شگفتی‌سازی ایکیا در کمک به نجات زمین

مترجم: مریم رضایی
منبع: Huffington Post

شرکت ایکیا چند ماه پیش اعلام کرد برای اولین بار تولید ضایعات خود را در کشور انگلستان به صفر رسانده و اکنون حتی با بازیافت مواد اضافه‌ای که از ساخت پرفروش‌ترین محصولات خود به دست می‌آورد، به سودآوری از ضایعات رسیده است. این غول لوازم خانگی و دکوراسیون سوئدی که فروش آن در بریتانیا سال گذشته به 72/ 1 میلیارد پوند رسید، دیگر هیچ گونه زباله‌ای در این کشور تولید نمی‌کند. ژوانا یارا، مدیر پایداری واحد انگلستان و ایرلند شرکت ایکیا اعلام کرد زباله و ضایعات اکنون به یک منبع درآمد برای این شرکت تبدیل شده است: «چند سال پیش، وقتی تعداد فروشگاه‌هایمان نصف الان بود، ضایعات سالانه حدود یک میلیون پوند هزینه روی دستمان می‌گذاشت. اکنون 20 فروشگاه داریم و تازه به سود اندکی از این ضایعات دست یافته‌ایم. در واقع ما زباله را از یک هزینه به یک منبع درآمد تبدیل کرده‌ایم. مرحله بعد کار ما فقط به بازیافت محدود نمی‌شود، بلکه از همین مواد بازیافتی در تولید محصولات‌مان استفاده خواهیم کرد. این کار را فقط به این دلیل که حامی محیط زیست هستیم انجام نمی‌دهیم، بلکه سودآور بودن آن هم مهم است.»

یارا می‌گوید کسب‌وکارهای خرده‌فروشی بزرگ مثل ایکیا به این نتیجه رسیده‌اند که پایداری مساله مهمی برای اعتمادآفرینی در میان مصرف‌کننده است. به گفته او، شرکت خرده‌فروشی لباس H&M یکی از این نمونه‌ها است: «اگر وارد فروشگاه‌های آنها شوید، می‌بینید امکان پس آوردن لباس‌های کهنه را فراهم کرده‌اند. فکر می‌کنم این کار آنها بسیار عالی است.» نمونه‌های دیگری که می‌توان از آنها نام برد شرکت‌ تولیدکننده کف‌پوش Interface است که مواد استفاده شده را پس می‌گیرد یا شرکت نایک که کفش‌هایی تولید می‌کند که 100 درصد از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند. شرکت ایکیا قصد دارد در سال‌های آینده با مشتریان خود وارد همکاری شود تا به تغییر تفکر افراد در مورد مساله پایداری کمک کند. یارا می‌گوید: «در عملیات خودمان می‌توانیم حجم بازیافت زیادی داشته باشیم و همه چیز را به‌خوبی پیش ببریم، اما مشتریان بزرگ‌ترین فرصت برای ما هستند.» آمارها نیز حاکی از آن است که مصرف‌کنندگان بریتانیایی به زندگی سبز اهمیت زیادی می‌دهند. فروش محصولات پایدار در شرکت ایکیا سال گذشته 13 درصد رشد داشته و ارزش کل آن به 8/ 76 میلیون پوند رسید. یارا در نهایت گفت: «ما می‌خواهیم زندگی روزمره بهتری برای مردم بسازیم. پایداری نباید یک مساله انحصاری یا گران قیمت باشد که فقط دست عده‌ای خاص به آن برسد، بلکه باید برای همه ساده، مقرون‌به‌صرفه و جذاب باشد. ما بیشترین اثر را در این حوزه می‌گذاریم.» شرکت ایکیا در گزارش پایداری سال 2016 خود که ابتدای امسال منتشر کرد، اهداف پایداری خود را این گونه اعلام کرده است:

فراهم کردن امکان یک زندگی‌ پایدارتر و سالم‌تر در خانه: فرصت‌های زیادی برای این موضوع وجود دارد. ایکیا اعلام کرده، اگر هر یک از 79 میلیون لامپ LED که در کل سال 2016 به فروش رساندیم جایگزین یک لامپ رشته‌ای می‌شد، انرژی لازم برای تامین برق 650 هزار خانوار در طول یک سال فراهم می‌شد. این شرکت معتقد است زندگی پایدارتر نباید چیزی باشد که بر سر آن توافق صورت بگیرد، بلکه هر محصولی براساس اصول «رویکرد طراحی دموکراتیک» ایکیا طوری طراحی می‌شود که شکل، کارکرد، کیفیت و پایداری را با قیمتی مقرون‌ به صرفه با هم ترکیب می‌کند. این یعنی مشتریان همزمان که از کیفیت بالا و هزینه‌های پایین یک محصول بهره می‌برند، می‌توانند از مزایای روش‌هایی که به صرفه‌جویی در مصرف آب، برق و کاهش تولید زباله و توسعه زندگی بهتر و سالم‌تر منجر می‌شود، منتفع شوند. هدف ایکیا این است که فروش این گونه محصولات را تا سال 2020 چهار برابر کند. همچنین از طریق انجام نظرسنجی از همکاران و مشتریان، این شرکت به دیدگاه منحصر به فردی در مورد چگونگی توسعه پایداری در زندگی روزمره می‌رسد.

سالم‌تر زندگی کردن: تغذیه خوب و ورزش کلید سالم زندگی کردن است، اما سبک زندگی شلوغ، زندگی شهری و فرهنگ راحت‌طلبی تا حدی مانع این قضیه است. شرکت ایکیا محصولاتی تولید می‌کند که امکان داشتن زندگی سالم‌تر و صرف زمان روی مسائل مهم را ساده‌تر می‌کند. ارائه مواد غذایی سالم و پایدار در رستوران‌های مخصوص ایکیا از آن جمله است تا هم مشتریان و هم همکاران بتوانند تغذیه سالمی در محل کار یا خانه خود داشته باشند. همچنین گفته می‌شود تا سال 2050 بیش از دو سوم جمعیت دنیا در شهرها زندگی خواهند کرد و این یعنی فضای زندگی کوچک‌تر و دسترسی به طبیعت محدودتر می‌شود. شرکت ایکیا هنگام تولید محصولات جدید این مسائل را مدنظر قرار داده و راه‌حل‌هایی برای ارتباط دادن مشتریان به طبیعت و سالم زندگی کردن یافته است.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی: محصولات شرکت ایکیا به مشتریان امکان می‌دهد مصرف انرژی، هزینه‌های آن و تولید دی‌اکسید کربن را کاهش دهند. روش‌های ساده‌ فراوانی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در خانه وجود دارد. تنها باید به درک بهتری از اینکه چقدر و کجا انرژی مصرف می‌کنید برسید. دستگاه اسپارسناس (SPARSNAS) ایکیا داده‌های آنی را از طریق یک فرستنده وایرلس دریافت می‌کند و اطلاعات را در فرمتی ساده روی نمایشگر نشان می‌دهد تا مشتریان بتوانند عملکرد خود را در زمینه صرفه‌جویی مشاهده کنند. خانه‌ها گرما و انرژی را از زمین، درها و پنجره‌ها هدر می‌دهند. قالی و پرده می‌تواند روشی ساده برای ذخیره‌سازی انرژی و تنظیم دمای داخلی خانه باشد. پارچه‌های مجموعه Anvandbar از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند. ایکیا همچنین با نصب بیش از 730 هزار پنل خورشیدی روی سقف فروشگاه‌ها و ساختمان‌های خود، به استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق روی آورده است. قصد مدیران شرکت این است که الهام‌بخش مشتریان خود برای انجام این کار در خانه‌هایشان باشند.

کاهش ضایعات: ما می‌توانیم تنها با مصرف چیزهایی که نیاز داریم، هم صرفه‌جویی مالی داشته باشیم و هم به کره زمین کمک کنیم. موادی مثل پلاستیک، کاغذ و فلزات بعد از بازیافت می‌توانند زندگی دوباره پیدا کنند و ضایعات را به یک منبع تبدیل کنند. شرکت ایکیا راه‌حل‌های مقرون به صرفه‌ای به مشتریان خود ارائه می‌دهد تا ضایعات در خانه را به حداقل برسانند.