دومین همایش «نماد اعتماد الکترونیکی» در مشهد

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی از برگزاری دومین همایش «نماد اعتماد الکترونیکی» با رویکرد خلق مزیت نسبی در تجارت الکترونیک در روز ششم بهمن ماه خبر داد. امیرمهدی مرادی در نشست خبری این همایش که در انجمن مدیران صنایع برگزار شد، سخن می‎گفت، با اشاره به اینکه حضور در این همایش، رایگان و شرط حضور صرفا ثبت‌نام از طریق سایت انجمن مدیران است، خاطرنشان کرد: همایش از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۷:۳۰ در محل ساختمان ساپکو برگزار خواهد شد.

افزایش 200 درصدی متقاضیان دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

دبیر اجرایی دومین همایش نماد اعتماد الکترونیکی هدف از برگزاری این همایش را در سال گذشته شناسان نماد اعتماد به مردم دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری این همایش در سال گذشته باعث افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی متقاضیان دریافت نماد اعتماد الکترونیکی شد. مرادی ادامه داد: با توجه به فراهم شدن برخی زیرساخت‌ها، هدف از برگزاری همایش در سال جاری را رونق تجارت و فروش الکترونیکی، مزایا و معایب، بررسی ضرورت ایجاد این نماد برای شبکه‌های اجتماعی و ... دانست. وی با اشاره به ظرفیت و مزیت صادراتی برخی تولیدات داخلی مانند صنایع دستی، محصولات چرمی و ...، تصریح کرد: ممکن است شرکت‎های خارجی و حتی مشتریان خارجی تمایل داشته باشند این محصولات را به صورت مستقیم از سایت‎های ما تهیه کنند اما در حال حاضر زیرساختی برای ارائه این خدمات نداریم و تکلیف مبادلات ریالی و دلاری ما نیز مشخص نیست؛ این امر یکی از دغدغه‎های حوزه تولید است و به دنبال این هستیم با استفاده از نماد اعتماد الکترونیکی بخشی از مشکلات این حوزه مرتفع شود. دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی به فروش برخی کالاها از طریق شبکه‎های اجتماعی به ویژه تلگرام و نیز احتمال بروز تخلفات در این زمینه اشاره کرد و افزود: در این همایش بحث فروش کالا در شبکه‎های اجتماعی، آسیب‏ها و چالش‎ها و نیز راهکارها مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

صدور 1754 نماد اعتماد الکترونیکی

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در بخشی از این همایش از صدور ۱۷۵۴ نماد اعتماد الکترونیکی در استان خبر داد و اظهار کرد: در ابتدای سال جاری ۱۲۰۰ شرکت این نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کرده بودند که پیش‎بینی می‏کنیم این رقم تا پایان سال جاری ۵۰ درصد افزایش یابد. علی رجوعی با اشاره به اینکه ۲۰۰۰ پرونده دریافت نماد اعتماد الکترونیکی در استان مفتوح است، در خصوص شاخص‎های مورد نیاز برای اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به متقاضیان، خاطرنشان کرد: احراز هویت مسئول کسب‎وکار اینترنتی، وجود خارجی مکان فیزیکی این کسب‎وکار، قانونمندی، شفافیت فرآیند فروش، درج روند رسیدگی به شکایات در سایت مورد نظر و ... از شاخص‎های مورد نیاز در این زمینه محسوب می‎شوند. وی با بیان اینکه برای اعطای نماد اعتماد الکترونیکی هزینه‎ای از متقاضی دریافت نمی‎شود، تصریح کرد: اصالت نماد اعتماد الکترونیکی به صورت آنلاین و از طریق کلیک کردن بر روی آن توسط کاربران قابل بررسی است؛ همچنین می‎توان اصالت یک نماد را با مراجعه به سایت نماد اعتماد الکترونیکی بررسی کرد.

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به انجام نظارت‎ها بر فعالیت سایت‎های دارای نماد اعتماد الکترونیکی، عنوان کرد: بر روند عمومی عرضه کالا توسط سایت‏ها نظارت مستمر و دوره‎ای داریم؛ همچنین به شکایت‎های دریافتی در این زمینه نیز رسیدگی می‎شود. رجوعی با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت‎های لازم برای فروش اینترنتی تولیدات داخل در سطح بین‏المللی، یادآور شد: اگرچه توسعه بسترهای تجارت الکترونیک از جمله وظایف وزارت صنعت و معدن است و باعث افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تولید در شبکه‌های توزیع و... می‌شود با این حال سابقه چندانی در زمینه بسترهای الکترونیکی نداریم و درگاه‎های بین‏المللی ما برای انتقال پول یا کالا مهیا نیست.

افزایش 60 درصدی جرایم مالی و اقتصادی در فضای سایبری

رئیس اداره مبارزه با جرایم سایبری پلیس فتای خراسان رضوی هم در بخشی از این نشست از افزایش ۶۰ درصدی جرایم مالی و اقتصادی فضای سایبری استان در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. جواد قنبری این نکته را هم یادآور شد که با توجه به افزایش تعداد کاربران فضای سایبری، سیر صعودی و افزایش جرایم در این فضا طبیعی است. وی پنهان بودن هویت و نبود امنیت را از چالش‏های فضای سایبری برشمرد و خاطرنشان کرد: دریافت نماد اعتماد الکترونیکی از بسیاری از کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌های اقتصادی در فضای سایبری جلوگیری می‌کند و آمار تخلفات را در این زمینه کاهش می‎‌دهد. شایان ذکر است در این همایش دکتر دیاکو نوروزی، دکترای مدیریت بازاریابی از آمریکا و مدرس بازاریابی، برند و تبلیغات در ایران، مالزی، هلند و سوییس در خصوص پدیده فروش سنتی سخنرانی خواهد کرد؛ همچنین سخنرانی دکتر کاوه یزدی‎فرد، مدیر تیم استراتژی و بازاریابی شرکت سرآوا پارس نیز با موضوع نقش تحول بازاریابی در تحول آنلاین خواهد بود.