یکی از معضلات اصلی دستگاه های سرمایشی- اعم از چیلرهای جذبی یا تراکمی- به وجود آمدن رسوب در لوله های مسی کندانسور چیلرها است که مهم‌ترین علت کاهش فاحش عمر مفید دستگاه‌ها به شمار می‌رود. به عبارت دیگر، رسوب ایجاد شده در لوله های مسی، باعث کاهش تبادل حرارتی و کاهش بازدهی دستگاه شده و در صورت افزایش این رسوبات، لوله‌های مسی در معرض فرسایش و توربولانس ناشی از سطح نامتجانس رسوب قرار گرفته و سوراخ می‌شوند.

این مساله در نهایت سبب نفوذ آب آلوده برج خنک کن به داخل چیلر و خوردگی شدید و جبران ناپذیر سطوح داخلی و از بین رفتن مایع خنک کننده و محلول دستگاه می‌گردد.
روش های متداول برای جلوگیری از ایجاد رسوب، استفاده از سختی‌گیرهای رزینی، الکترونیکی و اضافه نمودن مواد رسوب‌زدا است که معمولا به دلیل عدم توجه به نگهداری صحیح و همچنین مصرف آب بیش از حد، در بسیاری از موارد به نتیجه مطلوب ختم نشده و از سوی دیگر، نیاز به اسیدشویی در هر فصل، عملاً ریسک سوراخ شدن لوله‌ها و نفوذ اسید به داخل چیلر را افزایش می‌دهد.
با توجه به موارد فوق، کمپانی ابارا اقدام به طراحی و ساخت سیستم اتوماتیک تمیزکاری لوله‌ها (Ebara Tube Automatic Cleaning System) ETACS نموده است. در این سیستم، لوله های مسی کندانسور و ابزربر به طورمتناوب توسط برس‌های مخصوص تمیزکاری می‌شوند تا از ایجاد رسوب داخل لوله‌ها جلوگیری به عمل آید.


شمای کلی ETACS

مزایای استثنایی و منحصر بفرد ETACS به شرح زیر است:
- تمیز نگهداشتن سطوح داخلی لوله‌های مسی به طور اتوماتیک.
- جلوگیری از هدر رفتن انرژی و مصرف آب.
- جلوگیری از خوردگی فیزیکی سطوح داخلی لوله در اثر رسوب.
- کاهش هزینه کارکرد چیلر.
- عدم نیاز به تمیزکاری دستی در زمان تعمیر.
- نگهداشتن صفحات تنظیم و نگهدارنده برس در هر شرایطی در دو طرف صفحات لوله و کاهش زمان تعمیر.
- طراحی ویژه نگهدارنده‌های برس در جهت پیشگیری از افت فشار.
- انتخاب شیر چهار راهه ساده با حداقل افت فشار. (کمتر از ۲۰ کیلو پاسکال یا دو متر ستون آب)
- آسان سازی برداشتن نگهدارنده‌های برس و در نتیجه، کاهش زمان تعمیر آنها.
- سیستم اتوماتیک تمیزکاری لوله‌های چیلر ابارا، از اتلاف انرژی و خوردگی فیزیکی سطوح داخلی لوله در اثر رسوب جلوگیری می‌کند.



نحوه عملکرد
سیستم اتوماتیک تمیزکاری لوله‌ها (ETACS) شامل برس‌ها، نگهدارنده‌های برس، ‌صفحات تنظیم، شیر چهارراهه و سیستم کنترل است.
نحوه کارآن بدین ترتیب است که برس‌ها توسط جریان آب در داخل لوله ها از یک طرف به طرف دیگر حرکت کرده و سطوح داخل لوله‌ها را تمیز میِ‌نمایند. شیر چهارراهه که توسط یک تایمر 24ساعته کنترل می‌گردد و جهت جریان آب را به صورت متناوب عوض می‌کند. در شرایط عادی، برس‌ها در داخل نگهدارنده‌های برس قرار دارند. نگهدارنده‌های برس با استفاده از صفحات تنظیم‌کننده در هر دو طرف لوله نگهداشته می‌شوند. نگهدارنده‌های برس به صورت یکپارچه و فاقد درپوش ساخته شده‌اند و لذا هیچ نوع نگرانی در مورد شکستن درپوش در حین کار وجود ندارد.
سیستم ETACS در ایران در چندین پروژه که امکان رسوب‌زدایی با روش‌های معمول در آن مقدور نبوده، انجام پذیرفته است. به عنوان مثال در پروژه پتروشیمی جم که کندانسورهای آن از طریق آب خلیج فارس خنک می‌گردند، سیستم ETACS با موفقیت در حال کار است و چهار دستگاه چیلر جذبی ۱۵۰۰ تنی پروژه فوق، عملا با حذف اثرات Fouling Factor با ظرفیتی فراتر از ظرفیت اسمی دستگاه به کار مشغولند.