پیش‌بینی وقوع حوادث دریای خزر امکان‌پذیر می‌شود

امواج حاصل از توفان‌های اخیر در مازندران باعث پیشروی آب در ساحل فریدونکنار و سرخ‌رود شد ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: امواج حاصل از توفان اخیر در مازندران به همراهی مد دریا در ناحیه سواحل فریدونکنار و سرخ رود ۴۰ متر خط داغ آب (پیشروی آب در ساحل- حد فاصل بین آب دریا و خشکی) را به همراه داشت.

دکتر همایون خوش روان، مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در استان مازندران با بیان مطلب فوق افزود: این امر منجر به فرسایش و برداشت رسوبات در سواحل مازندران شده است و اثرات این پدیده طبیعی در سواحل بین بابلسر تا محمودآباد در محدوده فریدونکنار و سرخ‌رود به شکل کاملا مشهود قابل رویت است. وی گفت: پدیده منطقه‌ای گزارش شده که به صورت متمرکز و با کانون مشخص خطی و برخلاف حرکت عقربه‌های ساعت به حالت گردبادی ایجاد شده در آب‌های استان گیلان شکل گرفته و باگذر از آب‌های استان مازندران در سواحل دریای بابلسر به حداکثر شدت خود رسیده و باعث شکل‌گیری امواجی به ارتفاع ۶ الی ۸ متر در منطقه فریدونکنار و بابلسر شد که با حرکت به سمت شرق و سواحل مشرف به امیرآباد نکا ارتفاع امواج به ۵/۳متر کاهش یافت و در آب‌های گلستان این امواج میرا شده و از بین رفت.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر تصریح کرد: بنابر داده‌های حاصل از شناورهای موج‌سنجی در استان گیلان امواج ضعیف بوده که در منطقه بندر ترکمن نیز این حالت عمومیت یافته است، اما در سواحل مازندران مرکزی امواج به صورت بسیار توسعه یافته و سهمگین پدیدار شده است. وی متذکر شد: در حقیقت یک‌سری فرایندهای طبیعی در سواحل جنوبی دریای خزر حالت پدیده‌های متمرکز یا منطقه‌ای را دارند که پیش‌بینی وقوع آنها با فن‌آوری‌های نوین هواشناسی و سنجنده‌های موج‌نگاری کاری نسبتا دشوار است، مانند توفانی که اتفاق افتاد. وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا نیز انجام عملیات کارشناسی موج‌سنجی در فاصله زمانی کوتاه در شبانه‌روز انجام می‌گیرد، اظهار امیدواری کرد: ما نیز با افزایش گروه‌های کارشناسی بتوانیم پیش‌بینی‌های لازم را قبل از وقوع حادثه انجام دهیم.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات آب کشور یادآور شد: در اثر شکل‌گیری امواج توفانی در ناحیه سواحل فریدونکنار مشاهدات میدانی انجام گرفته گویای نفوذ آب حاصل از مد دریا به میزان ۴۰متر از خط داغ آب (حدفاصل بین آب دریا و خشکی- پیشروی آب در ساحل) بوده است، به طوری که برداشت و فرسایش رسوبات در اثر این پدیده طبیعی کاملا در سواحل مابین بابلسر و محمودآباد مشخص و مشهود است. وی گفت: این پدیده روی چاه‌های آب شرب منطقه نیز تاثیر گذاشته است. وی در ادامه تاکید کرد: به منظور انجام به موقع پیش‌بینی‌های لازم و توانایی اطلاع‌رسانی بهینه مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر سعی دارد با تکمیل ادوات و تجهیزات اندازه‌گیری در درون آب و مناطق خشک ساحلی شرایط پیش‌بینی وقوع اینگونه پدیده‌های مخرب طبیعی را فراهم کند. وی افزود: البته توفان اول توسط کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی شده بود، اما ارتفاع موج حاصل از آن پدیده‌ای نبود که بتوان پیش‌بینی کرد.