ماجرای دوپینگ کشتی‌گیران فرنگی تیم ملی

سرمربی تیم کشتی فرنگی: هنوز دوپینگ کشتی‌گیرانم را باور نکرده‌ام

دبیر کل کمیته ملی المپیک: اخراج دوپینگی‌ها تصمیم درستی بود صبح روز سه‌شنبه نامه‌ای محرمانه از آژانس جهانی ضد دوپینگ «وادا» به فدراسیون کشتی و فدراسیون پزشکی - ورزشی ایران رسید که طی آن اعلام شد دو نمونه A کشتی‌گیران ایرانی مثبت است. از گوشه و کنار اسامی ‌این دو کشتی‌گیر به خارج درز کرد که شنیدن نام این دو که سابقه قهرمانی داشته و از شانس‌های مدال طلای ایران در المپیک لندن هم به حساب می‌آمدند، جامعه کشتی و ورزش ایران را به بهت فرو برد. به گزارش ایسنا، داستان از اینجا شروع شد که حدود ۴۰ روز پیش ماموران «وادا» به طور سرزده وارد ایران شدند و از ورزشکاران شاخص چند رشته از جمله کشتی تست دوپینگ گرفتند. این نمونه‌گیری در هیچ مسابقه‌ای انجام نشد، بلکه نمونه گیری خارج از مسابقه و در اردوی تیم ملی گرفته شد، حمید سوریان هم از جمله فرنگی کارانی بود که تست دوپینگ داد، نتیجه‌ تست سوریان منفی بود، اما دو کشتی‌گیر سرشناس دیگر متهم به استفاده از مواد ممنوعه شده‌اند.

احتمال توطئه خارجی‌ها

در حالی که اردوی تیم ملی کشتی فرنگی در بهت کامل به سر می‌برد. عارف ربطی، دبیر فدراسیون کشتی درباره این خبر گفت: در این شرایط هر احتمالی به ذهن می‌رسد. اگر واقعا قضیه صحت داشته باشد و این دو کشتی‌گیر واقعا دوپینگ کرده باشند، حرکتشان دور از جوانمردی بوده است. این کار ضربه بزرگی به کشتی ایران زده است و اگر محرومیت آنها قطعی شود‌، زحمات چندین ساله که برای این کشتی‌گیران کشیده شده است، همگی به هدر رفته است. اما ربطی یک احتمال دیگر را مطرح می‌کند: شاید کشتی‌گیران واقعا دوپینگ نکرده‌اند و این مساله توطئه خارجی‌ها باشد، رقبای ما می‌دانند که اگر دو طلای المپیک بگیریم، قهرمان می‌شویم و می‌خواستند با این کار جلوی کشتی ایران را بگیرند. تا زمانی که حکم قطعی در مورد کشتی‌گیران دوپینگی صادر نشود، اسامی‌آنها اعلام نخواهد شد، اما با دعوت قاسم رضایی، کشتی‌گیر ۹۶ کیلوگرمی‌به اردوی تیم ملی، خیلی چیزها عیان می‌شوند.

بنا هنوز باور نکرده است

محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی که خیلی‌ها امید زیادی به موفقیت تیمش بسته‌اند پس از دوپینگ دو فرنگی‌کار ایران گفت: اگر قرار است قهرمانی ما در جهان آلوده باشد، بهتر است که نباشد. به گزارش خبرگزاری فارس ، محمد بنا درباره حضور دو کشتی‌گیر دوپینگی در اردوی تیم فرنگی گفت: من هم نمی‌دانم چطور شد این شرایط به وجود آمد. باید منتظر بمانیم تا نتیجه قطعی آزمایش‌ها مشخص شود و هنوز به طور کامل چیزی مشخص نیست، اما اگر دارویی خارج از قانون وادا مصرف شده باشد، باید پاسخگو باشند. دارنده نشان نقره جهان در سال ۱۹۸۳ با بیان اینکه دوپینگ این دو نفر برای خود من هم غیرقابل باور است، تصریح کرد: روی شناختی که روی این دو نفر داشتم هنوز باورم نمی‌شود که دوپینگ کرده باشند، اما با این وجود هر مساله‌ای که پیش بیاید باید تابع قانون و حقیقت باشیم؛ چون به جز پاکی دنبال چیز دیگری نیستیم.

تصمیم درست سرمربی

دبیر کل کمیته ملی المپیک نیز ضمن ابراز تاسف از نتیجه مثبت آزمایش دوپینگ دو کشتی گیر ملی پوش ایران گفت: سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در مورد اخراج این دو کشتی گیر بهترین تصمیم را گرفت. بهرام افشارزاده در گفت‌وگو با «مهر» در مورد تصمیم سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در مورد اخراج دوپینگی‏های این تیم تصریح کرد: محمد بنا یکی از بهترین مربیان ایران و دنیا است. در مدیریت او شکی ندارم. در این زمینه ایراد از خود ورزشکاران است که با وجود اطلاع‌رسانی‎های متوالی اقدام به استفاده از مواد نیروزا می‌کنند. آنها نمی‌دانستند که برای حضور ماموران وادا و نادو باید همیشه آماده باشند؟