ابتکار سوپرمارکت‌ سوئدی برای برچسب‌های تولید

فرآیند «نشانه‌گذاری طبیعی» بدون استفاده از جوهر یا تاثیر بر مزه و ماندگاری محصول، بیرونی‌ترین لایه پوست میوه را هدف قرار می‌دهد. اما فروشگاه زنجیره‌ای ایکا (ICA) قصد دارد به وسیله لیزر روی میوه‌ها و سبزیجات این روند را متوقف کند. این امر هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و هم گامی در جهت حفظ محیط‌زیست است. دسامبر گذشته این فروشگاه زنجیره‌ای با بیش از ۱۳۰۰ فروشگاه در سراسر سوئد «نشانه‌گذاری طبیعی» را شروع کرد؛ فرآیندی که نام میوه و سبزیجات، کشور مبدا، و شماره کد آن را با استفاده از لیزر روی پوست آن مهر می‌کند و این کار بدون استفاده از جوهر یا ماده اضافی دیگر، هیچ تاثیری بر کیفیت و طعم میوه نمی‌گذارد.

این نوآوری خبر خوشایندی برای بسیاری از خریداران محسوب می‌شود؛ چرا که بسیاری از آنها هنگام شست‌وشوی میوه‌ها و سبزیجات با کندن این برچسب‌ها به مشکل برخورده‌اند. مخصوصا خریدارانی که در تلاش برای کاهش پسماندهای پلاستیک هستند به شدت از این طرح استقبال کرده‌اند. چرا که این برچسب‌های پلاستیکی ممکن است نازک به نظر بیایند، اما مقدار زیادی کاغذ، پلاستیک، چسب و جوهر را هدر می‌دهند. کاهش هدررفت چیزی است که پیتر هگ، مدیر ارشد تولید در فروشگاه‌های ایکا بیان می‌کند: «نشانه‌گذاری طبیعی، یک روش نوین است. از آنجا که متوجه استفاده بیش از حد از مواد پلاستیکی و لوازم بسته‌بندی در تولیدات‌مان شده‌ایم، به دنبال راه هوشمندانه‌تری برای نشان‌گذاری محصولاتمان رفتیم. با استفاده از نشانه‌گذاری طبیعی در همه آووکادوهای ارگانیکی که در یک سال خواهیم فروخت، ۲۰۰ کیلومتر پلاستیک به پهنای ۳۰ سانتی‌متر را ذخیره خواهیم کرد.

شاید عدد کوچکی باشد اما می‌تواند مثمرثمر باشد.» البته بسته‌بندی پلاستیکی، مزیت‌هایی هم دارد. مثلا ماندگاری برخی تولیدات را بالا می‌برد. اما در برخی موارد، استفاده از آن نالازم است چون ماندگاری را افزایش نمی‌دهد بلکه فقط هزینه را بیشتر می‌کند. نشانه‌گذاری طبیعی پول شما را پس‌انداز خواهد کرد. پیش‌هزینه یک ماشین لیزر بالاست اما نسبت به خرید برچسب در هزینه‌ها کاراتر است. کمپانی حامی تکنولوژی لیزر، Nature & More، می‌گوید میزان دی‌اکسیدکربنی که برای یک نشان لیزر منتشر می‌شود «کمتر از ۰.۲ درصد از میزان دی‌اکسیدکربن یک برچسب در اندازه مشابه است.» ایکا شروع به نشانه‌گذاری روی آووکادو و سیب‌زمینی‌های شیرین کرده است؛ چرا که پوست آنها معمولا خورده نمی‌شود و چسباندن برچسب به آنها دشوار است. در این روش قسمتی از پوست میوه نور می‌بیند. لیزر، رنگدانه‌های پوست میوه را تبخیر می‌کند و یک نشان به جا می‌گذارد.

بزرگترین نگرانی هگ در مورد مشتریان است؛ کسانی که ممکن است برایشان مشاهده حک لیزر روی مواد غذایی چندان خوشایند نباشد. او به گاردین گفته است: «اگر مشتریان واکنش مثبت نشان دهند، هیچ محدودیتی وجود ندارد. ما برنامه داریم تا این «نشانه‌گذاری طبیعی» را در تابستان روی خربزه امتحان کنیم. چرا که مشتریان با برچسب‌هایی که روی پوسته آن نصب می‌شود، با مشکل مواجه‌اند.» گرچه این فناوری از سالها پیش در دسترس بوده اما نخستین بار است که به‌عنوان یک جایگزین پایدار برای نشانه‌گذاری از آن استفاده می‌شود.