مطالبات تولیدکنندگان مبلمان اداری پرداخت شود

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران خواستار پرداخت مطالبات تولیدکنندگان و فعالان صنعت مبلمان اداری از سوی دولت شد. رضا امیدوار تجریش با تأکید بر اینکه به طور قطع دولت یکی از ارکان اصلی حل مشکلات و مسائل موجود در مسیر توسعه فعالیت حرفه‏ای صاحبان صنایع و مشاغل است، گفت:در مقطع زمانی فعلی علاوه بر حمایت‏های مورد نیاز دولت از فعالان و تولیدکنندگان داخلی، پرداخت مطالبات آن‏ها مهمترین کمک دولت به این تولیدکنندگان است. با وی در خصوص تاریخچه و ماهیت خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران و همچنین مشکلات تولید مبلمان اداری در کشور گفت و گو کرده ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران از چه زمانی و با چه هدفی تشکیل شد و ماهیت فعالیت این نهاد مشتمل بر چه موضوعاتی است؟

خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تشکلی است، مردم‏نهاد که در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ در نتیجه احساس نیاز به تشکلی که بتواند خلاء ارتباط نسل جوان با پیشکسوتان صنعت را پر کند، تاسیس شد؛ زیرا که الحاق تفکر جوان و نسل امروزی با اندیشه‌های موجود می‌تواند راهبردی برای حرکت‌های بزرگ در انجمن‌ها و سندیکاهای صنعتی و صنفی باشد. همچنین حضور نیروی جوان فعال، پر شور،‏ موفق و ممتاز در میدان سخت و طاقت فرسای صنعت و تولید، می‌تواند بار سنگین توسعه و پیشرفت ایران عزیز را بر دوش کشد. خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با پویایی، نشاط و نیروی جوانی، با تدبیر و علم و همکاری می‌تواند راهکار بسیاری از مشکلات پیش ‏روی صنعت و شروع و مبنای بسیاری از حرکت‌های اقتصادی باشد. جوانان به عنوان سرمایه‌های حال حاضر و آینده در حوزه کار، اشتغال و صنعت بخش بسیار مهم و شاید مهمترین بخش اقتصاد کشور را بر عهده دارند، بنابراین لازم است با نگاه و توجه ویژه‌ای مسائل مربوط به آن‌ها بررسی و دنبال شود.

به همین دلیل بود که با هم فکری و تعامل با خانه صنعت و معدن استان تهران سرانجام در سال ۱۳۸۳ خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران اعلام موجودیت کرد. خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در ابتدای حرکت خود نسبت به جذب اعضای حقوقی و حقیقی واحدهای صنعتی و معدنی با ترکیبی از مدیران جوان و متخصص برآمده از دل حوزه و دانشگاه هم‏اکنون در صنعت کشور فعال است و در راستای یکی از مهمترین اهداف خود که ارتباط بین صنعت و دانشگاه است، وارد عمل شد. از همان بدو تأسیس، خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، با حضور خود در کنار خانه‌های صنعت و معدن استانها (با حضور در اجلاسها، سمینارها، جلسات وزارتخانه‌ها و سازمانهای مربوطه صنعتی) و پیگیری اهداف والای خود نقشی مستمر در تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی‌های بخش صنعت، معدن و تجارت داشته است. خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران یک تشکل حرفه‌ای با تابعیت ایرانی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی است که به همت جمعی از اندیشمندان، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کشور به منظور هم اندیشی ، هم افزایی و توسعه تعامل با قوای سه‏گانه و نهادهای ذیربط تأسیس شده تا با گذر از مشکلات اقتصادی کشور، رسیدن به اقتصاد آزاد و رقابتی را سرلوحه اهداف خود قرارداده و انتظار دارد، تمهیدات مدنظر زمینه سازی برای رشد و شکوفایی بخش خصوصی و توسعه همه جانبه کشور باشد.

هم اکنون تمرکز این تشکل بر چه موضوعاتی است و چه نقشی در ارتقای صنعت کشور دارد؟

این تشکل بر موضوعات کلی بخش خصوصی و پیگیری رفع مشکلات در این زمینه گام بر می‌دارد و همچنین در راستای ارتقای سطح دانش فنی و مهارتی و .... در بخش خصوصی نیز اقدام می‌ کند؛ دیگر تمرکز این تشکل کمک به اهداف اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلان اقتصادی و همچنین برنامه‌های راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت است .همچنین این تشکل با حضور در ستاد تسهیل، رفع و موانع تولید گام‌های موثری را در این زمینه بر می‌دارد.

خانه صنعت معدن و تجارت جوانان چه نقشی در توسعه صنعت کشور به خصوص صنعت مبلمان دارد و در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

خانه صنعت معدن تجارت جوانان با مشارکت دانشگاه آزاد و سازمان فنی و حرفه‌ای در توسعه آموزشی واحدهای صنعتی و انتقال متقابل دانش و فناوری روز بین صنعت و دانشگاه گام برمی دارد؛ این تشکل با همکاری دیگر تشکل‏ها نیز در راستای حل و فصل مشکلات عمومی و کلی مرتبط با حوزه صنعت، معدن و تجارت نیز اقداماتی انجام می‌دهد. خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با همکاری تشکل‌های اقتصادی دیگر کشورها در خصوص توسعه صادرات و انتقال تکنولوژی و دانش فنی نیز اقداماتی انجام داده است که این اقدامات با پیگیری‌های مستمر هم اکنون نیز در حال انجام است.

در حال حاضر وضعیت صنعت تولید مبلمان داخلی کشور از دیدگاه شما در چه جایگاهی قرار دارد؟

به نظر بنده با توجه به برگزاری دو نمایشگاه مبلمان منزل و اداری، روند توسعه و پیشرفت این صنعت وهمچنین نوآوری بسیار قابل توجه بوده است. برگزاری این نمایشگاه‌ها این امکان را برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم می‌کند که با مشاهده رقبای خود و روند پیشرفت آن‌ها نسبت به حرکت در جهت بهبود شرایط تولید، کیفیت کالاها، تنوع بخشی به محصصولات و همچنین تعدیل قیمت‌ها در یک بازار رقابتی گام‌های مهمی بردارند؛ صنعت مبلمان در کشور ما به خصوص صنعت مبلمان اداری هم اکنون دارای پتانسیل صادراتی بسیار بالایی است و این امیدواری وجود دارد که طی سال‌های آینده شاهد رشد چشمگیر در این خصوص نیز باشیم.

چه مشکلات و محدودیت هایی هم اکنون در مسیر فعالیت‌های حرفه‌ای فعالان و تولیدکنندگان این صنعت داخلی قرار دارد؟

با توجه به بررسی‌های اولیه در بحث واردات مواد اولیه این صنعت، به نظر می‌رسد که در قیمت تمام شده محصولات، برخی تولیدکنندگان با مشکل مواجه هستند و واردات مواد اولیه از سایر کشورها تولیدکنندگان داخلی را با مشکلاتی مواجه کرده است؛ همچنین برپایی نمایشگاه‌های مختلف فصلی که بدون نظارت اتحادیه‌های مربوطه برگزار می‌شود در موارد بسیاری باعث بروز آسیب و صدمه به واحدها و بخش‌های توزیعی این صنف می‌شود. واقعیت این است که این صنعت دارای پتانسیل بسیار بالایی برای صادرات است اما در این بخش اطلاعات رایزن‏های بازرگانی و مراکز عرضه محصولات اداری بسیار کم است. به همین دلیل شاید هنوز تولیدکنندگان داخلی مبلمان اداری موفق به کسب پیشرفت‌های چشمگیر در عرصه صادرات محصولات خود نشده اند.

برای حل این مشکلات چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟

امیدواریم با شناسایی دقیق و موردی تمام مشکلات موجود در این بخش که به طور قطع جز با کمک و همراهی فعالان صنف تولیدکننده مبلمان اداری میسر نیست و با کمک سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین با کمک اتحادیه‌های مربوطه گام‌های مهمی در جهت اصلاح روند موجود و رفع مشکلات برداشته شود و متناسب با هر نوع مشکلی که در این زمینه مانع از پیشرفت کاری فعالان صنعت مبلمان کشور می‏شود، اقدامات لازم به عمل آید.

نقش دولت و مسئولان صنعت کشور در این زمینه چیست؟

دولت به عنوان نهاد مجری و نظارتی و بالاترین مرجع اجرایی کشور باید به طور قطع در رفع مشکلات این صنعت با همکاری تشکل‌های مربوطه اقدام کند و همچنین انتظار می‌رود در روند حمایت از رشد و انتقال تکنولوژی روز دنیا اقدامات و حمایت‌های مورد نیاز از سوی مسئولان دولتی صورت گیرد. شاید مهمترین حمایت دولت از فعالان بخش خصوصی به خصوص تولیدکنندگان مبلمان اداری، پرداخت مطالبات تولیدکنندگان این بخش به آن‌ها باشد.