«کمال الملک سینمای ایران» شامگاه دوشنبه این بار در مجموعه‌ فرهنگی تاریخی کاخ گلستان تجلیل شد.
به گزارش ایسنا اختتامیه نمایشگاه عکس و رونمایی از کتاب «هفت پادشاه، در یک اقلیم» اثری از مسعود عجمی با تجلیل از هنرمندانی که در کاخ گلستان ایفای نقش کرده بودند، برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مسعود شریفی ـمدیر کاخ گلستان ـ در سخنانی اظهار امیدواری کرد تا کاخ گلستان بتواند با برگزاری چنین مراسم‌هایی ارادت خود را به ساحت هنر و هنرمندان ثابت کند.
او در بخش دیگری از سخنانش از بافته شدن فرش جمشید مشایخی خبر داد و گفت: فرش چهره استاد مشایخی توسط محمد شفقی تبریزی در حال بافته شدن است و به زودی به اتمام خواهد رسید. پس از پخش پلان بازی جمشید مشایخی در سریال‌های «سال‌های مشروطه» و «تبریز در مه» مسعود شریفی این هنرمند را به روی صحنه فرا خواند تا از او تجلیل شود.


مشایخی پس از اینکه صحنه را بوسید در سخنانی گفت: بنده افتخار می‌کنم که همیشه یک شاگردم. سال ۵۳ بود که شادروان علی حاتمی در این کاخ سریالی به اسم «سلطان صاحبقران» ساخت که بنده در آن نقشی داشتم. او در سال ۶۳ تصمیم گرفت، زندگی کمال‌الملک را به تصویر بکشد و از من دعوت کرد که در این اثر نقش کمال‌الملک را ایفا کنم. سرانجام سال ۸۷ محمدرضا ورزی هم از من خواست که بار دیگر در نقش کمال‌الملک ظاهر شوم. او در بیان خاطره‌ای گفت: وقتی که قصد بازی در نقش کمال‌الملک را داشتم به مدرسه‌ای سر زدم که کمال‌الملک در آنجا کار می‌کرد. در آن زمان شخصی به نام صدیقی مسوول مدرسه شده بود، او به من گفت «من هیچ‌گاه پشت میز کمال‌الملک ننشستم». مشایخی سپس اظهار کرد: آن مرد احترام زیادی برای کمال‌الملک قائل بود؛ به واقع طوری از آن صحبت می‌کرد که گویی از یک فرشته سخن می‌گوید. به راستی او از مردی می‌گفت که هیچ گاه در برابر هیچ قدرتی سر خم نکرد. همچنین ایرج راد، درباره مشایخی گفت: جمشید مشایخی در سریال «سلطان صاحبقران» به خوبی درخشید و این نقش را بازی کرد. پس از اینکه اصرارهای زیادی برای بازی در این سریال به من شد. خواستم که فیلم «سلطان صاحبقران» را بار دیگر ببینم؛ همین باعث شد که وحشت من بیشتر شد. او گفت: اصرارهای زیاد برای بازی در این نقش باعث شد که با استاد مشایخی تماس بگیرم و از ایشان اجازه بگیرم تا در این نقش بازی کنم. به ایشان گفتم بنده از بازی در این نقش می‌ترسم. شما باید این اجازه را به بنده بدهید. خلاصه استاد به من اجازه دادند و من هنوز هم پوزش می‌خواهم که این نقش را بازی کردم. در ادامه مراسم داریوش ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون بر روی صحنه حاضر شد و گفت: حضور در این بزرگداشت‌ها از جهتی شاد و از جهتی دیگر غمگین است. از آن جهت می‌گویم شاد است که کسانی هنرمندان را تقدیر می‌کنند که این به عنوان یک وظیفه در چارت سازمانی آنها تعریف نشده است و آنها که باید امروز اینجا حضور داشته باشند، غایب هستند. سپس ارجمند خطاب به جمشید مشایخی گفت: آرزو می‌کنم مجسمه شما را بسازند. مجسمه حق شما است. شیخ بزرگ سینمای ایران شما هستید،‌ آقای مشایخی. ارجمند در ادامه‌ سخنانش خطاب به ایرج راد گفت: ایرج راد شبیه اسمش است. او راد است. او خانه تئاتر را با فلاکت به وجود آورد و آن را سر پا نگه داشت. امیدوارم این خانه به سرنوشت خانه سینما دچار نشود. آقای راد! از شما می خواهم عکس جمشید مشایخی را سردر خانه تئاتر قرار دهید.