تئو آنجلوپولوس کارگردان یونانی درگذشت

تئو آنجلوپولوس، کارگردان مشهور یونانی، در ۷۶ سالگی بر اثر تصادف با یک موتورسیکلت کشته شد. به گزارش گاردین، مرگ این کارگردان بزرگ هنگام فیلمبرداری آخرین فیلمش، دریای دیگر، رخ داد. پلیس و کارکنان بیمارستانی که آنجلوپولوس در آن جان سپرد اعلام کردند آنجلوپولوس به شدت از ناحیه سر دچار آسیب شده بود و تلاش پزشکان هم نتوانست او را از مرگ نجات دهد و آنجلوپولوس پس از انتقال به بیمارستان درگذشت. آنجلوپولوس در حال عبور از عرض یک جاده در نزدیکی محل فیلمبرداری فیلمش بود که این حادثه برایش رخ داد.

آنجلوپولوس (با نام کامل تئودوروس آنجلوپولوس، متولد ۱۷ آوریل ۱۹۳۵ در آتن) در دوران کودکی‌اش نبردهای خونین جنگ جهانی دوم و سپس جنگ داخلی یونان را از نزدیک تجربه کرد. اتفاقاتی که بخش مهمی از فیلم‌های اولیه‌اش را به خود اختصاص داده‌اند. او ابتدا در دانشگاه یونان در رشته حقوق مشغول به تحصیل شد. اما در میانه راه درسش را رها کرد و به فرانسه رفت تا در آنجا در رشته سینما به تحصیل بپردازد. بعد از بازگشت به یونان به عنوان روزنامه‌نگار و منتقد مشغول به کار شد تا اینکه در سال ۱۹۶۷، اوج حکومت دیکتاتوری در یونان، اولین فیلمش را ساخت.

از جمله مطرح‌ترین آثار آنجلوپولوس می‌توان به این فیلم‌ها اشاره کرد: اسکندر کبیر (۱۹۸۰)، سفر به سیترا (۱۹۸۴)، چشم‌اندازی در مه (۱۹۸۸)، گام معلق لک‌لک (۱۹۹۱)، نگاه خیره اولیس (۱۹۹۵)، ابدیت و یک روز (۱۹۹۸)، دشت گریان (۲۰۰۴).

فیلم‌های آنجلوپولوس غالبا ریتم بسیار کندی دارند و بسیار با طمأنینه پیش می‌روند. او شیفته سینمای مدرن اروپا و آثار کارگردانانی چون آندری تارکوفسکی بود و سبک کلی آثارش هم متاثر از این نوع سینما بود. آنجلوپولوس در بیشتر فیلم‌های معروفش به مضامینی چون آوارگی و سرگشتگی، عشق گمشده، مرگ و تعلق به خاک و سرزمین پرداخته است.

از میان آثار او سفر به ستیرا و چشم‌اندازی در مه، در ایران به نمایش عمومی درآمده‌اند. او به ایران هم سفر کرده بود.