گروه خودرو- احتمالا شما هم می‌پذیرید که تندر-۹۰ و ریو، جزو نچسب‌ها و بدترکیب‌های بازار خودرو کشور هستند و قیافه چندان جالبی ندارند. البته این را نمی‌گوییم که خدایی نکرده به اصطلاح «تو سر مال بزنیم»؛ چون این دو خودرو با وجود همین چهره‌های نچسب، بازار خوبی در کشور دارند. این دو را که اولی فرانسوی است و دومی کره‌ای، امروز میهمان کرده ایم تا با مصرف سوخت، سرعت و شتاب و برخی دیگر از مشخصات فنی آنها مانند حجم موتور و توان اسب بخارشان، بیشتر آشنا شوید. تندر-۹۰ که ماجراها و حواشی آن، به «مثنوی» می‌ماند و از بدو ورودش به صنعت خودروسازی ایران، چندان روی خوشی ندیده، هم اکنون یکی از خودروهای «خیلی خوب» (از جنبه کیفیت) به شمار می‌رود، اما تیراژ بالایی ندارد. این میهمان فرانسوی، در مجموع باکیفیت تر از ریو محسوب می‌شود؛ زیرا بر اساس آمارهای موجود، نمرات منفی کمتری در تست‌های کیفی داشته و رتبه بالاتری را از این حیث دارد.

تندر-۹۰ که شاید خوش قیافه‌تر و قابل تحمل تر از ریو (به لحاظ ظاهر) باشد، البته پرخورتر است و بنزین بیشتری را در مقایسه با رقیب چشم بادامی‌اش می‌بلعد. این برتری بنزینی تندر-۹۰، البته چندان زیاد نیست؛ اما به هر حال در روزگاری که یارانه‌ها هدفمند شده و قیمت سوخت افزایش یافته، همین برتری اندک نیز اهمیت خاص خود را دارد. طبق آنچه که در گزارش سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت آمده است، این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی، حدود ۷ لیتر بنزین می‌سوزاند و مصرف آن در سیکل اتوبان نیز به ۵/۵ لیتر می‌رسد. به عبارت بهتر، تندر-۹۰ خودرویی نسبتا کم مصرف به حساب می‌آید و این در حالی است که ریو در هر دو سیکل، حدودا نیم لیتر کمتر بنزین می‌بلعد. این تفاوت اندک در مصرف سوخت، احتمالا بیشتر به دلیل حجم موتور پایین‌تر ریو نسبت به تندر-۹۰ است. ریو موتوری ۱۵۰۰ سی‌سی دارد، اما تندر-۹۰ از موتوری ۱۶۰۰ سی سی بهره می‌برد و این موضوع می‌تواند دلیلی باشد برای پرمصرف‌تر بودن میهمان فرانسوی ما نسبت به رقیب کره‌ای‌اش.

اما از مصرف سوخت که بگذریم، متوجه خواهیم شد که در برخی مشخصات فنی، تندر-۹۰ بر ریو برتری دارد. به عنوان مثال، پشت فرمان این میهمان فرانسوی، می‌توان تا مرز ۱۸۵ کیلومتر در ساعت پدال گاز را فشرد، در حالی که با ریو باید به حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت، رضایت بدهید. این اعداد البته در کاتالوگ تندر-۹۰ و ریو ثبت شده و احتمالا می‌توان زیرآبی رفت و کمی بیشتر از اینها گاز داد، هرچند که در نهایت باید بپذیریم تندر-۹۰ سرعت بیشتری نسبت به ریو دارد. همچنین قدرت خروجی از موتور تندر نیز بیشتر از قدرتی است که موتور ریو تولید می‌کند، به نحوی قدرت موتور این دو به ترتیب، ۱۱۰ و ۹۷ اسب بخار برآورد می‌شود. به عبارت بهتر، تندر، ۱۳ اسب بخار بیش از ریو قدرت مانور دارد و این تفاوت چندان ناچیزی محسوب نمی‌شود.

اما بد نیست نگاهی هم به امکانات و تجهیزات ایمنی میهمانان امروز بیندازیم. آن طور که از کاتولوگ‌های آنها برمی‌آید، از لحاظ تجهیزات ایمنی نیز، برتری با مهمان فرانسوی ماست، چراکه تندر-۹۰، علاوه بر ترمز ضدقفل(ABS)، به ایربگ (کیسه هوا) نیز مجهز است، اما ریو فعلا از وجود کیسه هوا محروم مانده این سیستم ایمنی را ندارد. البته جای نگرانی نیست، چون طبق قانون، همه خودروهای داخلی باید به کیسه هوا مجهز شوند و ریو هم از این قائده مستثنی نیست. یادتان باشد که در حالت کلی، تندر-۹۰ خودرو ایمن تری نسبت به ریو محسوب می‌شود و در سطح بازارهای جهانی نیز شناخته شده تر است. این محصول هم اکنون در دو مدل E۱ و E۲ به تولید می‌رسد، که قیمت E۱ آن ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و E۲ نیز ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این در شرایطی است که ریو ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد. این خودرو البته دارای مدلی اتومات نیز هست، که قیمت آن بالای ۱۶ میلیون تومان است. ریو در سایپا مونتاژ می‌شود، اما تندر-۹۰ علاوه بر پارس خودرو، در ایران خودرو هم به مونتاژ می‌رسد.