محصولات ایرانی، رقیب اصلی بهترین برندهای بین‌المللی‌اند

پیشینه شرکت البا گاز به سال ۱۳۶۷ و به کارخانه تولیدی- صنعتی عادل گاز بر می‌گردد؛ کارخانه‌ای که توسط حاج حسین شعبانی، در منطقه صنعتی جاجرود تاسیس شد و محصولات آن شامل انواع اجاق گازهای فردار و طرح فر با برند « لو - فرا » بود. در سال ۱۳۸۳ شرکت البا گاز با پشتوانه تولیدی مجموعه عادل گاز، توسط فرزندان شعبانی در ناحیه صنعتی دماوند ( آئینه ورزان ) تاسیس شد و محصولات خود را با برند « آلتون» به بازار عرضه کرد. از سال ۱۳۸۹ دو مجموعه تولیدی عادل گاز و البا گاز با هم ادغام شدند و محصولات خود را با کیفیتی فراتر از گذشته و توان تولیدی دو چندان، تولید و عرضه می‌کنند. جماالدین کشاورزیان قائم مقام مدیرعامل گروه تولیدی- صنعتی البا گاز در گفت وگو با دنیای اقتصاد، از مشکلات و محدودیت‌های پیش روی تولیدکنندگان گفت و اینکه دولت می‌تواند با حمایت‌های مادی و معنوی و رفع برخی موانع، ضمن کمک به کارخانه های تولیدی، در راستای اقتصاد مقاومتی گام بردارد. متن کامل این گفت وگو در ذیل می‌آید.

شرکت البا گاز چگونه توانست برند خود را در بازار لوازم خانگی جابیاندازد؟

تاریخچه خوب عادل گاز در تولید و خدمت‌رسانی باعث شد تا بتوانیم اعتماد عمومی را در بین فروشگاه داران و مصرف‌کنندگان نسبت به محصولات جدیدمان که نامش آلتون شده بود، جذب کنیم. در واقع با توجه به تجربه خوبی که از عادل گاز در کیفیت، خدمت‌رسانی و خدمات پس از فروش داشتیم، توانستیم به راحتی محصولات آلتون را در بازار و در میان برند‌های موجود جا بیندازیم.

یعنی دیگر شرکتی با نام عادل گاز وجود ندارد؟

عادل گاز یک برند است. در حال حاضر، در فروشگاه‌ها ما را با نام عادل گاز می‌شناسند، اما در سازمان‌های حقوقی همچون اداره استاندارد و دارایی، عملاً الباگاز هستیم و اکنون عادل گاز یکی از برندهای ماست. به عبارت دیگر، شخصیت حقوقی شرکت، الباگاز است و مدیرعامل، آقای مهندس افشین شعبانی و آقایان مهدی و علی شعبانی هم از اعضای هیات مدیره شرکت هستند.

با توجه به نوع محصولاتی که شرکت تولید می‌کند، آیا مواد اولیه مورد نیازتان را از داخل تهیه می‌کنید یا مجبور هستید بخشی از آن را وارد ‌کنید؟

بخش مربوط به واردات داریم، اما سیاست اصلی مجموعه از همان سال‌های اولیه تاکنون، بر این مبنا بوده که از بهترین مواد اولیه ایرانی استفاده کنیم. حتی شعار ما، تولید ملی با طراحی و کیفیت جهانی است. در برخی از مواد اولیه چون نوع ایرانی آن در بازار وجود ندارد، مجبوریم وارد کنیم. به عنوان مثال برخی از قطعات و تجهیزات در اجاق گاز هست که مشابه ایرانی‌ آن موجود نیست؛ همچون لعاب‌های خودتمیز‌شونده و یک سری از رنگ‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظرتان درخصوص رفع موانع تولید از جمله مواد اولیه چیست؟

اگر بخواهیم این مشکلات ریشه‌ای حل شود، باید از واحد‌های کوچک شروع کرد. واحد‌های کوچکی که برای تولید مواد اولیه‌ به ما خدمت‌رسانی می‌کنند، دچار مشکلات فراوان هستند. یکی از این مشکلات نقدینگی است. اگر شرکت بتواند مشکل نقدینگی‌ خود را با دریافت وام از سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه حل کند، در بحث تولید می‌تواند منجر به افزایش بازدهی شود. در حال حاضر مشکل اکثر واحدهای کوچک نداشتن نقدینگی است. مشکل دیگر مالیات بر ارزش افزوده است که بسیاری از تولید‌کنندگان لوازم خانگی را با مشکلات زیادی روبرو کرده است. مکانیسم دریافت مالیات بر ارزش افزوده تولیدی باید به گونه‌ای باشد که بتوان آن را از نمایندگان فروش و مصرف کنندگان نهایی دریافت کرد، اما در شرایط کنونی، مالیات بر ارزش افزوده را شرکت هایی مانند ما پرداخت می‌کنند. این وضعیت باعث شده تا خیلی‌ها به جای تداوم کار واحد‌ها، به بستن و تعطیلی آن‌ فکر ‌کنند. به نظر می‌رسد برخی سیاست‌های مالیاتی را از کشور‌های خارجی کپی برداری کرده و بدون توجه به اینکه آیا زیرساخت‌های آن آماده است یا نه، بکار بسته‌اند.

چه انتظاراتی از دولت دارید؟

دولت نباید قوانین غیرکارشناسی که باعث متوقف کردن روند تولید می‌شود، وضع کند. به عنوان مثال، سال گذشته از طرف دولت درخصوص کارت‌های اعتباری برای اقشار مختلف مردم اعلام عمومی شد. همین موجب شد در شش ماه دوم سال گذشته، فروش‌ لوازم خانوادگی به حداقل برسد، زیرا مردم منتظر بودند اتفاقی رخ دهد. در صورتی که نه اتفاقی افتاد و نه توانستیم فروش عادی قبل از اعلام عمومی را داشته باشیم.

ارزیابی شما از تعرفه‌هایی که وضع کرده‌اند، چیست؟

اصل موضوع کاملا درست است. در همه جای دنیا حجم بالایی از بودجه دولت از طریق مالیات تامین می‌شود. در کشور ما هم باید این کار صورت گیرد و اگر زیرساخت‌ها آماده باشند، مشکلی ایجاد نمی‌شود. این موضوع در بحث تعرفه‌ها هم هست.اماتعرفه‌ها سلیقه‌ای است؛ به عنوان مثال، گمرک به طور ناگهانی براساس یک سلیقه خاص، تعرفه یک جنس وارداتی را بالا می‌برد که موجب افزایش نهایی قیمت محصولات می‌شود. دراینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا ما باید افزایش قیمت دهیم یا نه،که معمولا هم نمی‌توانیم افزایش قیمت بدهیم؛ یعنی وقتی مواد اولیه کارخانه‌ها اینقدر سریع افزایش قیمت پیدا می‌کند، نمی‌توانیم افزایش قیمت را مانند موج به محصول خود انتقال دهیم، چون ما محصول نهایی را تولید می‌کنیم که سال‌هاست قیمتش ثابت مانده است.

ایران از نظر کیفیت و استاندارد‌های جهانی در صنعت لوازم خانگی چه رتبه‌ای دارد؟

رتبه صنعت لوازم خانگی ایران را درست نمی‌دانم، ولی در مورد صنعت و صنف خودمان که تولید اجاق گاز است، مطمئنم محصولات کارخانه های ایرانی رقیب اصلی بهترین برندهای بین المللی‌اند و در ردیف اجاق گازهای خارجی در حال رشد و به روز رسانی فناوری خود هستند.

به نظر شما نقش دولت در راستای فرهنگ سازی خرید کالای باکیفیت ایرانی چیست؟

در این خصوص چند راهکار وجود دارد. نخست اینکه ارگان‌های دولتی تا آنجا که امکانپذیر است، خرید خارجی نداشته باشند. اگر این طرح اجرایی شود، حرکت فوق‌العاده خوبی است. به عنوان مثال، اگر یک یخچال یا اجاق گاز خوب ایرانی بتواند در ارگان‌های دولتی، خوابگاه‌های دانشجویی و محیط‌های عمومی مصرف شود، قابلیت‌های خود را نشان دهد و خرید‌های مردم هم به سمت آن هدایت شود، مطمئنا بهترین مکان برای تبلیغ و معرفی محصول خواهد بود.مورد دیگر این است که در حال حاضر دست بیشتر کارخانه‌ها در معرفی محصولاتشان بسته است؛ یعنی توان تبلیغ و معرفی محصولات خود را ندارند. مثلا اگر یک واحد تولیدی بخواهد در نمایشگاه بین‌المللی شرکت کند، تعرفه‌های حضور بسیار بالاست که باعث می‌شود خیلی از واحد‌ها توانایی شرکت و حضور در این نمایشگاه‌ها را نداشته باشند. ما اگر بخواهیم در طول سال در نمایشگاه‌های داخلی و مراکز استانی شرکت کنیم، باید بودجه‌های چند صد میلیونی داشته باشیم. در صورتی که این مجموعه و نظایر ما این توان را ندارند که بخواهند در تمام نمایشگاه‌های استانی حضور داشته باشند و قاعدتا باید حمایت شوند.

گروه صنعتی الباگاز با توجه به برندهایی که تولید می‌کند، در صادرات هم فعال است؟

واقعیت این است که در بحث صادرات، وضعیت منسجم و مرتبی نداریم. در برهه هایی به عراق صادرات داشتیم که آن هم مشکلات خاص خود را داشته و دارد. رایزنی‌هایی با افغانستان هم انجام شد، اما در عمل صادراتی صورت نگرفت. می‌توان گفت الان روی صادرات فعالیت نداریم. دلیل اصلی‌ آن نیز عدم حمایت دولت است.

قیمت‌گذاری محصولات را چطور ارزیابی می‌کنید؟ توقع تولیدکننده‌ها در این مورد چیست؟

یکی از منطقی‌ترین تصمیماتی که در دولت یازدهم اتخاذ شده، بحث آزادسازی قیمت‌گذاری هاست، چون با توجه به مواد، کیفیت و نوع کاری که در هر مجموعه‌ بکار می‌رود، قیمت‌ نهایی محصولات مشابه کاملا متفاوت است. بنابراین اگر دولت نمی تواند بگوید تو اجازه نداری افزایش قیمت بدهی یا اجازه داری هرچقدر خواستی افزایش بدهی. این موضوع کاملا تخصصی و بر عهده تولیدکنندگان است و هیچ دولتی نمی‌تواند ادعا کند که همه را زیر نظر دارد و قیمت‌گذاری دقیق می‌کند. اجاق گاز ما از لحاظ قیمت‌گذاری صددرصد متفاوت با هزاران مدل اجاق گازی است که در ایران تولید می‌شوند. چون نوع نظارت و کیفیتی که در مجموعه ما اعمال می‌شود، با خیلی از کارخانه های مشابه تولیدی متفاوت است. در شرایط کنونی با توجه به اینکه قیمت‌گذاری‌ها آزاد شده، کارخانه‌ها بسته به نیازشان وقتی به تنگنا می‌رسند اجازه افزایش قیمت دارند و مطمئنا این مساله موجب بحران و آشفتگی قیمت‌ها در بازار نمی‌شود.

از اقدامات دیگری که انجام داده اید بگویید.

طی دو سال اخیر افزایش قیمت نداشتیم، در حالی که شاهد افزایش قیمت در نیروی کار انسانی و مواد اولیه بودیم. ولی به دلیل اینکه بازار، افزایش قیمت را نمی‌طلبید و اگر کوچک‌ترین افزایشی اعمال می‌کردیم، درواقع اهرم تبلیغاتی دست رقبایمان داده بودیم، بنابراین به سودش نمی‌ارزید. این بود که به شکل اقتصاد مقاومتی عمل کردیم و هزینه‌هایمان را در بخش‌هایی کاهش دادیم، ازجمله کم کردن هزینه‌های جانبی‌ای همچون چاپ سررسید، قطع برگزاری همایش‌های بدون منظور و موارد دیگر. در شرایط کنونی به قیمت واقعی و منطقی نزدیک شده‌ایم و با اتفاقاتی که چند سال پیش در بازار روی داد و هر هفته و هر ماه شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم، قابل قیاس نیست.

برنامه‌های گروه تولیدی البا گاز تا پایان امسال چیست؟

مهم‌ترین هدفی که در سال ۹۵ داشتیم، افزایش سهم فروشمان در بازار محصولات built in (محصولات توکار) آشپزخانه است. یعنی سهم قابل قبول و خوبی در بازار محصولات مبله داریم و جایگاهمان مناسب است، اما چون در محصولات built in تقریبا جوان هستیم و دو سال تجربه داریم، تلاشمان این بوده که در سال ۹۵ بتوانیم تاثیرات قابل قبولی در افزایش سهم فروشمان در محصولات built in در بازار داشته باشیم که در شش ماهه اول به اهدافمان رسیدیم. در واقع توانستیم حجم خوبی از فروشگاه‌های کشور را به سمت محصولات خودمان جذب کنیم.