رضایت از تخفیف‌های نمایشگاهی یا حسرت نداشتن پول کافی

دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی از ۲۰ تا ۲۴ دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برگزار شد و مردم استقبال خوبی از این نمایشگاه کردند. سالنهای نمایشگاه بین المللی مشهد در روزهای گذشته مملو از جمعیتی بود که مشتاقانه برای خرید لوازم مورد نیاز خود و یا بازدید از کالاهای جدید و مختلف آمده بودند. عده‌ای برای تهیه جهیزیه و عده‌ای برای نوسازی لوازم منزل خود در نمایشگاه حاضر شده بودند و در صحبت‌هایی که با برخی از مردم داشتیم همه از تنوع کالاهای موجود در نمایشگاه رضایت داشتند و قیمت‌ها را با توجه به تخفیف‌های ارائه شده از سوی تولیدکنندگان و شرکت‌ها نسبت به بازارهای سطح شهر مطلوب ارزیابی می‌کردند. البته برخی از افراد هم معتقد بودند حضور در این نمایشگاه‌ها فقط با جیب پر از پول و حساب بانکی پر و پیمان لذت‌بخش است وگرنه تماشای اجناس فقط حسرت به دنبال دارد و بس!

حضور200 شرکت داخلی و خارجی

مدیر امور نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی مشهد اظهار کرد: هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی همزمان با چهارمین نمایشگاه صوتی و تصویری، ششمین نمایشگاه فرش ماشینی، موکت و کفپوش و هشتمین نمایشگاه تخصصی منسوجات خانگی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برگزار شد.وی ادامه داد: در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی در قالب حدود ۶۰۰ غرفه و در فضای نمایشگاهی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع حضور یافتند.سعید صیفی افزود: این شرکت‌ها محصولات خود را در زمینه‌های لوازم خانه و آشپزخانه، لوازم برقی، فرش و موکت، انواع ظروف، بخاری و آبگرمکن، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی، منسوجات خانگی و لوازم صوتی و تصویری به نمایش‌ گذاشتند.مدیر امور نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی مشهد با اشاره به حضور نمایندگان کشورهای خارجی در این نمایشگاه گفت: نمایندگان پنج کشور چین، ترکیه، مالزی، کره و تایلند نیز در این نمایشگاه حضور داشتند.

میزان فروش کالاها در نمایشگاه مشهد مطلوب است

مدیر تحقیق و توسعه بازار شرکت الکترو استیل به خبرنگار ما گفت: نمایشگاه مشهد از جمله نمایشگاه‌هایی است که مصرف‌کننده‌های نهایی وارد آن می‌شوند و از محصولات و کالاها بازدید می‌کنند برخلاف نمایشگاه تهران که بیشتر تامین کننده‌ها از آن بازدید می‌کنند به همین دلیل نمایشگاه مشهد جزو پربازدیدکننده‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایران است و میزان فروش در آن مطلوب است.فربد کاوه درباره محصولات ارائه شده از سوی شرکت الکترو استیل در این نمایشگاه اظهار کرد: با توجه به ارائه لوازم خانگی در این نمایشگاه، ما تنها یک محصول از تولیدات شرکت را ارائه کردیم و آن یخچال فریزر خانگی است و محصولات دیگر مربوط به حوزه خانگی نمی‌شود.مدیر تحقیق و توسعه بازار شرکت الکترو استیل درباره وضعیت کنونی بازار لوازم خانگی گفت: در حال حاضر رقابت زیادی در این بازار وجود دارد، اقتصاد در حالت رکود مطلق نیست و با توجه به سیاست‌های انقباضی که دولت درپیش گرفته بعید می‌دانم شرایط به نوعی شود که میزان تقاضا بسیار زیاد باشد اما همین ثابت ماندن شرایط، از نظر ما مناسب است.کاوه در پاسخ به این سوال که پس از برجام چه تغییراتی در بازار لوازم خانگی ایجاد شد، تصریح کرد: بعد از برجام وضعیت در زمینه بازار قطعا بهتر شده اما اتفاق بهتری که برای ما رخ داده در موضوع تامین قطعات از جمله کمپرسورهاست که توانستیم بدون واسطه با کشورهای تامین کننده اصلی اروپایی ارتباط برقرار کنیم و کالای مورد نیازمان را تامین کنیم.

امیدواری برای بهبود وضعیت بازار لوازم خانگی

مشاور توسعه و بهبود بازار گروه کارخانجات مقصود نیز گفت: آخرین باری که شرکت مقصود در نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی شرکت کرده، مربوط به سال ۹۲ بود. کیفیت نمایشگاه امسال نسبت به دوره‌های گذشته‌ای که شرکت کرده بودیم، مناسب‌تر است و گستردگی شرکت‌ها و برندهای حاضر در نمایشگاه هم قابل توجه است.نوید حبیبی افزود: اصل موضوع این است که نمایشگاه مشهد بیشتر به عنوان نمایشگاه عامه مردم است یعنی بیشتر برای بازدید عمومی مردم برگزار می‌شود و چندان تخصصی نیست با این‌حال به نظر می‌رسد امسال روی برند ایرانی کار بیشتری صورت گرفته است.

وی استقبال مردم را عالی ارزیابی و اظهار کرد: مجموعه مقصود دارای ۱۷ کارخانه است و در این نمایشگاه ۱۳۵۰ محصول با پایه اپال، چینی، قاشق و چنگال و... معرفی کردیم که این پایه‌ها با برندها و تولیدات متفاوت و مختلفی ارائه شده است. مشاور توسعه و بهبود بازار گروه کارخانجات مقصود خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار لوازم خانگی مثل بقیه بخش‌های صنعت و تولید داخلی دارای رکود است. اما جای امیدواری است که پس از برجام این وضعیت بهتر شود به ویژه اگر بحث مراودات بانکی در حوزه صادرات حل شود و حمایت‌های واقعی دولت از بحث صادرات برای برند ایرانی صورت بگیرد و نیز شاهد مسائلی مثل تعرفه ترجیحی، معافیت‌های گمرکی و برخی تغییرات در حوزه بانکی باشیم. حبیبی افزود: ما با تلاش خودمان سه کشور را هدف اصلی صادرات قرار دادیم و هند، برزیل و روسیه پایگاه‌های اصلی ما در صادرات هستند و در سال ۲۰۱۷ برنامه‌ریزی جدی‌تری در این حوزه انجام می‌دهیم و با هدف‌گذاری مناسب و بازاریابی دقیق در این حوزه پیشرفت خواهیم داشت.