مریم عسگری- در حال حاضر جدیدترین تکنولوژی در زمینه تلویزیون، تکنولوژی سه بعدی است و اگر کسی بخواهد تلویزیون خریداری کند، با توجه به تنوع بالای برند و مدل‌های این کالا سردرگم می‌شود. از سوی دیگر موضوع نوع تکنولوژی استفاده شده در تلویزیون‌های سه بعدی (پسیو یا اکتیو) خریداران این تلویزیون‌ها را با اما و اگرهای بسیاری مواجه کرده است.

در این شرایط بسیاری نمی‌دانند که از تلویزیون‌های «اکتیو شاتر» با عینک‌های قابل شارژ و گران قیمت استفاده کنند یا از تلویزیون‌های «پسیو».تلویزیونهایی که دیدن تصاویر سه بعدی با آنها به وسیله عینک‌های ارزان قیمتی که قابلیت شارژ ندارند و همچنین فاقد مدار الکتریکی هستند مقدور است. این اما و اگرها باعث شده است که بین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان تلویزیون‌های سه بعدی هم جنگی تکنولوژیکی در گیرد. جنگی که در یک طرف طرفداران تکنولوژی اکتیو شاتر(کارخانه‌های سامسونگ، پاناسونیک و سونی) ایستاده اند و در سوی دیگر شرکت‌های فیلیپس و ال‌جی به عنوان تولیدکننده تلویزیون‌های سه‌بعدی مبتنی بر تکنولوژی پسیو. جنگی که باعث شده است خریداران تلویزیون‌های سه بعدی با سوالاتی نظیر کدام تلویزیون سه بعدی بهتر است؟ چه برندی بخریم؟ کدام تکنولوژی (اتیو شاتر، پسیو) بهتر، بی‌دردسرتر و بی‌خطر است؟ و... مواجه شوند. اگر این سوالات برای شما هم پیش آمده است، این گزارش را بخوانید. در این گزارش ما چهار نمونه از تلویزیون‌های باقابلیت و پرفروش سه بعدی را با سایزهای ۴۰ تا ۴۲ اینچ، در برندهای مختلف با هم مقایسه کرده‌ایم و مزایا و معایب هر یک را به اختصار معرفی کرده‌ایم. (قیمت تلویزیون‌ها با هدایای ضمن خرید و پکیج سه بعدی که شامل عینک و محتوای سه بعدی است اعلام شده است)


LG
مدل:۴۲LW۵۷۰۰۰
محدوده قیمت تلویزیون: یک میلیون و 700 هزار تومان
محدوده قیمت عینک: ۷ تا ۱۲ هزار تومان


ویژگی‌ها: این تلویزیون ۴۲ اینچ بر خلاف سایر نمونه‌های موجود در بازار، مبتنی بر تکنولوژی پسیو است.این تلویزیون هوشمند (Smart TV) با نسبت کنتراست ۱:۸۰۰۰۰۰۰ ،دارای قابلیت تبدیل تصاویر دو بعدی به سه بعدی ،قابلیت دسترسی به اطلاعات فایل با استفاده از مدیا لینک و... است.
تلویزیون مذکور با کمک عینک‌های سبک وزن 15 گرمی و ارزان قیمت پسیو تصاویر سه بعدی را نمایش می‌دهند که این عینک‌ها به دلیل اینکه فاقد مدار الکترونیکی هستند کمتر از عینک‌های اکتیو شاتر باعث سردرد و سرگیجه و... می‌شوند.
در مورد زاویه دید این تلویزیون هوشمند هم باید بگوییم این تلویزیون خطوط افقی را به خوبی نمایش می‌دهد. ضمن اینکه در صورت چرخش سر شاهد تصویر سیاه یا نامشخص نخواهید بود. این تلویزیون همچنین قابلیت پخش فرمت HD DivX، قابلیت DLNA/WiFi و قابلیت Time Machine Ready) DVR) را دارد.
نقاط ضعف: یکی از نقاط ضعف تلویزیون هوشمند ال جی، زاویه دید عمودی محدود آن است. البته شرکت ال‌جی اعلام کرده است که زاویه دید عمودی چندان به کار نمی‌آید و سایر شرکت‌ها که زاویه دید عمودی را به خوبی نمایش می‌دهند چندان استفاده‌ای از آن نمی‌کنند. برخی نیز می‌گویند، عینک‌های سبک وزن پسیو نیز مانند سایر برندها باعث سردرد و سرگیجه و... می‌شود که البته شرکت ال‌جی به شدت این موضوع را تکذیب کرده است.



SONY
مدل:KDL-۴۰NX۷۱۰
محدوده قیمت تلویزیون: دو میلیون و 550 هزار تومان.


محدوده قیمت عینک: 160 هزار تومان.
ویژگی‌ها: تجهیز به فناوری نور زمینه Dynamic Edge LED و پانل OptiContrast، فناوری حرکت فریم سریع ۱۰۰ هرتز پیشرفته با مکانیزم کاهش لرزش تصویر، تجهیز به Wi-Fi داخلی، تجهیز به موتور براویا برای پردازشگر پیشرفته سیگنال که تصاویر را به منظور حذف اختلال، پارازیت و نویز، پاک و تمیز می‌کند.
تلویزیون سه بعدی sony به سیستم کاهنده نویز تصویر MPEG مجهز است و به انواع روابط خروجی و ورودی مجهز است. امکان برقراری ارتباط شبکه زنده دیجیتال DLNA، قابلیت نمایش عکس با کیفیت HD و... از سایر ویژگی‌های این تلویزیون است.
نقاط ضعف: از آنجا که KDL-۴۰NX۷۱۰ مبتنی بر تکنولوژی اکتیو شاتر است برای دیدن تصاویر سه بعدی توسط این تلویزیون باید از عینک‌های سنگین وزن مبتنی بر همین تکنولوژی استفاده شوند. عینک‌هایی که وزنی بیش از ۳۰ گرم دارند و نیاز به شارژ دارند. باور اکثر کارشناسان بر این است که عینک‌های مبتنی بر تکنولوژی اکتیو شاتر باعث سردرد، حالت تهوع و... می‌شوند و بهتر است استفاده از آنها با وقفه‌های چند دقیقه‌ای باشد.
یکی دیگر از نقاط ضعف این تلویزیون این است که مانند سایر تلویزیون‌های مبتنی بر تکنولوژی اکیتو شاتر دارای پرش تصویر هستند. زاویه افقی این مدل محدود و زاویه عمودی آن باز است.



SAMSUNG
مدل: ۴۰D۶۹۴۰
محدوده قیمت تلویزیون: دو میلیون و 99 هزار تومان


محدوده قیمت عینک: مدل 3100 باتری خور، با قیمتی حدود 41 هزار تومان و مدل 3700 شارژی با قیمت 125 هزار تومان.
ویژگی‌ها: این تلویزیونSMART TV از لحاظ طراحی ظاهری از سایر برندها یک سر و گردن بالاتر است. نسبت کنتراست این تلویزیون هم ۱به۷۰۰۰۰۰۰ است. قابلیت جست‌وجوی خودکار کانال در دسترس، اسکن تصویر ۴۰۰ هرتز، تجهیز به چهار ورودی HDMI و سه ورودی USB، تجهیز به موتور پردازش تصویر ۳D HyperReal و... از سایر ویژگی‌های این تلویزیون است. به گفته کارشناسان بازار، این برند در زمینه طراحی و دیزاین تلویزیون‌هایش حرفی برای گفتن دارد و در غیر این صورت تلویزیون‌های سه‌بعدی این برند تفاوت چندانی با سایر نمونه‌های اکتیو شاتر موجود در بازار ندارد.
نقاط ضعف: یکی از نقاط ضعف مدل 40D6940 و کلا تلویزیون‌های سه بعدی مبتنی بر تکنولوژی اکتیوشاتر، پرش بیشتر تصویر در نمونه‌های اکتیو شاتر است.
سایه‌های ناخواسته هم در این تلویزیون با وجودی که اندک است، اما وجود دارد. زاویه دید افقی این تلویزیون هم محدود است و در عوض زاویه دید عمودی این تلویزیون بر خلاف نمونه‌های مبتنی بر تکنولوژی پسیو باز است. همچنین همانند سایر تلویزیون‌های مبتنی بر تکنولوژی اکتیو شاتر، مدل ۴۰D۶۹۴۰ دیدن تصاویر سه بعدی منوط به وجود عینک سنگین وزنی است که قابل شارژ است.



Panasonic
مدل:42st30
محدوده قیمت تلویزیون: یک میلیون و ۹۰۴ هزار تومان


محدوده قیمت عینک: ۱۸۰ هزار تومان
ویژگی‌ها: این تلویزیون پلاسمای سه بعدی به سیستم Infinite black PRO 2 برای نمایش رنگ مشکی عمیق تر مجهز است. در این تلویزیون کنتراست در مکان‌های روشن در حد قابل توجهی افزایش یافته است. این تلویزیون به تکنولوژی plasma display panel مجهز است که دارای پنل سه بعدی پلاسما است.
۴۲ST۳۰ همچنین فاقد محدودیت زاویه دید است و کاربر از هر زاویه ای که تمایل داشته باشد، در حالت‌های مختلف خوابیده و ... می‌تواند تصاویر سه بعدی را مشاهده کند. همچنین در صورت چرخش سر صفحه تلویزیون سیاه نمی‌شود و همان تصویر سه بعدی دیده می‌شود. ضمن اینکه این تلویزیون برای انجام بازی‌های اکشن و... انتخاب بسیار خوبی است. تجهیز به اتصالات ویدئویی کامپوننت، کامپوزیت ویدئو، اترنت، HDMI، نوری صوتی، اسکارت، USB، خروجی صوتی دیجیتال و... از سایر ویژگی‌های این تلویزیون
است.
نقاط ضعف: این تلویزیون هم از تکنولوژی اکتیو شاتر بهره‌مند است و طبعا تصاویر سه‌بعدی توسط عینک‌های سنگین وزن و گران قیمت اکتیو شاتر
نمایش داده می‌شوند. همچنین عینک این تلویزیون نیازمند به باتری است.
در مورد کیفیت تصویر این تلویزیون هم باید بگوییم که کیفیت پخش تصاویر دو بعدی توسط ۴۲ST۳۰ در حد بسیار خوبی است، اما کیفیت تصویر سه بعدی آن در حد سایر برندها نیست.