مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی شازند تقسیم یک‌هزار و 100 ریال سود به ازای هر سهم برای سال مالی 90 را به تصویب رساند.

در این مجمع که با حضور ۹۴ درصد سهامداران برگزار شد آقای رضا رحمانی، رییس هیات مدیره و سرپرست این شرکت به عنوان رییس، آقایان یاغشنی و خالق به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و سرمایه‌گذاری شرکت شیمیایی و پتروشیمیایی تامین به عنوان ناظر و آقای محمدعلی اکبری به عنوان دبیر، جلسه را اداره کردند.
براساس گزارش عملکرد شرکت، دستیابی به یک میلیون و 647 هزار و 855 تن تولید در سال 90 بالاترین رکورد تولید از ابتدای تاسیس این شرکت تاکنون بوده است که این میزان تولید 7/7 درصد نسبت به برنامه مصوب افزایش یافته است. این شرکت در سال گذشته بیشترین مبلغ فروش محصولات تولیدی خود را نیز از بدو راه‌اندازی کسب کرده است، به طوری که در سال 1390 با حدود 50 درصد رشد نسبت به سال قبل به رکورد 12 هزار و 916 میلیارد و 130 میلیون ریال دست یافته است. در همین راستا، قیمت سهام شرکت نیز در سال 90 با رشد 25 درصدی در پایان سال به 6هزار و 50 ریال رسیده است.




تاریخچه
شرکت در تاریخ ۱۹/۱/۱۳۶۶ به نام شرکت پتروشیمی اراک (سهامی خاص) تاسیس و به شماره ثبتی ۶۴۴۷۳/۲-۲ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی واقع در تهران به ثبت رسیده است.
شرکت در تاریخ 30/8/1377 به شرکت سهامی عام تبدیل و در شهریورماه 1378 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. سهام شرکت از تاریخ پذیرش، توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران مورد معامله قرار می‌گیرد. مرکز اصلی شرکت در تهران و محل کارخانه در کیلومتر 22 جاده اراک- بروجرد واقع شده است. براساس تایید مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 10/3/1389، نام «شرکت پتروشیمی اراک(سهامی عام)» به «شرکت پتروشیمی شازند (سهامی عام)» تغییر یافت.


شرکت پتروشیمی شازند
طرح احداث شرکت‌ پتروشیمی شازند در سال ۱۳۶۳ توسط شورای عالی اقتصاد تصویب شد و در سال ۱۳۶۸ عملیات اجرایی فاز اول آن آغاز گردید و در سال ۱۳۷۲ در مدار تولید قرار گرفت. در حال حاضر این شرکت با سوابق و تجربیاتی که در بازار این صنعت دارد، توانایی تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول میانی و نهایی از انواع پلیمری و شیمیایی را دارد که با تلاش مجدانه در سال ۱۳۹۰ توانست کماکان در میان ۱۰۰ شرکت برتر کشور جایگاه ۵۷ را به خود اختصاص دهد.
حفظ ارزش و سرمایه‌های انسانی و احترام به شئون همه کارکنان و ارتقای سطح زندگی همکاران محترم در کنار افزایش ارزش و سود هر سهم در سر لوحه اهداف مدیریت قرار دارد، بدیهی است هر حرکت سازنده در این شرکت، نیاز به همکاری همه جانبه دارد که مدیریت و کارکنان شرکت در این برهه زمانی تلاش خواهند کرد با برنامه‌ریزی و آینده‌نگری، در سرنوشت سازمان خود اثرگذار بوده و به گونه‌ای عمل نمایند که جایگاه این شرکت در عرصه صنعت پتروشیمی مانند همیشه زبانزد باشد.


اهم فعالیت‌های شاخص و اثرگذار
در شرکت طی سال 1390
۱- افزایش تولید به میزان ۷/۷ درصد نسبت به برنامه مصوب اولیه
2- دستیابی به آمار 07/26 میلیون نفر ساعت (معادل 996 روز) کار بدون حادثه که در بین شرکت‌های مشابه یک رکورد چشمگیر محسوب می‌گردد.
۳- افزایش ظرفیت واحدهای EO/EG به مقدار ۵/۶ درصد نسبت به طراحی و تولید روزانه day/T ۱۳۶، اتیلن اکساید خالص نسبت به سال گذشته ۵/۱۸ درصد افزایش تولید این محصول استراتژیک را نشان می‌دهد. (اتیلن اکساید) EO تولیدی در این مجتمع نیاز بازارهای داخلی را به صورت کامل پوشش می‌دهد.
4- در واحد پلی‌پروپیلن علاوه بر تولید گریدهای متنوع در گرید اسلیت موجود که دارای ارزش بالاتری هستند مانند گریدهای رندوم کوپلیمر و گریدهای High Impact طی سال 1390 اقدام به تولید گریدهای جدید و خارج از گرید اسلیت واحد گردید، محصولاتی از قبیل گرید ویژه High Impact بهنام R740EP و گرید رندوم کوپلیمر 230 ARP، ضمنا گریدهای Spun bounded جدید نیز در دست بررسی جهت تولید می‌باشند.
۵- افزایش دوره عمر کاتالیست واحد وینیل استات از دو سال به چهار سال و در عین حال حفظ ظرفیت واحد بالاتر از ۱۰۰ درصد و کاهش قیمت تمام شده محصول این واحد با تامین حدود ۱۲۰۰۰ تن اسید استیک ازمنابع داخلی که موجب حدود ۱۱۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید گردیده است.
6- افزایش ظرفیت واحد HDPE از t/h 11 به t/h 12 با انجام اقدامات اصلاحی مختلف درواحد، این افزایش ظرفیت به منزله حداقل 8000 تن افزایش تولید در سال می‌باشد.
۷- پیگیری پروژه طرح جامع آب و پساب، تعیین بالانس آب و پساب نمکی مجتمع و افزایش تولید آب صنعتی با اصلاح کارکرد خطوط تولید
8- صرفه‌جویی day/t 80 در مصرف بخار کم فشار (LPS) در واحد دو اتیل هگزانول EH 2 با انجام اصلاحات فرآیندی
۹- اجرای پروژه Purification۴CH در واحد EO/EG که مراحل راه‌اندازی این پروژه در حال برنامه‌ریزی است.
10- تداوم تولید گرید مشکلی 80 PE برای اولین بار در ایران در واحد HDPE
۱۱- دریافت گواهینامه آزمایشگاه همکاری موسسه استاندارد ایران
12- انجام اقدامات لازم جهت برگزاری ممیزی آزمایشگاه‌های مجتمع توسط موسسه استاندارد ایران و یکی از موسسات معتبر بین‌المللی و دریافت گواهینامه 17025-ISIRI و استقرار 17025-ISO
۱۳- شرکت در آزمایشات بین‌المللی تایید صلاحیت که مابین آزمایشگاه‌های معتبر جهانی صورت می‌گیرد.
14- انجام ممیزی بازبینی HSE,IMS آزمایشگاه‌ها توسط نماینده شرکت PROCERT سوئیس
۱۵- بهینه‌سازی سیستم کولینگ واحد PBR که منجر به صرفه‌جویی hr/۳ m ۴۵۰ آب کولینگ در این واحد گردیده است.
16- افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی و بنزین‌ساز واحد PGH
۱۷- پروژه ذخیره‌سازی و بنزین‌سازی ۸۰ A با تغییر کاربری تانک Aو۰۰۰۲ TK و ایجاد سکوی جدید بارگیری که منجر به تولید روزانه ۴۰۰ تن از این محصول با ارزش گردیده است.
18- پروژه تزریق 2 تا 3 درصدی متانول به بنزین در قالب استاندارد که موجب افزایش عدد اکتان بنزین و همچنین افزایش تولید این محصول شده
است.
19- کارکرد طولانی مدت کاتالیست‌های راکتور واحد PGH از 3 سال تا 4 سال به حدود 6 سال که به دلیل رعایت اصول مهندسی در به‌کارگیری کاتالیست حاصل شده است، با توجه به مشکلات تهیه کاتالیست مذکور به دلیل تحریم، این موضوع علاوه بر کاهش هزینه‌ها، تداوم تولید در درازمدت را تضمین می‌نماید.
۲۰- طراحی پروژه LPG Vaporizer به منظور ایجاد امکانات لازم برای تزریق خوراک گازی LPG و خوراک تولیدی واحد جدید CHU به صورت گاز به کوره‌ها
21- طراحی ایستگاه بارگیری هیدروژن به منظور فروش محصول ارزشمند هیدروژن مازاد با خلوص بسیار بالا
۲۲- طراحی و نصب مخازن جدید BBR جهت جلوگیری از Flaring و افزایش ذخیره‌سازی تا دو برابر مقدار فعلی
23- تغییرات در میزان تزریق مواد شیمیایی جهت افزایش بازدهی واحد BD در تناسب با خوراک دریافتی در واحد
۲۴- پروژه استفاده از Off gas واحد BD در واحد Incerator.
تولید
۱- اتیلن: تولید اتیلن در سال ۱۳۹۰ معادل ۲۸۶.۵۱۹ تن بوده که بالاترین تولید ثبت شده مجتمع از ابتدا تاکنون می‌باشد.
2- پروپلین: تولید پروپیلن در سال 1390 معادل 129.523 تن بوده که 4 درصد بالاتر از ظرفیت اسمی و بالاترین تولید ثبت شده مجتمع از ابتدا تاکنون می‌باشد.
۳- پلی پروپلین: تولید پلی پروپلین در سال ۱۳۹۰ معادل ۸۱.۹۲۷ تن بوده که ۸ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی و بالاترین تولید ثبت شده مجتمع از ابتدا تاکنون می‌باشد.
4- بوتن-1: تولید بوتن- 1 در سال 1390 معادل 6.451 تن بوده که بالاترین تولید ثبت شده مجتمع از ابتدا تاکنون می‌باشد.
۵- پلی اتیلن سنگین: تولید پلی اتیلن سنگین در سال ۱۳۹۰ معادل ۸۸.۱۶۵ تن بوده که ۴ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی و بالاترین تولید ثبت شده مجتمع از ابتدا تا کنون می‌باشد.
6- پلی اتیلن سبک خطی: تولید پلی اتیلن سبک خطی در سال 1390 معادل 66.085 تن بوده که 9 درصد بالاتر از ظرفیت اسمی و بالاترین تولید ثبت شده مجتمع از ابتدا تا کنون می‌باشد.
۷- اکسید اتیلن: تولید اکسید اتیلن در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۲۸.۱۱۷ تن بوده که ۶ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی و بالاترین تولید ثبت شده مجتمع از ابتدا تاکنون می‌باشد.
8- اتیلن گلایکول‌ها: تولید اتیلن گلایکول‌ها در سال 1390 معادل 116.198 تن بوده که 2 درصد بالاتر از برنامه و 10 درصد بالاتر از ظرفیت اسمی و بالاترین تولید ثبت شده مجتمع از ابتدا تاکنون می‌باشد.
۹- دو اتیل هگزانول: تولید دو اتیل هگزانول در سال ۱۳۹۰ معادل ۶۵.۱۶۶ تن بوده که ۱۵ درصد بالاتر از برنامه و بالاترین تولید ثبت شده مجتمع از ابتدا تا کنون می‌باشد.
10- ترکیبات آلی نیتروژن دار: تولید آلی نیتروژن‌دار در سال 1390 معادل 33.409 تن بوده که 11 درصد بالاتر از برنامه و 10 درصد بالاتر از ظرفیت اسمی و بالاترین تولید ثبت شده مجتمع از ابتدا تاکنون می‌باشد.
۱۱- اتواکسیلات‌ها: تولید اتواکسیلات‌ها در سال ۱۳۹۰ معادل ۲۱.۳۶۹ تن بوده که بالاترین تولید ثبت شده مجتمع از ابتدا تا کنون می‌باشد.
12- پلی بوتادین رابر: تولید پلی بوتادین رابر در سال 1390 معادل 30.330 تن بوده که 1 درصد بالاتر از برنامه و 18 درصد بالاتر از ظرفیت اسمی و بالاترین تولید ثبت شده مجتمع از ابتدا تا کنون می‌باشد.
رسالت شرکت پتروشیمی شازند
- تعالی عملیاتی و تولیدی از طریق دستیابی به استانداردهای جهانی
- بلوغ و تکامل سرمایه‌های انسانی از طریق تمرکز بر یادگیری، خلاقیت، نوآوری و همسویی
- دستیابی به بازارهای جدید و افزایش سهم در بازارهای عمومی
- دستیابی به نتایج مطلوب مالی
استراتژی‌های اصلی سازمان
- تثبیت موقعیت رقابتی
- توسعه بازار و محصول