محمود احمدی نژاد برنامه‌‌ریزی دقیق و علمی‌را ضرورت اجرای عدالت و ساختن کشور دانست و تاکید کرد: پاسخ صحیح به نیازهای کشور و مردم نیازمند اطلاعات و آمار صحیح و همه‌ جانبه است و انجام سرشماری عمومی‌نفوس و مسکن در این راستا کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است. به گزارش خبرگزاری مهر، محمود احمدی نژاد رییس جمهور صبح پنج‌شنبه در دیدار اعضای ستاد سرشماری عمومی‌نفوس و مسکن ۸۵ با تاکید بر اینکه برای اداره‌ بهتر کشور و برنامه‌‌ریزی دقیق باید همه تحولات اجتماعی به طور پیوسته ثبت و اطلاعات آماری به طور کامل جمع‌‌آوری و دسته‌‌بندی شود، افزود: تنظیم و تدوین نظام جامع اطلاعات و آمار کشور به منظور سرعت بخشیدن در برنامه‌‌ریزی‌‌ها و تناسب آن با نیازهای کشور بسیار اهمیت دارد.

احمدی‌ نژاد با اشاره به تدریجی بودن تحولات یک منطقه از جمله مهاجرت، نرخ بیکاری و میزان تحصیلات مردم، گفت: برنامه‌‌ریزی‌‌ها باید به روز باشد، زیرا در غیر این صورت برنامه‌‌ها با تحولات متناسب نیست و با وجود کار و تلاش فراوان کمبودها و مشکلات رفع نمی‌‌شود.

وی با اشاره به طولانی بودن فاصله ۱۰ ساله‌ سرشماری‌‌های عمومی‌کشور، خاطرنشان کرد: باید قانون سرشماری اصلاح شود زیرا تحولات کشور بسیار سریع است و دولت آمادگی انجام سرشماری در هر ۵ سال یکبار را دارد که انجام شود تا قانون برنامه‌‌های توسعه متناسب با شرایط روز و نیازها تدوین شود.

احمدی ‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مردم ایران بهترین مردم و علاقه‌مند به سرنوشت کشور خود هستند، تاکید کرد: مردم همواره بهترین همکاری و استقبال را از آمارگیران داشته‌اند و آمارگیران نیز باید با حوصله، دقت و امانتداری طرح سرشماری عمومی‌نفوس و مسکن را اجرا کنند.

رییس جمهوری زمان کنونی را به دلیل تثبیت جمعیت در پی فعالیت مدارس، دانشگاه‌‌ها و اداره‌ها بهترین زمان برای سرشماری دانست و گفت: ممکن است شرایط آب و هوا در برخی مناطق اجرای آمارگیری را مشکل کند اما این امر نباید در نتایج سرشماری تاثیر منفی بگذارد.

پیش از سخنان رییس جمهور، فرهاد رهبر، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی در سخنانی ضرورت‌‌های آمارگیری و سرشماری‌‌های عمومی‌را برشمرد و محمد مدد، رییس سازمان آمار ایران نیز به ارائه گزارشی از نحوه‌ اجرا و مزیت‌‌های سرشماری عمومی ‌نفوس و مسکن ۸۵ پرداخت و گفت: با حمایت‌ها و دستورات رییس جمهور محترم برای همکاری استانداری‌ها، سازمان‌ها و نهادها در اجرای سرشماری هزینه اجرای این طرح ۵۰درصد کاهش یافته است.

سرشماری عمومی‌نفوس و مسکن ۸۵ از ۶ آبان در سراسر کشور آغاز خواهد شد و ۲۰ روز به طول خواهد انجامید.

رییس مرکز آمار ایران همچنین اعلام کرد: در اردیبهشت ماه سال ۸۶ نتایج نهایی سرشماری عمومی ‌نفوس و مسکن آبان ماه سال‌جاری اعلام می‌شود.

وی ویژگی‌های انجام این طرح را محرمانه بودن اطلاعات، سرعت و دقت بالای آن دانست و تصریح کرد: اطلاعات ارائه شده توسط مردم در سرشماری بسیار محرمانه خواهد بود، به نحوی که پس از ورود اطلاعات به کامپیوتر اسامی‌ افراد حذف می‌شود.

رییس مرکز آمار ایران با بیان اینکه اطلاعات اولیه و مقدماتی سرشماری عمومی‌نفوس و مسکن در اسفند ماه سال‌جاری آماده خواهد شد تصریح کرد: با توجه به اینکه در روش مورد استفاده برای سرشماری از پیشرفته‌ترین روش‌ها و دستگاه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود، تا شش ماه پس از انجام طرح، یعنی در اردیبهشت ماه سال ۸۶ نتایج نهایی آن اعلام خواهد شد. وی آمارهای نهایی سرشماری سال ۸۵ را یک پایگاه اطلاعاتی برای کشور دانست و افزود: مقدمات اجرای سرشماری نفوس و مسکن سال ۸۵ از حدود یک سال پیش آغاز شده بود.