گام اول کاهش بدهی‎های پدیده

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- کاهش، تقسیط یا حذف بخشی از بدهی‌های پدیده به نهادها و ارگان‌هایی از قبیل شهرداری شاندیز، سازمان جهاد کشاورزی، مؤسسه منحله میزان، تأمین اجتماعی، دارایی، آخرین اخبار از وضعیت راه‎اندازی اتاق تبادل سهام وضعیت اجرایی شدن مصوبات ۳۰ مرداد، و ... چکیده‎ای از مهم‎ترین مطالبی بود که مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز در نخستین روز کاری هفته جاری، در نشست خود با اصحاب رسانه مطرح کرد و به سؤالات خبرنگاران در این زمینه پاسخ گفت.

سیدمحسن شوشتری در این نشست با اشاره به سرمایه‌گذاری بیش از ۱۳۶ هزار نفر در شرکت پدیده، از بلاتکلیفی مدیریتی حدود ۱۶ ماهه این شرکت، قبل از استقرار هیأت مدیره جدید، از دی ماه ۹۳ تا اردیبهشت ۹۵، سخن گفت و به لطمات بسیار این بلاتکلیفی به مجموعه اشاره و اظهار کرد: در ابتدا به ما اعلام شد مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در یکی از حساب‎های پدیده وجود دارد که توقیف شده و با رفع توقیف آن، هیأت مدیره جدید می‎تواند کار خود را با این نقدینگی اولیه شروع کند اما پس از ورود با موارد توقیفی بسیاری مواجه شدیم و دیدیم کلیه حساب‎های شرکت پدیده توسط سازمان‌ها و ارگان‎های طلبکار، مانند تأمین اجتماعی، دارایی و ... توقیف شده بود.

وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی از دولت انتظار تخصیص بودجه‎ای برای رفع مشکل پدیده را نداریم، خاطرنشان کرد: به اعتقاد من راه‎اندازی دوباره این پروژه نیازمند ورود سرمایه است و این امر نیز مستلزم این است که اسناد و مجوزهای قانونی قابل ارائه به سرمایه‌گذار وجود داشته باشد؛ اسناد مالکیت در پروژه پدیده شاندیز وجود دارد اما تجمیع نشده و تجمیع این اسناد نیازمند رفع مشکلات پدیده با جهاد کشاورزی، دارایی، شهرداری، تأمین اجتماعی و ... است. شوشتری ادامه داد: در اقتصادهای پیشرفته دنیا، زمانی که شرکتی با مشکل مواجه می‌شود، دولت بدهی‌های این شرکت به خود را فریز یا استمهال می‌کند تا شرکت کار خود را از سر بگیرد و بتواند از محل درآمدهای آینده، بدهی‎های دولتی خود را پرداخت کند اما در کشور ما چنین ضوابطی وجود ندارد و این امر یکی از نقایص قانونی است.

تقسیط بدهی 948 میلیارد تومانی به شهرداری

مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز میزان بدهی پدیده به شهرداری شاندیز را رقم ۹۴۸ میلیارد تومان بابت عوارض و جریمه اعلام و تصریح کرد: پرداخت این مبلغ برای پدیده که حتی در پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل مواجه است، ممکن نیست و طی جلسات برگزار شده با شهرداری و شورای شهر به این نتیجه رسیدیم که ۱۰ درصد این رقم یعنی حدود ۹۴ میلیارد تومان آن پرداخت شود اما این امر نیز برای پدیده امکان‌پذیر نبود. شوشتری ادامه داد: در نهایت بر اساس مصوبه ستاد تدبیر استان مقرر شد بدهی پدیده به شهرداری شاندیز، پس از پنج سال از راه‌اندازی هر بخش از پروژه با اقساط درازمدت پرداخت شود و این مصوبه به تازگی به شهرداری ابلاغ شده است.

حذف 40 درصد بدهی 740 میلیارد تومانی به جهاد کشاورزی

مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز با اشاره به اینکه بنابر ادعای سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی، پدیده به این سازمان ۷۴۰ میلیارد تومانی بدهکار است، عنوان کرد: با مذاکرات انجام شده تاکنون توانستیم ۴۰ درصد آن را حذف کنیم و بر اساس مستندات قانونی ادعا داریم ۶۰ درصد مابقی این بدهی نیز باید برای پدیده لغو شود.

ادعای مطالبه 1200 میلیارد تومانی میزان

شوشتری با اشاره به ادعای مؤسسه منحله میزان مبنی بر مطالبه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی از پدیده شاندیز، گفت: با ارائه مستندات ادعا می‌کنیم که این مبلغ را قبول نداریم و به دنبال کاهش آن هستیم؛ بر اساس مصوبات جلسه مشترک نمایندگان هیأت وزیران، نمایندگان مجلس و مسئولان استانی در تاریخ ۳۰ مرداد ماه امسال، بانک صادرات باید با توجه به مصوبات موجود وامی را به پدیده پرداخت کند تا این شرکت بدهی خود را به میزان بپردازد اما دریافت این وام نیز مستلزم رفع مشکلات مربوط به شهرداری و سایر دستگاه‏‎هاست.

وی در پاسخ به سؤال «دنیای اقتصاد» رقم بدهی شهرداری به تأمین اجتماعی و دارایی استان را نیز در مجموع حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: اما بر اساس قوانین کشور ما اثرگذاری این ۱۰۰ میلیارد تومان و محدودیت‎های قانونی که ایجاد می‎کند از قبیل توقیف اموال و ...، بسیار بیشتر از سایر بدهی‎هاست؛ بر اساس ضوابط اگر بخواهیم بدهی را تقسیط کنیم، جرایم بخشوده نمی‎شود و اگر بخواهیم از بخشودگی جرایم استفاده کنیم باید به سمت پرداخت نقدی برویم اما نقدینگی نداریم؛ در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم با استفاده از فرصت‌ها و اختیارات قانونی، بدهی پدیده به این دو سازمان را تقسیط کنیم که ظاهرا این موضوع در اختیار استان نیست و باید در سطح کلان برای آن تصمیم‌گیری شود.

احتمال موافقت بورس با ورود کارگزاری رسمی به مبادله سهام

مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز در خصوص آخرین وضعیت راه‎اندازی اتاق تبادل سهام پدیده و نیز اظهارات قاضی‎پور، نماینده مجلس مبنی بر راه‎اندازی اتاق مبادله سهام ظرف یک ماه آینده، گفت: شاید بورس مشکلات و موانع قانونی برای ورود پدیده داشته باشد اما با توجه به وضعیت ویژه پروژه پدیده و حضور ۱۳۶ هزار نفر سهام‎دار انتظار داریم مسئولان نگاه ویژه‎ای به این پروژه داشته باشند. وی به یکی از بندهای مصوبه موسوم به ۳۰/ ۵ برای رفع مشکلات پدیده مبنی بر راه‎اندازی اتاق تبادل سهام اشاره و اظهار کرد: با این حال راه‎اندازی اتاق تبادل سهام بدون تأمین نقدینگی امکان‌پذیر نیست و ارزش سهام واقعی نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز با اشاره به طراحی نرم‌افزاری برای نقل و انتقال سهام تحت نظارت سازمان بورس کشور به صورت موازی در پدیده، خاطرنشان کرد: در گفت‎وگوی تلفنی نماینده ارومیه با مشاور سازمان بورس، وعده داده شد تا استفاده از ظرفیت قانونی کارگزاری رسمی و به تبع آن نرم‎افزار اصلی این سازمان برای نقل و انتقال سهام پدیده میسر شود بنابراین به صورت کتبی از سازمان بورس خواستیم نظر خود را درباره این نرم‎افزار و رسانه‎ای کردن موضوع اعلام کند که پس از اعلام نظر بورس، این مسأله را اعلام خواهیم کرد؛ با این حال در صورتی که این وعده بورس عملی نشود، راه‎اندازی اتاق تبادل سهام را با استفاده از نرم‌افزار تولیدی خودمان پیگیری می‎کنیم؛ باید توجه داشت فراهم شدن امکان نقل و انتقال سهام نیازمند شرایطی است که به نفع سهام‎داران باشد.

شوشتری در پاسخ به سؤال «دنیای اقتصاد» مبنی بر اقدامات انجام شده برای نقل و انتقال سهام معسران و گروه‎های خاص مانند کارکنان ارتش، اینطور اظهار کرد: با توجه به عدم وجود نقدینگی و نیز موانع قانونی این امکان وجود ندارد که مبلغی را برای پرداخت به این گروه‎ها در نظر بگیریم؛ البته باید به این نکته نیز توجه کرد که اینطور نیست که امکان نقل و انتقال سهام مانند گذشته فراهم نباشد بلکه این امکان وجود دارد اما مشکلات قانونی پیش رو است؛ مسأله اساسی این است که می‎خواهیم بر اساس ضوابط و مقررات بورس نقل و انتقال سهام را انجام دهیم.

احتمال ارائه راهکار جدید بانک مرکزی برای تأمین نقدینگی

مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز در بخش دیگری از این نشست در خصوص تشکیل کنسرسیوم بانکی، عنوان کرد: پیگیری‌های ما در بحث کنسرسیوم به تشکیل یک جلسه با حضور بانک‎ها در تاریخ دوم آذر ماه ختم شد اما به دلایل نامعلوم این جلسه که قرار بود با حضور وزیر اقتصاد و دارایی، معاون اجرایی رئیس‎جمهور، مدیران بانک‎ها و ... برگزار شود لغو شد و من احتمال می‌دهم که لغو جلسه به این موضوع مرتبط باشد که شاید بانک مرکزی راهکار دیگری برای تامین نقدینگی پروژه در نظر گرفته باشد یا بخواهد ساختار کنسرسیوم را اصلاح کند. شوشتری با اشاره به دعوت مدیران بانک‎های ملی، صادرات، تجارت، ملت، سپه، صنعت و معدن، رفاه کارگران و گردشگری به جلسه مذکور، اظهار کرد: پیگیری های خوبی در این زمینه انجام شده است، طی جلساتی که با دوستان وزارت اقتصاد و دارایی داشتیم متوجه اطلاعات ناقص موجود در این زمینه شدیم که جلسات باعث اصلاح اطلاعات آنان شد.

کارت زرد ناحق به وزیر کشور

مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز در خصوص کارت زرد وزیر کشور در مجلس به خاطر پدیده گفت: وزیر کشور به ناحق در موضوع پدیده کارت زرد گرفت زیرا وی در این خصوص اختیارات اجرایی ندارد و این اختیارات متوجه وزارت اقتصاد و دارایی است. شوشتری با اشاره به ورود معاونت امور اقتصادی وزارت کشور به پرونده پدیده ابراز امیدواری کرد رفع مشکلات تسریع شود و در خصوص ادعاهای مطرح شده مبنی بر ورود معاون اجرایی رئیس‎جمهور به پرونده، افزود: سعی ‎می‎کنیم بتوانیم از حضور آقای شریعتمداری، به عنوان جانشین ستاد اقتصاد مقاومتی کشور در خراسان رضوی نیز برای رفع مشکل پدیده استفاده کنیم و این موضوع را به فال نیک می‎گیریم. وی در خصوص زمان پرداخت مطالبه سهام‎داران و سرانجام پروژه پدیده، اینطور پاسخ داد: اگر مصوبات ۳۰ مرداد ماه اجرایی شود، ظرف مدت هشت ماه تا یک سال بخش عمده‎ای از پروژه‎ها را تکمیل و بهره‎برداری می کنیم و پرداخت مطالبات مردم در گرو تولید ثروت است؛ باید به این نکته هم توجه داشت که مردم در این پروژه سهام‎دار هستند نه طلبکار و به همین دلیل باید اجازه داد تا بستر قانونی برای نقل و انتقال سهام پدیده فراهم شود. وی با تأکید بر اینکه مصوبه ۳۰ مرداد ماه برای رفع مشکلات پدیده مصوبه جامعی است، عنوان کرد: رفع مشکلات پدیده تنها با اجرای بخشی از این مصوبه امکان‎پذیر نخواهد بود و باید تمام آن اجرا شود.

آغاز عملیات عمرانی پدیده در کیش با انعقاد قرارداد 120 میلیارد تومانی

مدیرعامل شرکت پدیده کیش نیز در بخشی از این نشست از آغاز عملیات عمرانی پروژه‎های این شرکت در کیش با انعقاد تفاهم‎نامه اولیه با سرمایه‎گذار بخش خصوصی به مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: در این قرارداد آورده پدیده مبلغ ۵۰ میلیارد تومان و آورده سرمایه‎گذار ۷۰ میلیارد تومان است. سیدامین متقی با بیان اینکه قرارداد نهایی با این سرمایه‏‎گذار ظرف یک ماه آینده امضا خواهد شد، ادامه داد: عملیات اجرایی در دو بلوک آغاز شده و در مرحله تجهیز کارگاه هستیم.