تونل یک کیلومتری برای یافتن گنج میدان اعدام تهران
دنیای اقتصاد ـ نقشه گنج میلیاردی کافی بود تا شبکه‌ای از قاچاقچیان اشیای عتیقه تونلی به طول یک کیلومتر در یکی از میدان‌های قدیمی پایتخت حفر کنند. دستگاه پیشرفته گنج‌یاب نشان می‌داد چند متری بیشتر با هدف فاصله ندارند، آنان وقتی از تونل خارج شدند باور نداشتند پلیس بالای سرشان به کمین نشسته است.

سردار طلایی- در حال بازدید از کاروانسرای قدیمی (محل حفر تونل)

گروه حوادث ـ نقشه گنج میلیاردی کافی بود تا شبکه‌ای از قاچاقچیان اشیای عتیقه تونلی به طول یک کیلومتر در یکی از میدان‌های قدیمی پایتخت حفر کنند. دستگاه پیشرفته گنج‌یاب نشان می‌داد چند متری بیشتر با هدف فاصله ندارند، آنان وقتی از تونل خارج شدند باور نداشتند پلیس بالای سرشان به کمین نشسته است.

بنا به این گزارش، چندی پیش ماموران پلیس تهران در جریان رفت و آمدها و اقدامات مرموز گروهی مرد به خانه شماره یک کوی نوری در میدان اعدام قرار گرفتند و پی‌بردند این مردان ناشناس بدون اینکه عملیات ساخت و سازی در آن ساختمان انجام دهند هرازگاهی نخاله‌های خاک را با کامیون از داخل ساختمان کوچک انتقال می‌دهند. ماموران کلانتری ۱۱۶ پس از بررسی‌های تخصصی دریافتند این ساختمان متروکه است و صاحبخانه از ۶ ماه پیش آن را به ارزش ۲۶میلیون تومان به مردان ناشناسی فروخته است. با توجه به اینکه ارزش واقعی ساختمان خیلی پایین‌تر بود، کارآگاهان خود را در برابر اعضای یک شبکه زیرزمینی دیدند و فرضیه‌های مختلفی را تحت تجسس قرار دادند. بعد از تحت نظر قرار دادن این ساختمان توسط تیم عملیات فاش کرد که ساکنان آن تجهیزات حفاری به داخل خانه انتقال می‌دهند و با توجه به بافت قدیمی منطقه و اینکه میدان اعدام جزو دروازه‌های قدیمی تهران بوده است، حفاری برای سرقت اشیای قدیمی از زیرزمین قوی‌ترین شاخه تحقیقاتی پلیس شد. بدین ترتیب ماموران پلیس روز ۳۱ تیرماه سال‌جاری با محاصره ساختمان و در حالی که اطلاع داشتند گروهی از مردان در داخل تونل مشغول حفاری هستند با استفاده از اصل غافلگیری به داخل ساختمان حمله کردند.


pic1


وقتی کارآگاهان دوتن از اعضای باند قاچاقچیان اشیای عتیقه را داخل اتاق‌های پر از خاک ساختمان بازداشت کردند خود را بالای سرچاه در داخل حیاط رساندند و به کمین نشستند. ساعتی نگذشته بود که دو مرد جوان در حالی که دو شئ سفالی عتیقه در دست داشتند با پشت سر گذاشتن تونل وقتی پای حفره ورودی به عمق 10 متر رسیدند از پله‌های کشویی آلومینیومی بالا آمدند و با دیدن ماموران راهی برای فرار پیدا نکردند. با دستگیری این 4 مرد جوان، آنان تحت بازجویی قرار داده شدند و با وجود اینکه ابتدا ادعاهای عجیبی را مطرح کردند وقتی دیدند پلیس پی به راز گنج میلیاردی آنان برده است چاره‌ای جز اعتراف ندیدند.


قاچاقچیان اشیای عتیقه پذیرفتند که به همراه چهار مرد دیگر و با نقشه گنجی که در اختیار داشته‌اند به سازماندهی عملیاتی پرداخته‌اند که در آن بایستی گنجی متعلق به دوران قاجاریه را در نزدیکی میدان اعدام به دست ‌آورند.


با راهنمایی‌های این قاچاقچیان همدستان آنان نیز بازداشت شدند و سردسته باند در بازجویی‌ها جزئیات نقشه گنج را فاش کرد.


pic2


این مرد گفت: از یک سال پیش در ماجرای گنجی میلیاردی قرار گرفتم و نقشه‌ای را به دست آوردم، وقتی پی ‌بردم گنج در زیرخانه‌هاو کاروانسرای قدیمی است و نمی‌توان به راحتی به حفاری پرداخت به طرح دوستی با یکی از کارگران کاروانسرای قدیم دست زدم. از آنجا که کاروانسرا، انباری برای نگه‌داشتن پارچه شده بود از این کارگر خواستم در ازای دریافت بخشی از گنج همراهی‌مان کند، او پذیرفت از تو در تو بودن ساختمان کاروانسرا استفاده کردیم تا کارمان پنهان بماند و در ضلع شمال‌غربی آن به حفاری تونل در دیواره‌اش پرداختیم، بعد از حفر یک متر، با دستگاه گنج‌یاب پیشرفته‌ای که داشتیم دو متر دیگر به سمت چپ حفر کردیم سپس باز در سمت شمال به حفاری ادامه دادیم، حدود 2 ماه طول کشید اما کارها کند پیش می‌رفت و با بررسی‌هایمان پی بردیم از این مسیر نمی‌توانیم به محل گنج برسیم.» وی افزود: «در کوچه پس کوچه‌های اطراف میدان اعدام خانه کوچکی پیدا کردیم که در مسیر گنج قرار داشت می‌دانستیم اگر پول زیادی بابت خانه بپردازیم به‌راحتی می‌توانیم صاحبش را راضی به فروش کنیم، 26میلیون تومان دادیم و از 6 ماه پیش با تجهیزات کاملا حرفه‌ای شروع به حفر تونل کردیم، خاک‌های داخل تونل را بعد از خارج کردن از آن در حیاط یا اتاق‌ها انباشتیم و با اجاره کردن کامیون این نخاله‌ها را تخلیه کردیم.»


سردسته این شبکه حرفه‌ای، ادامه داد: «ما می‌دانستیم چه می‌کنیم، اگر پلیس دیرتر پی به این حفاری‌ می‌برد ما در یک قدمی گنج بودیم حتی در آخرین مرحله حفاری که گنج‌یاب نشان می‌داد با ثروت میلیاردی فاصله‌ای نداریم به دو قطعه سفالی رسیدیم، گنج قاجار هنوز آن پایین پنهان است و با وجود هزینه 100میلیون تومانی‌ای که داشتیم نتوانستیم به آن دست پیدا کنیم.» با این اعترافات، دیگر اعضای باند نیز پذیرفتند قدم به قدم در این عملیات گنج‌یابی حضور داشتند و ادعاهای گرداننده شبکه را تایید کردند. ساعت 10 صبح دیروز - یکشنبه 8 مرداد ماه- سردار طلایی، رییس پلیس تهران در کاروانسرای قدیمی و خانه گنج حاضر شد و با رفتن به داخل تونل و بازدید از آن، گفت: «نوع حفاری نشان می‌دهد که اعضای این باند خیلی حرفه‌ای هستند و می‌دانستند دنبال چه گنجی هستند، در تونل یک کیلومتری‌ای که حفر شده است از نوع مسیری که گاهی انحراف‌های عمدی در آن بوده است می‌توان فهمید این شبکه تجهیزات خاصی برای ردیابی محل اصلی گنج داشته است.


ســـردار طلایـــی ادامــــه داد: «در بازدیدی که به عمل آوردم به نور کافی و روشنایی لامپ‌ها و دستگاه‌های تهویه هوا برخوردم که مشخص می‌کرد اعضای باند با برنامه‌ریزی کامل وارد این ماجرا شده‌اند.» بنابه گزارش خبرنگار ما: اشیای عتیقه برای بررسی کارشناسانه در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و متهمان روانه زندان اوین شدند.


یکی از ماموران در حال نشان دادن تونل حفر شده در عمق 10 متری زمین