یادگیری نکاتی از کسب‌وکار تا پیش از 30 سالگی

مترجم: هوتسا عسکری نسب

در جوانی شروع کسب‌وکار یا حتی درگیر کار حرفه‌ای شدن کمی دلهره آور به نظر می‌رسد. امروزه منابع در دسترس زیادی برای کسب اطلاعات درباره کسب‌وکار وجود دارند که شامل مدرسه، کتاب یا توصیه‌های عملی از منابع آنلاین هستند. اما تفاوت عمده‌ای بین درک اصول کسب‌وکار به صورت تئوری و کسب دانش از طریق تجارب واقعی وجود دارد. هر فردی با گذشت زمان کوله باری از تجربه و اطلاعات به دست می‌آورد، اما بهتر است مطالبی را در جوانی یعنی پیش از ۳۰ سالگی بیاموزد. این مطالب مهم، بسیار مفید و قابل استفاده به شرح زیر هستند:

1) ارتباط با افراد مناسب بسیار با ارزش است

ایجاد کسب‌وکار موفق به تنهایی و بدون کمک دیگران تقریبا غیرممکن است. حتی اگر یک کارآفرین تنها هم باشید، مربیان، شرکا، فروشندگان و دوستان به شما کمک خواهند کرد تا به اهداف بلندمدت خود دست یابید. آنها چشمانتان را به دنیای فرصت‌ها باز می‌کنند و بدون توجه به جایگاه شما در کسب‌وکار، ارتباطات جدید و مفیدی پیش پایتان می‌گذارند تا در تصمیم‌گیری‌های جدی و مهم مانند استخدام و معاملات بلندمدت موفق عمل کنید، پس قدرشان را بدانید. یادگیری موارد این چنینی در جوانی مانع گذراندن وقت با افراد نامناسب می‌شود. همچنین زمان بیشتری دارید تا با افراد تاثیرگذار در ارتباط و همکاری باشید.

2) شکست، طبیعی است

مهم نیست چه میزان معلومات و آمادگی دارید، شکست غیرقابل اجتناب است. امکان دارد به‌طور کلی کسب‌وکار موفقی داشته باشید، اما ممکن است ناگهان استراتژی‌های فردی و مبارزاتی با شکست مواجه شوند و باعث عدم موفقیت ایده‌های کاری شوند. مواجهه با شکست و پذیرفتن این مطلب که در برخی شرایط شکست غیرقابل اجتناب است، قبول واقعیت را ساده‌تر می‌کند. شکست را نوعی تجربه و فرصتی برای پیشرفت بدانید. هرگز تصور نکنید به آخر خط رسیده‌اید و دست از تلاش برندارید.

3) زمان با ارزش ترین منبع موجود است

ضرب‌المثل «وقت طلاست» استعاره مناسبی برای توضیح قدرت زمان است که به عنوان بودجه و منبع استفاده می‌شود و در ابعاد مختلف هم کاربرد دارد. برای مثال، هر چه زودتر کاری را شروع کنید، زمان بیشتری خواهید داشت تا به فکر سود و فعالیت روی پروژه‌های کاری باشید. علاوه‌بر این، نحوه استفاده از زمانی که در طول روز در اختیار دارید تاثیر مستقیمی بر روی میزان سود دارد. هر چقدر زودتر این نکته را یاد بگیرید و در زندگی مورد استفاده قرار دهید، فرصت بیشتری برای کارهای مختلف خواهید داشت.

4) داشتن ارتباط سبب حل مشکلات یا مانع بروز آنها می‌شود

تاثیر ارتباطات را نمی‌توان دست کم گرفت. ارتباطات فعالانه از طریق توضیح مسائل به‌طور دقیق، مشخص کردن انتظارات و کاهش سوءتفاهم‌ها مانع بروزمشکلات می‌شوند و در ضمن ایجاد ارتباط به درستی به حل و فصل هر مشکلی خواه یک عذرخواهی ساده، یافتن راه حل مورد توافق طرفین یا توضیح شرایط کمک می‌کند.

5) کمال‌گرایی مانع پیشرفت است

در دنیایی که عوامل محیطی و تجاری به سرعت در حال تغییر هستند، انتظار یک روش و ایده‌ای که کاملا مناسب این شرایط باشد، انتظاری است بیهوده، زیرا هیچ گاه چنین ایده‌ای از راه نمی‌رسد. در دنیای کسب‌وکار امروزی، ایده‌هایی موفق هستند که کاربردی باشند، همچنین علاوه‌بر انعطاف‌پذیری و سازگاری با شرایط گوناگون، قابلیت آزمایش و بهینه شدن را داشته باشند. همیشه باید به یاد داشت هیچ کاری هرگز از ابتدا بدون نقص انجام نمی‌گیرد. تا زمان هست از اصلاح پذیری و سرعت انعطاف ابتکارات خود مطمئن شوید.

6) تمام ایده ها باید قابل اجرا باشند

مهم نیست ایده‌هایی که برای کسب‌وکار دارید چقدر خوب، اصیل یا جذاب هستند فقط باید با ارزش و قابل اجرا باشند. برای مثال، اگر تصوری از ساخت یک ویدئوی شگفت‌انگیز دارید اما می‌بینید که توجیه اقتصادی برای تولید کارآمدش ندارید باید فکر ساختنش را از سر بیرون کنید. این قضیه درباره ایده شروع هر کسب‌وکاری صادق است. امکان دارد یک ایده فوق‌العاده و جدید برای بهبود شرکت در نظر داشته باشید اما اگر راهی برای عملی کردن یا سود آوری طرح مورد نظر ندارید در واقع اجرای آن غیرممکن خواهد بود. گاهی ایده‌های عالی به‌دلیل عملی نبودنشان در آن زمان و شرایط باید از دستور کار سازمان کنار گذاشته شوند.

7) همیشه مطالب بیشتری برای یادگیری وجود دارد

آنچه که بسیار اهمیت دارد، حتی مهم‌تر از میزان اطلاعات و دانش فعلی شما، این مطلب است که بدانید همیشه اطلاعات بیشتری برای آموختن وجود دارد. قابلیت مدیریت و کارفرمای بهتر شدن را دارید زیرا همیشه مهارت‌ها و توانایی‌های جدیدی برای یادگیری مهیا است. قرار گرفتن در مسیری که شما را همواره در جهت پیشرفت قرار دهد موجب می‌شود که به مدت طولانی در بهترین وضعیت خود قرار گیرید. هرچه زودتر نکات کلیدی کسب‌وکار را یاد بگیرید زمان بیشتری خواهید داشت تا آنها را در محیط عملی به‌کار ببرید و با اشتباهات کمتری مواجه خواهید شد. نگران اشتباهات یا فراموشی موارد مهم نباشید چون هیچ فردی بی‌عیب و نقص نیست. در حقیقت تفاوت بسیاری بین مطالعه این موارد در مقالات آنلاین و کسب تجربه در زندگی واقعی وجود دارد، پس سعی کنید طی گذراندن چالش‌های واقعی، آمادگی لازم برای یادگیری مطالب مهم را نیز به دست آورید.

منبع: Entrepreneur