ضرورت حمایت از صنعت نفت در آبادان

وجود پالایشگاه آبادان و پتروشیمی ‌می‌تواند زمینه ساز خوبی برای رشد و توسعه صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی ‌باشد که نیاز به برنامه ریزی و حمایت دارد. موضوعی که تاکنون و در سال‌های گذشته با وجود پتانسیل‌های بالا در جذب سرمایه‌گذار، انجام نشده است. این در حالی است که توجه به این موضوع می‌تواند این منطقه را با تحول اساسی روبرو کند. پالایشگاه نفت آبادان، یکی از نخستین واحدهای بزرگ صنعتی کشور به شمار می‌رود و این پالایشگاه که از نظر تنوع تولید یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌ها است، یکی از مراکز بزرگ صنعت نفت دنیا محسوب می‌شود. همچنین شرکت سهامی پتروشیمی آبادان نیز یک مجتمع پتروشیمی مرکب از هفت کارخانه است. این دو شرکت به طور قطع می‌توانند در صورت برنامه‌ریزی مناسب، ارزش افزوده بالایی را برای منطقه به همراه داشته باشند. در رابطه با شرایط صنعت پتروشیمی در آبادان با مجید پورکائد، عضو هیات نمایندگان اتاق آبادان و ایران به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ذیل می‌خوانیم.

شهر آبادان در مکان‌یابی ایجاد صنعت پتروشیمی ‌پیشرو بوده است. این صنعت تا چه حد در توسعه اقتصاد شهر نقش داشته است؟

صنعت پتروشیمی در دهه‌های اخیر توانسته جایگاهی ویژه در جهان پیدا کند و به لحاظ تنوع محصولاتی که در این صنعت به وجود آمده نقش بسیار مهمی ‌نیز در دیگر صنایع به همراه داشته است. بهره‌برداری از پتروشیمی ‌آبادان به ۵۰ سال پیش برمی‌گردد و یکی از دلایل ایجاد آن نیز پالایشگاه آبادان بوده زیرا خوراک مورد نیاز آن از طریق پالایشگاه آبادان تامین ‌شده است. راه‌اندازی صنعت پتروشیمی در شهر آبادان توانسته است در بخش اشتغال کمک به سزایی داشته باشد و هم‌اکنون نیز با توجه به عمر طولانی آن نزدیک به ۱۴۰۰ نفر در آن شاغل هستند. همچنین با اشتغال‌زایی غیرمستقیم که به وجود آورده کمک بزرگی به چرخه اقتصادی شهرستان آبادان کرده است.

بنگاه‌ها و فعالان بخش خصوصی چه میزان در صنعت پتروشیمی ‌فعال هستند؟

بنگاه‌های اقتصادی و فعالان بخش خصوصی توانسته‌اند در این راستا به توسعه و ایجاد کارخانجات تولیدی و فعالیت‌های خدماتی بپردازند. سهم هر بنگاه بستگی به شرایط و فضای کسب و کاری که می‌تواند به این چرخه کمک کند، ایجاد می‌شود. فعالان در بخش‌های صادراتی به لحاظ تسریع و بازگشت سرمایه زمان کمتری به خود اختصاص داده و فعال‌تر ظاهر می‌شوند اما بنگاه‌های تولیدی سهم کمتری دارند که به فعالیت شهرک‌های صنعتی و خدمات بانکی و صنایع استان مربوط است که این بخش اقتصادی را باید همیاری و کمک کنند.

تاثیر توسعه صنعت پتروشیمی ‌در اقتصاد آبادان چه خواهد بود؟چه میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت مورد نیاز است؟

توسعه صنعت پتروشیمی‌در اقتصاد شهرستان آبادان می‌تواند سهم بسزایی در اشتغال داشته باشد که این اتفاق هم اکنون با وجود منطقه آزاد اروند می‌تواند به شکل بهتری جامه عمل بپوشد و با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی، داخلی و معافیت‌هایی که در این راستا منظور شده توجیه‌پذیر بوده و برگشت سرمایه نیز تضمینی است. این در حالی است که مبلغ سرمایه‌گذاری بستگی به تسهیلات بانکی و نرخ سود و استفاده از تسهیلات و قوانین منطقه آزاد دارد.

آیا از مزیت‌های صنعت پتروشیمی ‌در آبادان تاکنون بهره‌گیری کامل شده است؟ این صنعت تا چه میزان می‌تواند توسعه یابد؟

متاسفانه از وجود پتروشیمی ‌آبادان در منطقه به غیر از مساله اشتغال که سهم بسزایی را به خود اختصاص داده و حدود ۱۴۰۰ نفر را به طور مستقیم مشغول به کار کرده، بهره‌گیری دیگری نشده است. به طوری که برای توسعه و احداث کارخانجات تبدیلی و استفاده از محصولات تولیدی پتروشیمی ‌و تبدیل آنها در صنایع پایین دستی هیچ‌گونه اتفاقی در منطقه رخ نداده است. در این خصوص جا دارد اداره صنعت و معدن و منطقه آزاد اروند با جذب سرمایه‌گذار و فعال کردن شهرک‌های صنعتی در خصوص صدور مجوز در بخش صنایع پایین دستی پتروشیمی وارد شوند. زیرا ‌با توجه به مصارف بالای محصولات تولیدی این بخش در کشور، این صنعت می‌تواند سهم بالایی از اشتغال در شهرستان آبادان داشته باشد.