دنیای اقتصاد: نشست مشترک توسعه همکاری‌های تجاری تهران- میلان با حضور چشمگیر فعالان اقتصادی ایران و هیاتی از اتاق بازرگانی میلان ایتالیا در اتاق تهران برگزار شد. مدیر توسعه تجارت اتاق بازرگانی میلان در راس هیاتی متشکل از نمایندگان بیش از ۲۰ شرکت ایتالیایی به اتاق تهران آمده بود.

در این نشست، تغییر رویکرد همکاری‌های دو کشور مورد تاکید طرف ایرانی قرار گرفت. حرکت به سمت همکاری‌های صنعتی درخواست محمدرضا بختیاری، معاون امور ‌بین‌الملل اتاق تهران از میهمانان بود. به گفته او به‌واسطه حضور طولانی‌مدت ایتالیایی‌ها در ایران، ساختار برخی از صنایع ما با تکنولوژی ساخت ایتالیا عجین شده که از آن جمله ‌می‌توان به صنایع نفت و پتروشیمی، فولاد، چرم و نساجی اشاره کرد. با این پیشینه مثبت همکاری‌های اقتصادی و نیز با ظرفیت‌های فراوان موجود برای ارتقای سطح روابط دو کشور از تجارت به صنعت و ‌سرمایه‌گذاری، ادامه همکاری با صنایع ایتالیا از اولویت ویژه‌ای نزد صاحبان صنایع ایران برخوردار است. در واقع با وجود ظرفیت‌های فراوان در صنعت ‌می‌توان پارادایم همکاری میان ایران و ایتالیا را به همکاری‌های صنعتی تغییر داد. بختیاری عنوان کرد: مستقل از امکان توسعه صادرات محصولات ایرانی، ‌کشور ما با پیش‌بینی تسهیلات لازم در قوانین جذب و حمایت از ‌سرمایه‌گذاری خارجی، فضای مناسبی را برای انجام سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های ایتالیایی با بنگاه‌های ایرانی در حوزه‌های اولویت‌دار از جمله انرژی‌های نو، خودروسازی، فولاد، معادن، نساجی، صنایع غذایی، گردشگری، هتل‌سازی و... فراهم آورده است.

در ادامه این نشست، مانلیو ایلومی، مدیر توسعه تجارت اتاق بازرگانی میلان (پروموس) گفت: برای توسعه همکاری‌ها با ایران، ۱۰ برنامه پیش‌بینی کرده‌ایم. توسعه روابط اقتصادی با ایران چنان برای استان لومباردی ایتالیا و شرکت‌های واقع در آن حائز اهمیت است که ۵۰ درخواست از شرکت‌ها برای همراهی در این هیات را دریافت کردیم اما امکان مشارکت ۲۴ شرکت در این هیات وجود داشت. او در ادامه به سفر هیات‌های ایتالیایی به ایران طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: طی دو سال اخیر، سالانه ۴ تا ۵ هیات ایتالیایی به ایران آمده و در سال جاری۲۰۰ شرکت ایتالیایی از ایران بازدید کرده‌اند. کارملو فیکارا، رایزن اقتصادی سفارت ایتالیا در ایران نیز به بیان ویژگی‌های شرکت‌های واقع در استان لومباردی پرداخت و گفت: این شرکت‌ها از پیشرفته‌ترین‌ها در اروپا به‌شمار ‌می‌روند که دارای تکنولوژی و توانایی فنی بالایی هستند. فیکارا در ادامه با اشاره به نرخ بالای بازدید شرکت‌های ایتالیایی از ایران، گفت: این شرکت‌ها ‌می‌توانند در قالب اجرای پروژه، ‌سرمایه‌گذاری مشترک و ‌سرمایه‌گذاری در صنایع ایران با ایرانی‌ها همکاری کنند. او از آمادگی سفارت برای ارائه اطلاعات موردنیاز شرکت‌های ایرانی و ایتالیایی سخن گفت و افزود: ما در سفارت، برای تسهیل صدور ویزا برای فعالان اقتصادی ایرانی تلاش ‌می‌کنیم.