ویژگی افرادی که عزت نفس سالم دارند، چیست؟

عزت نفس، احساس ارزشمندی، اعتماد به توانایی‌ها و قابلیت‌ها، باور زیبایی‌ها و محق دانستن خود برای موفقیت و شادی است. در این مقاله می‌خواهیم برخی از ویژگی‌های افرادی که عزت نفس سالمی دارند را برای شما شرح دهیم:

افرادی که عزت نفس سالم دارند از خود راضی هستند اشتباه نکنید، آنها
«ازخودراضی »نیستند؛ بلکه از خودشان راضی هستند. یعنی کمتر به خود سخت می‌گیرند، کمتر خود را اذیت می‌کنند، تمام وقت و تلاش خود را برای خوب بودن هدر نمی‌دهند و از خود رضایتی درونی دارند. همین رضایت درونی به آنها اعتماد به نفس و آرامش نیز می‌دهد.

افرادی که عزت نفس سالم دارند خود را دائما با دیگران مقایسه نمی‌کنند. از آن جایی که این افراد خود را پذیرفته‌اند و خود را کافی می‌دانند، کمتر وقت خود را در مقایسه کردن خود با دیگران تلف می‌کنند. این افراد به جای اینکه خود را در دیگران جست‌وجو کنند، خود را درون خود یافته‌اند. آنها می‌دانند که همانی که هستند، ارزشمند است و در عطش شبیه دیگری شدن نیستند. اما افرادی که به خودکم‌بینی و ضعف دچار هستند، دائما در دیگران به‌دنبال شاخص‌هایی برای خود می‌گردند. آنها در پس مقایسه‌های خود به‌دنبال اعتبار برای خود می‌گردند؛ درحالی‌که افرادی که عزت نفس سالم دارند از قبل این اعتبار را به خود داده‌اند.

افرادی که عزت نفس سالم دارند خود را به‌راحتی ابراز می‌کنند. خود ابرازی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد با عزت نفس سالم است. ابراز خود یعنی اینکه من وجود دارم و زنده هستم. خود ابرازی به معنی نمایش ظاهری و تبلیغ خود نیست، بلکه یعنی:

حق خود را گرفتن.

حرف خود را زدن.

خود بودن.

به‌عنوان یک انسان به خود احترام گذاشتن.

روی پای خود ایستادن.

دیدن، اندیشیدن و آگاه شدن.

سوال کردن وقتی که چیزی را نمی‌دانیم.

نظر دادن.

پایبندی به ارزش‌‌های خود.

دادن جواب مناسب در وقت مناسب (آنجایی که باید «آری» گفته شود «آری» بگوییم و در وقتی که جواب «نه!» است، «نه» بگوییم)

تبدیل آرزوها و اهداف به واقعیت.

انتخاب‌گر بودن.

برای خود، علائق و سلایق خود ارزش قائل شدن.

پایبندی به خواسته‌‌ها و نیاز‌های خود و برآورده کردن آنها.

خود را دوست داشتن.

موفق شدن.

مستقل بودن.

استفاده از توانایی‌های درون.

انتخاب سبک زندگی سالم که مطابق ارزش‌های خود باشد.

دادن حق زندگی و شاد بودن به خود.

تلاش برای رشد و پیشرفت خود.

احترام به بدن، ذهن و روان خود.

وقتی فردی موارد بالا را انجام می‌دهد یعنی به نوعی وجود خود را ابراز می‌کند. این فرد تظاهر نمی‌کند، خود را به نمایش نمی‌گذارد؛ بلکه به‌گونه‌ای صحیح اعلام وجود می‌کند و خود را به شکوفایی می‌رساند.

افرادی که عزت نفس سالم دارند به خود و دیگران احترام می‌گذارند. زمانی که ما به دیگران بی‌احترامی می‌کنیم، در وهله اول خود را زیر پا می‌گذاریم و به وجود مقدس خود اهانت می‌کنیم. وقتی خود را زیر پا می‌گذاریم احساس حقارت کرده و خشمگین می‌شویم، سپس برای تسکین خود، درد بی‌احترامی به خود را بر دیگران تخلیه می‌کنیم؛ یعنی شروع به بی‌احترامی به آنها می‌کنیم. اما افرادی که عزت نفس سالم دارند به خاطر احترام به خود، به دیگران بی‌احترامی نمی‌کنند.

افرادی که عزت نفس سالم دارند به ندرت حسادت می‌کنند. این افراد اگر تفاوتی میان خود و دیگران ببینند می‌‌دانند آنچه را که در دیگری برایشان قابل تحسین است درون خود دارند و می‌توانند به آن دست یابند؛ بنابراین هرگز حسادت یا چشم و هم چشمی نمی‌کنند. آنها هرگز برای به دست آوردن آنچه که دیگری دارد دست به تخریب و آسیب زدن به او نمی‌‌زنند. آنها برای خود زندگی می‌‌کنند و به زندگی دیگران نیز احترام می‌گذارند. این افراد بیشتر سرگرم و شکرگزار داشته‌هایشان هستند و برای رسیدن به اهدافی که خودشان انتخاب کرده‌اند تلاش می‌کنند.

افرادی که عزت نفس سالم دارند احساس امنیت بیشتری دارند. احساس امنیت مهمترین مساله‌ای است که فقدان آن شدیدا به عزت نفس افراد آسیب وارد می‌کند؛‌ بنابراین افرادی که عزت نفس سالم دارند ذاتا امنیت را درون خود احساس می‌کنند؛ ‌بنابراین کمتر می‌ترسند، کمتر می‌جنگند، ایمان بیشتری دارند و می‌دانند که جهان فقط جای گرگ‌ها نیست!

افرادی که عزت نفس سالم دارند در روابط خود حد و مرز قائل هستند. این افراد نه اجازه می‌دهند که دیگران به حریم‌شان تجاوز کنند و نه خودشان به حریم دیگران آسیب می‌زنند. این افراد خوب می‌دانند که روابط سالم روابطی با مرزبندی‌های مشخص هستند. آنها به حریم خود احترام می‌گذارند و اجازه نمی‌دهند که هر کسی وارد آن شود یا به آن آسیب برساند. این افراد، فردیت خود را به رسمیت شناخته و از خود اراده دارند.

اگر می‌خواهید عزت نفس خود را ترمیم کنید:

هوش هیجانی خود را تقویت کنید.

مراقبت صحیح از خود را بیاموزید و تمرین کنید.

به خود احترام بگذارید.

به دیگران احترام بگذارید.

کارهایی که شما را آزار می‌دهد و ناراحت می‌کند، انجام ندهید.

از افراد سمی که به شما احساس بی‌ارزشی و ضعف می‌دهند دوری کنید.

برای شناخت بیشتر خود اقدام کنید.

اگر حسادت مفرط دارید حتما به یک مشاور یا روانشناس کاردان برای درمان آن مراجعه کنید.

خود را نوازش کنید و با خود با مهربانی رفتار کنید.

از به‌کار بردن الفاظ تحقیرکننده درباره خود بپرهیزید.

پرونده‌های منفی گذشته را ببندید.