مدرسه کسب و کار کلمبیا

فاطمه ابوالحسن‌لو

بخش اول

تاسیس:۱۹۱۶

نوع: خصوصی

مبلغ وقف‌شده برای تاسیس: ۴۰۹ میلیون دلار رییس مدرسه:ار. گلن هوبارد

هیات علمی: ۱۳۶ نفر

دانشجویان ارشد:۱۴۳۳

موقعیت: نیویورک، آمریکا

پردیس: حومه شهر

وابسته به دانشگاه کلمبیا

وب سایت: gsb.columbia.edu

مدرسه کسب و کار کلمبیا(CBS)، یک مدرسه کسب و کار وابسته به دانشگاه کلمبیا در محله منهتن نیویورک می‌باشد. این مدرسه در سال ۱۹۱۶ و برای تربیت حرفه‌ای افراد کارشناس و کارشناس ارشد پایه گذاری شد. این دانشگاه یکی از ۶ دانشگاه Ivy League business schools * می‌باشد و فرآیند پذیرش دانشجو بسیار گزینشی است. مدرسه کلمبیا به داشتن رابطه نزدیک با وال استریت و انجام کارهای مالی توسط دو پروفسور بنجامین گراهام و دیوید داد معروف است. اساتید این مدرسه ۱۳ جایزه نوبل در بخش اقتصاد برده‌اند که چند پروفسور در حال کار دانشگاه یعنی روبرت ماندل و جوزف استیگلیتز و ادموند فلپس جزو این افراد می‌باشند. تاثیر مدرسه جهانی است و بسیاری از فارغ‌التحصیلان آن در بخش خصوصی یا عمومی‌ سرشناس شده‌اند. طبق تحقیقات دانشگاه فوربز، ۹۰ درصد افراد میلیاردر مدرک خود را از یکی از سه دانشگاه‌هاروارد، کلمبیا یا دانشگاه وارتون گرفته‌اند.

تاریخچه

ای.بارتون هپبرن، مدیرعامل بانک چیس منهتن در سال ۱۹۱۶ مدرسه را با داشتن ۱۱ هیات علمی ‌و ۶۱ دانشجو که ۸ زن در میان دانشجویان بودند پایه‌گذاری کرد. مدرسه بسیار سریع رشد کرد؛ به طوری که در سال ۱۹۲۰، ۴۲۰ دانشجو داشت در سال ۱۹۲۴ بخش دکترا نیز به بخش‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد اضافه شد. در سال ۱۹۴۵، مدرسه کلمبیا توانست مجوز ارائه مدرک MBA را بگیرد. بلافاصله دانشگاه نشان هرمس را که نشان دهنده طبیعت کارآفرینی گرک گاد هرمس و همکارانش در کسب‌وکار، اقتصاد و ارتباطات بود سمبل خود قرار داد.

در سال ۱۹۵۲، مدرسه آخرین فارغ‌التحصیلان لیسانس خود را بدرقه کرد. مدرسه اکنون برنامه‌های اجرایی به نام

(Certificate in Business Excellence (CIBE و MBA و دکترا دارد علاوه بر موارد فوق مدرسه۴ برنامه MBA اجرایی ارائه می‌دهد. در جولای ۲۰۰۴، ار.گلن هوبارد به ریاست دانشگاه انتخاب شد. وی قبلا مدیر بخش مشاوره اقتصادی بوش بوده است و در بخش‌های خصوصی، دولتی، غیرانتفاعی کارکرده و علاقه‌مند به سیاست‌های ملی و بین‌المللی است.

پردیس

امروزه مدرسه کسب وکار در محله یوریس‌هال قرار دارد که در سال ۱۹۶۰ ساختمان دانشکده آن بازسازی شده بود. در سال ۲۰۱۵ مدرسه به محل جدید خود در منهتن منتقل خواهد شد. در اکتبر سال ۲۰۱۰، فارغ‌التحصیل دانشگاه یعنی هنری کراویس (موسس KKR & Co) مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار جهت توسعه دانشگاه وقف مدرسه کرد که این مبلغ جهت تهیه و ساخت دانشکده جدید در منهتن صرف خواهد شد.

برنامه تمام وقت MBA

هدف این برنامه تربیت افراد راهبر برای روبه‌رو شدن با چالش‌هایی است که در جهان سریع التغییر امروز با آن روبه‌رو می‌شوند. فرآیند پذیرش بسیار رقابتی است و درصد پذیرش در محدوده ۱۵ درصد می‌باشد. ترکیب دانشجویان بسیار متنوع و مختلف است مثلا در سال ۲۰۰۹ از ۶۱ کشور که به بیش از ۵۰ زبان سخن می‌گفتند دانشجو داشته است.

برنامه اصلاحی (هسته اصلی) در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد که تقریبا ۴۰ درصد نیازمندی‌ها را پوشش می‌دهد. این برنامه شامل ۲ دوره تمام وقت و ۱۲ دوره نیمه وقت شامل دروس مالی، مالی حسابداری، مدیریت آمار، مدیریت اقتصاد، رهبری، مدیریت تولید و استراتژی بازاریابی می‌باشد. در سال اول دروس به گونه‌ای ارائه می‌شود که تمام برنامه هسته اصلی پوشش داده شود و دانشجویان می‌توانند از بین ۱۳۰ واحد درسی در داخل دانشگاه یا از ۴۰۰۰ واحد درسی در سایر دانشگاه‌ها انتخاب کنند. از دروس انتخابی فراگیر و پرطرفدار در مدرسه می‌توان به اقتصاد رفتار استراتژیک، آنالیز صورت‌های ملی و کیفیت افزوده، افتتاح شرکت‌های جدید، اقتصاد سیاسی مدرن و سمینارهای مختلف در سرمایه گذاری ارزشی اشاره کرد. مدت این برنامه دوساله است و در ترم پاییز معمولا ۵۵۰ دانشجو و در ترم ژانویه نیز ۲۰۰ دانشجو پذیرش می‌کند. دانشجویان ورودی پاییز به ۸ گروه تقریبا ۶۵ نفره که تمام دروس سال اول را با هم می‌گذرانند تقسیم می‌شوند. دانشجویان دوره ژانویه به سه گروه تقسیم می‌شوند. در دوره دوم تلاش می‌شود تا دانشجویان در طول ۱۸ ماه برنامه را تمام و به شغل خود بازگردند معمولا این دانشجویان از طرف محل کار خود تامین می‌شوند و تعطیلات تابستانی ندارند.

با افتتاح برنامه جدید مطالعات موردی در مدرسه، این برنامه از توانایی تحقیقاتی و تجربه صنعتی دانشگاه استفاده کرده و آنها را در کلاس درس از طریق توسعه موارد جدید و محتوای آموزشی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. با این جهت‌دهی در طول دوره‌های دروس اجباری و اختیاری دانشجویان با موارد واقعی در دنیای تجارت آشنا می‌شوند. این دوره دانشجویان را مجبور می‌کند تا در مورد تصمیم گیری و بسط راه حل‌ها و توصیه‌ها مجادله و بحث بکنند.