خاورمیانه هستیم که به این تکنولوژی دست یافته است، گفت: هم‌اکنون ۴ حلقه چاه ژئوترمال در ایران تکمیل شده و ۲۲ حلقه چاه دیگر نیز در دست تولید است که پس از طی مراحل نصب توربین، به تولید برق دست خواهیم یافت. بهمنی همچنین به افزایش ناوگان شرکت ملی حفاری ایران اشاره کرد و گفت: تا ۴ سال آینده، تعداد ناوگان شرکت به ۷۵ دستگاه افزایش می‌یابد.

وی افزود: در تلاشیم در ۵ سال آینده این شرکت به ۱۲۰ دستگاه حفاری مجهز شود.مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به عملکرد ۳۰ ساله این شرکت گفت: تاکنون حدود ۲هزارو ۷۰۰ حلقه چاه توسط این شرکت حفر شده که سالانه به تعداد آنها افزوده می‌شود و همین امر سالانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور در بر داشته است.

وی همچنین ساخت ۱۱ هزار و ۷۰۰ نوع قطعه، بومی کردن ساخت دکل‌های حفاری و نیز حفاری تا عمق ۵۷۰۰ متری مخزن مارون خامی را از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت برشمرد و افزود: مهار و کنترل چاه‌هایی که در گذشته منحصرا در دست شرکت‌های خارجی بود نیز از جمله افتخارات این شرکت محسوب می‌شود.وی در ادامه به طرح‌های در دست اجرای این شرکت اشاره کرد و گفت: انعقاد قرارداد با شرکت ایرانی آی.او.سی به منظور توسعه بلوک گازی اسکاتلند در دریای شمال، فعال شدن مجدد قرارداد حفاری ایران در کشور لیبی و نیز ساخت فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی و به اتمام رساندن حفاری فاز ۹ و آغاز حفاری فاز ۱۰ پارس جنوبی از مهم‌ترین طرح‌های داخلی این شرکت هستند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در خصوص حضور قدرتمند این شرکت در حفاری‌های دریا نیز با بیان اینکه ضعف مدیریت در سال‌های گذشته باعث شده کشورهای حوزه خلیج فارس در این زمینه گوی سبقت را بربایند، افزود: اگر ۱۰ سال پیش حفاری ایران در دریا شتاب امروز را داشت، هم‌اکنون حضور قدرتمندتری در دریا داشتیم.