رد و تایید صلاحیت‌های جدید بانک مرکزی

گروه بازار پول - پس از مدتی چالش لیست نهایی مدیران بانکی مورد تایید بانک مرکزی، منتشر شده است. مقایسه این لیست با آخرین لیست منتشر شده مورد تایید بانک مرکزی نشان دهنده میزان قابل‌توجهی تغییر است. نکته مهم این فهرست خارج شدن برخی از مدیران بانکی از فهرست تایید صلاحیت شدگان بانک مرکزی است. بر این اساس مدیران برخی از بانک‌ها که در حال حاضر در حال فعالیت هستند، مورد تایید بانک مرکزی قرار نگرفته‌اند. همچنین مدیرعامل پیشین بانک سامان، که از فهرست تایید صلاحیت شدگان بانک مرکزی خارج شده بود، در لیست جدید مدیران با صلاحیت بانک مرکزی قرار گرفته است.

به گزارش فارس به تازگی تغییرات این فهرست به صورت گسترده انجام شده و نام برخی از بانکی‌ها که پیش‌تر صلاحیت آنها تایید شده بود حذف شده و نام افراد جدیدی در این فهرست اضافه شده است.بانک مرکزی با استناد به این مورد که صلاحیت تخصصی، فردی باید توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار گیرد، از مدت‌ها قبل اقدام به انتشار اسامی این افراد نمود. از همان ابتدا که این اقدام در بانک مرکزی اجرایی شد اتفاقات متفاوتی افتاد و در نهایت تغییراتی نیز در فهرست مدیران دارای صلاحیت از بانک مرکزی اعمال شد. به گزارش خبرگزاری فارس، گفته می‌شود دلیل اینکه نام مدیرانی در این فهرست وجود ندارد، وجود برخی نقاط مبهم در پرونده‌های کاری آنها است و سایر مدیران نیز بنا به برخی دلایل نامعلوم هنوز موفق به تایید صلاحیت شده‌اند.

قوانین ناظر بر صلاحیت مدیران بانکی

با استناد به سایت قوانین بانک مرکزی، دارا بودن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر در رشته‌های بانکداری، اقتصاد، حقوق، حسابداری، مدیریت و فناوری اطلاعات برای مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها و موسسات اعتباری الزامی است. از دیگر شرایط تایید صلاحیت بانکی‌ها، داشتن حداقل ده سال سابقه فعالیت در نظام بانکی برای دو سوم اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها و موسسات اعتباری است. دارا بودن حداقل ده سال سابقه کار در نظام بانکی برای رییس هیات‌مدیره الزامی است. بانک مرکزی به عنوان دیگر شرایط این امر، داشتن حداقل ده سال سابقه فعالیت در مدیریت امور بانکی یا بازار سرمایه برای مدیرعامل به نحوی که حداقل پنج سال آن در نظام بانکی کشور باشد، را الزامی اعلام کرده است. براساس بند دیگری از این آئین‌نامه، محکومین به سرقت، ارتشاء، اختلاس، خیانت در امانت، کلاهبرداری، جعل و تزویر، ‌صدور چک بی‌محل، ورشکستگی به تقصیر یا تقلب، اعم از اینکه حکم از دادگاه‌های داخلی یا خارج از کشور صادر شده یا محکوم مجرم اصلی یا شریک یا معاون جرم بوده و مشمول بند الف ماده ۳۵ قانون پولی و بانکی و ماده ۱۱۱ قانون تجارت باشند، از تصدی اداره امور بانک به هر عنوان ممنوع می‌باشند. همچنین بانک مرکزی قید کرده است که متصدیان اداره امور بانک باید دارای حسن شهرت و دارای شرایط مقرر در ماده ۹۸ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون اجازه تاسیس بانک‌های غیردولتی مصوب بیست و یکم فروردین ماه ۱۳۷۹ باشند.از سوی دیگر قانون تصریح دارد که اعضای هیات مدیره بانک‌ها و موسسات اعتباری نباید بدهی معوق به سیستم بانکی کشور داشته باشند.همچنین در صورت سلب صلاحیت حرفه‌ای، اعضای هیات‌مدیره و مدیران‌عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از مسوولیت مربوطه منفصل می‌گردند. ادامه تصدی مدیران مربوطه در حکم دخل و تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال عمومی محسوب می‌شود.

لیست مدیران با صلاحیت

در این راستا بانک مرکزی لیست نهایی مدیرانی که صلاحیتشان احراز شده است را به تفکیک بانک‌ها به شکل زیر گزارش کرده است:

بانک اقتصاد نوین

محمدهاشم بت‌شکن (مدیرعامل خارج از هیات‌مدیره)، علی معنوی راد، بهرام فتحعلی، سید عبدالحسین ثابت و سیدمحمد صدر‌هاشمی نژاد.

بانک انصار

آیت‌اله ابراهیمی (مدیرعامل)، یحیی فروتن، محمود رهنما و مسعود مهردادی

بانک پارسیان

علی سلیمانی شایسته (مدیرعامل)، غلامرضا سلیمانی امیری،‌ سیدحسام شمس عالم،‌ محمد فطانت فرد حقیقی،‌ جواد نجم‌الدین،‌ جمشید ایمانی و عارف نوروزی. این در حالی است که در بانک‌پارسیان در فهرست قبلی بانک مرکزی جواد نجم‌الدین به‌عنوان رییس هیات‌مدیره بانک و آقایان غلامرضا سلیمانی امیری، سیدحسام شمس عالم، محمد فطانت فرد حقیقی، سید حسن قوامی و جمشید ایمانی به‌عنوان اعضای هیات مدیره بانک پارسیان مورد تایید بانک مرکزی قرار گرفته بودند.

بانک پاسارگاد

مجید قاسمی (مدیرعامل)، سیدکاظم میرولد، احمد وادی دار، علی اکبر امین‌تفرشی، ذبیح‌اله خزایی، مصطفی بهشتی‌روی، داود مجتهد و کامران اختیار.

از بین مدیران بانک پاسارگاد پیش‌تر آقایان سیدکاظم میرولد نیز به عنوان رییس هیات مدیره بانک و احمد وادی‌دار، محمدرضا صداقت تفرشی، ذبیح‌اله خزایی، مصطفی بهشتی روی و داود مجتهد به‌عنوان سایر اعضای هیات مدیره بانک پاسارگاد مورد تایید صلاحیت قرار گرفته بودند.

شرکت دولتی پست بانک

محمدحسن محبیان عراقی (مدیرعامل)، مرتضی دستجانی فراهانی، عادل قبادی‌زاده و علی نعمتی.

بانک تات

علی‌اکبر اصغری (رییس هیات‌مدیره)، جلال رسول اف (مدیرعامل)، علی انصاری، محمدعلی بهزادان و سیدبهاءالدین حسینی‌هاشمی.

بانک تجارت

مجیدرضا داوری (مدیرعامل)، محمدرضا رنجبر فلاح، سیامک دولتی و سیدرحمت‌اله اکرمی

در بانک تجارت مجیدرضا داوری، سیامک دولتی، سیدرحمت‌اله اکرمی، سید مجتبی فهیم‌هاشمی و فرشاد حیدری به عنوان اعضای هیات مدیره در لیست قبلی بانک مرکزی بودند.

بانک توسعه تعاون

ماشاءاله عظیمی (مدیرعامل)، سیدرضا ابراهیمی حسنی نیاکی، بهمن خادم، خلیل‌اله موفق یامی و علیرضا اکبری ماسوله.

بانک توسعه صادرات ایران

ناصر سیف‌اللهی انار، میرسعید نیک زاد لاریجانی، حسین عیوضلو و مجتبی هراتی نیک.

لیست مدیران مورد تایید بانک توسعه صادرات نیز با تغییر قابل‌توجهی مواجه شده است. بر این اساس وکیلی مدیرعامل بانک توسعه صادرات که ماه‌هاست با حکم وزیر اقتصاد روی کار آمده اما هنوز بانک مرکزی صلاحیت وی را تایید نکرده است. بانک مرکزی پیش‌تر صلاحیت میرسعیدنیک‌زاد لاریجانی، حسین عیوضلو و مجتبی هراتی نیک را به‌عنوان اعضای هیات مدیره بانک توسعه صادرات تایید کرده بود و به تازگی ناصر سیف‌الهی را نیز به این گروه اضافه کرده است.

بانک دی

جعفر جمالی (مدیرعامل)، علی اکبر عرب مازار، حسین عبدی، داریوش بذری و محمدعلی مورج.

بانک رفاه کارگران

سیدضیاء ایمانی (مدیرعامل)، محمدجواد محقق نیا، جعفر صفایی مزید، اسماعیل للـه گانی و فرشید فرخ‌نژاد

در فهرست قبلی مدیران تایید صلاحیت شده بانک رفاه علاوه بر صلاحیت مدیرعامل این بانک صلاحیت آقایان محمدجواد محقق نیا و جعفر صفایی مزید مورد تایید بانک مرکزی قرار گرفته شده بود.

بانک سامان

رضا کریشچی خیابانی و ولی ضرابیه.

در بانک سامان سابق بر این اسامی اله‌وردی رجایی سلماسی، ایرج نیک نژاد، محمد ضرابیه، رضا کریشچی خیابانی، سعید آتشکاری و پرویز مشیرزاده مویدی به عنوان مدیران دارای تاییدیه صلاحیت از بانک مرکزی قرار داشت.

بانک سپه

رامین پاشایی فام (مدیرعامل)، علیرضا حیدر آبادی، احمد صباغی، محمدکاظم چقازردی، حامد هیات داودیان و محمدرضا خورسندی. در فهرست قبلی بانک مرکزی در لیست مدیران دارای صلاحیت بانک سپه فقط نام علیرضا حیدرآبادی و احمد صباغی به‌عنوان اعضای هیات مدیره تایید شده در کنار رامین پاشایی‌فام مدیرعامل این بانک ثبت شده بود.

بانک سرمایه

پرویز کاظمی و محمدرضا توسلی. در این فهرست، هنوز مدیرعامل بانک سرمایه مورد تایید بانک مرکزی قرار نگرفته است و در سایت بانک سرمایه نام علیرضا‌هادیان همدانی به عنوان سرپرست بانک قرار دارد ولی همچنان صلاحیت وی تایید نشده است.

بانک سینا

عبدالناصر همتی (مدیرعامل)، محمد مخبر، سیدمحمد بدرطالع، ایرج پورحسین اکبریه و حمیدرضا فرتوک‌زاده.

بانک شهر

غلامرضا حاجی زاده (مدیرعامل)، مرتضی خامی، خیراله بیرانوند، غلامحسین مظفری و علیرضا‌هادیان همدانی. در بانک شهر پیش از این فقط غلامرضا حاجی‌زاده به‌عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره بانک شهر و همچنین غلامحسین مظفری به عنوان یکی دیگر از اعضای هیات مدیره و قائم مقام بانک تاییدیه صلاحیت از بانک مرکزی را داشتند.

بانک صادرات ایران

محمدرضا پیشرو (مدیرعامل)، محمد ربیع‌زاده، روح‌اله خدارحمی، محمدحسین فتحعلی‌زاده کاکرودی و محمدرضا عرفانی. در بین مدیران دارای صلاحیت شده بانک صادرات قبلا مهدی فتاحی رییس هیات مدیره، حجت‌اله صیدی عضو هیات مدیره، روح‌اله خدارحمی نایب رییس هیات مدیره و اصغر ابوالحسنی هستیانی (معاون وقت بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد) به عنوان عضو هیات مدیره غیر موظف هیات مدیره این بانک در کادر هیات مدیره بودند.

بانک صنعت و معدن

قربان دانیالی (مدیرعامل) و غلام عباس نعمت الهی.

بانک کارآفرین

ولی‌اله سیف (مدیرعامل خارج از اعضای هیات‌مدیره)، امیر دادخواه، علی اشرف افخمی، محمد مهدی تابع قانون، علی روستا، ایرج کاموری مقدم، سعید هورآذر، محمدرضا جابر انصاری و رضا سلطان زاده.

بانک کشاورزی

محمد طالبی (مدیرعامل)، حشمت‌اله نظری، محمد حسن فروغی‌فر، داورماهی کار و محمدرضا فرزین.

بانک گردشگری

علی زیرک‌نژاد (رییس هیات‌مدیره)، مهدی جهانگیری کوهشاهی، ناصر سالار (مدیرعامل)، بهرام جاوید نژاد و مسعود مهردادفر.

بانک مسکن

قدرت‌اله شریفی (مدیرعامل)، غلامحسین حسنخانی و محمدعلی سهمانی اصل.

بانک ملت

علی دیواندری (مدیرعامل)، محسن فدوی، علی خورسندیان، علیرضا لگزایی و محمدرضا ساروخانی. در لیست قبلی بانک مرکزی نام علی دیوانداری به‌عنوان مدیرعامل و رییس هیات مدیره بانک ملت قرار داشته و محمدرضا ساروخانی، محسن فدوی، یونس هرمزی شیخ طبق و عبدالکریم قوامی فر اعضای هیات مدیره بوده اند.

بانک ملی ایران

فرشاد حیدری (مدیرعامل)، جمال دامغانیان،

محمد رضا حسین‌زاده، محمد ابراهیم منصور خاکی، خسرو خواجه حسنی و عباس کمرئی.

در بانک ملی پیش‌تر جمال دامغانیان، برات قنبری، محمد رضا حسین زاده و محمد ابراهیم منصور خاکی در لیست هیات مدیره دارای صلاحیت از بانک مرکزی حضور داشتند.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

غلامرضا مصطفی‌پور (مدیرعامل)، سعید ملک‌پور، محمد الیاسی، ساسان گلباز و محمد حیدرزاده.

موسسه اعتباری توسعه

عباس مصلی‌نژاد. در موسسه اعتباری توسعه سابق بر این نام مدیرعامل این موسسه آقای حیدر مستخدمین حسینی به‌عنوان مدیر دارای صلاحیت از بانک مرکزی قرار داشت اما هم اکنون نام وی و سایر اعضای هیات مدیره در این فهرست مشاهده نمی‌شود.

بانک حکمت ایرانیان

سیدابوالقاسم موسوی، عباس عسکرزاده (مدیرعامل)، اکبر غفراللهی و سید داود زارع اسکندری.

بانک ایران زمین

حسن فدایی، محمد ابراهیم مقدم نودهی، محمدرضا امیرحسنخانی و رضا معمار اصفهانی.