برای جلوگیری از بسیاری از خطرات امنیتی که در فضای مجازی با آن روبه‌رو هستیم نیازمند احتیاط، پیشگیری و مقابله هم هستیم. این برنامه پیشگیرانه باید به گونه‌ای باشد که بتوان کمترین خطر را احساس و بیشترین احساس امنیت را به دست آورد. باید گفت که این خوش‌شانسی وجود دارد که هرچقدر هکرهای متبحر و زبردست در جهان فعال باشند به همان اندازه استعدادهایی برای مقابله با حمله‌های سایبری وجود دارد که می‌توان به آنها اطمینان کرد.شما برای داشتن سپر دفاعی مطمئن دربرابر خطرات دنیای مجازی نیازمند داشتن برنامه‌های امنیتی و پیشرفته هستید. در ادامه ۸ برنامه مناسب برای نصب روی موبایل و کامپیوترهایتان پیشنهاد می‌شود که می‌توانند پیش از رسیدن خطر، کارساز باشند.

Avast Free Antivirus

آنتی ویروس رایگان Avast میلیون‌ها کاربر دارد و چنین امکانی به این آنتی ویروس قدرت می‌دهد تا بتواند بسیاری از تهدیدها را به سرعت تشخیص دهد. این آنتی ویروس به‌طور مداوم سیستم شما را تحت نظر دارد و اگر به کدی برخورد کند که مشکوک به نظر برسد آن را برای آزمایش به آزمایشگاه Avast می‌فرستد. اگر تشخیص داده شود که قطعه کد ارسال شده مخرب است واکسنی برای آن ساخته می‌شود و در اختیار تمام کاربران Avast قرار می‌گیرد. آنتی ویروس رایگان Avast این قابلیت را دارد که افزونه‌ها و تولبارهای ناخواسته‌ مرورگر شما را حذف کند، افزونه‌هایی که اگر از نرم‌افزارهای رایگان استفاده می‌کنید احتمالا تا به حال با چندتایشان برخورد داشته‌اید. همچنین با قابلیت آپدیت این آنتی ویروس می‌توانید سیستم خود را در هر لحظه نسبت به جدیدترین نرم‌افزارهای مخرب ایمن نگاه دارید. آنتی ویروس رایگان Avast همچنین مجهز به نرم‌افزار مدیریت رمز عبور است تا بتوانید رمزهای عبورتان را ایمن نگاه دارید. Avast قدرتمندترین و کامل‌ترین نرم‌افزار امنیتی رایگان موجود است و می‌تواند هسته‌ای مناسب برای بسته‌ ایمنی سیستم‌تان باشد.

نرم‌افزار Panda

این ابزار امنیتی رایگان، یکی از توانمندترین روش‌ها برای مقابله با بدافزارها محسوب می‌شود و همچنین می‌تواند شبکه‌های عمومی Wi-Fi را اسکن کند تا جلوی بروز هر گونه مشکل گرفته شود. برای این نرم‌افزار قابلیت رمزگذاری داده‌ها، مدیریت رمز عبور، سیستم کنترلی امنیتی و... در نظر گرفته شده است.

Keepass

این برنامه یک نرم‌افزار امنیتی است که نام کاربری و رمز عبور حساب‌های کاربری مختلف‌تان را ایمن نگاه می‌دارد. با توجه به اینکه امروزه بسیاری از اطلاعاتمان، از جمله اطلاعات کاری، عکس‌ها، ایمیل‌ها و جزئیات حساب‌های بانکی، به صورت آنلاین ذخیره می‌شوند، رمزهای عبور قدرتمند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده‌اند. متاسفانه تعداد زیاد حساب‌های کاربری مورد نیاز برای کاربران اینترنتی به این معنا است که ایجاد و به یاد سپاری رمزهای عبور قدرتمند و متفاوت برای هر حساب کاربری کار بسیار سختی است. Keepass به جای شما این کار را انجام می‌دهد و این رمزهای عبور قدرتمند را در صندوق رمزگذاری شده‌ خود محفوظ نگاه می‌دارد. صندوقی که فقط با رمز عبور مشخص شده برای آن یا فایل کلید مخصوص قادر به دسترسی به آن خواهید بود.Keepass نام کاربری، رمز عبور و یادداشت‌های شما را توسط استانداردهای پیشرفته‌ رمزگذاری (AES) و الگوریتم‌های «توفیش» رمزگذاری می‌کند. بر خلاف نرم‌افزار مدیریت رمز عبور Avast، نرم‌افزار Keepass قابل حمل است و می‌توانید آن را روی فلش مموری خود ذخیره کرده و همیشه به همراه داشته باشید. بهترین ویژگی Keepass نیز متن‌باز بودن آن است که باعث شده است به صورت مداوم در حال توسعه باشد و هر ضعف امنیتی آن به سرعت تشخیص داده شده و رفع شود.

نرم‌افزار BitDefender

یکی از معروف‌ترین ابزارهای موجود برای حذف بدافزارها از روی سیستم محسوب می‌شود که کار کردن با آن بسیار آسان است. در این نرم‌افزار هیچ گونه آگهی تبلیغاتی مشاهده نمی‌شود و به راحتی می‌توانید آن را به صورت رایگان روی سیستم خود نصب کنید. برای این نرم‌افزار، سیستم تشخیص بدافزار و جاسوس‌افزار هم در نظر گرفته شده است.

نرم‌افزار MalwareBytes Anti-Malware

این نرم‌افزار که در اصل یک ابزار امنیتی ضدبدافزار محسوب می‌شود، قادر است هرگونه برنامه مخرب را شناسایی و حذف کند. برای این نرم‌افزار یک اسکنر هوشمند در نظر گرفته شده است که به صورت لحظه به لحظه همه بخش‌های رایانه را زیر نظر گرفته و جلوی بروز هر گونه مشکل را می‌گیرد.

Emsisoft Emergency Kit

اگر نرم‌افزار امنیتی‌تان شما را ناامید کرده است و همین حالا نیز سیستم‌تان به ویروس و بد افزار آلوده شده است می‌توانید از Emsisoft Emergency Kit کمک بخواهید. همچون Keepass، می‌توانید Emsisoft Emergency Kit را در فلش مموری خود ذخیره کنید و روی هر سیستمی بدون نیاز به نصب اجرا کنید. نه تنها Emsisoft Emergency Kit به دنبال ویروس‌های سیستم‌تان می‌گردد بلکه تروجان‌ها، کرم‌ها و بد افزارهایی از جمله افزونه‌های تبلیغاتی، نرم‌افزارهای جاسوسی و کیلاگرها را نیز هدف قرار می‌دهد. به یاد داشته باشید که این بد افزارها به صورت مداوم در حال تغییر هستند، پس باید بعد از اجرای این نرم‌افزار به آن چند دقیقه فرصت بدهید تا خود را به روز رسانی کند و سپس کار خود را شروع کند. Emsisoft Emergency Kit در کار آنتی ویروس سیستم شما تداخلی ایجاد نخواهد کرد و همین قابلیت است که آن را به نرم‌افزاری مفید تبدیل می‌کند. حتی اگر هیچ وقت از این نرم‌افزار استفاده نکنید در دسترس داشتن آن برای وقت‌هایی که یکی از دوستان یا افراد خانواده‌تان در حال دست و پنجه نرم کردن با بدافزاری می‌تواند مفید باشد.

نرم‌افزار Ad-Aware

این نرم‌افزار رایگان امنیتی در شرکت Lavasoft ساخته می‌شود و نسخه رایگان آن نسبت به نسخه پولی حجم بیشتری دارد. در این نرم‌افزار می‌توانید قابلیت‌های پیشرفته برای شناسایی و حذف بدافزار را در اختیار بگیرید و از انتشار هرگونه برنامه جاسوسی هم جلوگیری کنید.

Malicious Software Removal Tool

اگر یک دستگاه رایانه مبتنی بر سیستم عامل ویندوز در اختیار دارید، نیازی نیست تا ابزارهای امنیتی مختلف را از روی اینترنت بارگذاری کنید. چرا که به صورت پیش‌فرض، این ابزار کاربردی روی دستگاه شما نصب شده و با به‌کارگیری آن می‌توانید جلوی انتشار هرگونه بدافزار یا برنامه مخرب را بگیرید.