رویترز به نقل از منابع آگاه کره جنوبی مدعی شد که به خاطر تحریم‌ها ایران ممکن است قادر نباشد تا پایان سال میلادی جاری حدود پنج میلیارد دلار از پول حاصل از فروش نفت خود را از کره جنوبی بگیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، تحریم‌ها شرکت‌های غیرآمریکایی را از خرید نفت خام ایران منع نمی‌کند، اما کار پرداخت پول به ایران را در بانک‌های خارجی دشوار می‌سازد، به طوری که هند پس از هفت ماه تلاش برای

یافتن راهی برای پرداخت بدهی‌هایش به ایران سرانجام هفته گذشته پرداخت حدود پنج میلیارد دلار بدهی نفت به تهران را آغاز کرد. کره‌جنوبی یکی از خریداران اصلی نفت از ایران است و روزانه حدود ‌٢٣٠ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کند.

رویترز در ادامه گزارش خود به نقل از یکی از منابع خود که به خاطر حساسیت این مساله خواست نامش فاش نشود، مدعی شد که میزان بدهی نفتی کره جنوبی به ایران به ‌۴ تریلیون وون (۸۲/۳ میلیارد دلار) رسیده است و می‌تواند تا پایان سال میلادی جاری به ‌۵ تریلیون وون (۷۶/۴ میلیارد دلار) برسد.

سئول سال گذشته پس از تحریم بانک ملت در کره جنوبی به بانک مرکزی ایران اجازه داد که حساب‌هایی را به وون کره جنوبی در این کشور باز کند. یک منبع بانک مرکزی کره جنوبی تایید کرد که ایران نمی‌تواند این پول را به خاطر تحریم‌های بین‌المللی به کشورش برگرداند، اما از تایید مقدار آن خودداری کرد.

این منبع در بانک کره در گفت‌وگویی تلفنی با رویترز گفت: بانک مرکزی ایران پولی را که از خریداران کره جنوبی دریافت کرده است در بانک‌های کره جنوبی نگه می‌دارد، با این امید که بتواند وقتی تحریم‌ها برداشته شد این پول را بیرون بکشد.

بانک مرکزی ایران نمی‌تواند این پول را از کره جنوبی خارج کند، زیرا بانک‌های بین‌المللی تحت تحریم‌ها دست به انتقال پول‌ها نخواهند زد.