یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم فضای احتیاط در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۷۲ واحدی (۰۸/ ۰ درصدی) با ثبت سومین روز نزولی در سطح ۸۵ هزار و ۵۱۷ واحدی ایستاد. تداوم روند کم‌نوسان قیمت جهانی فلزات اساسی و افت قیمت فولاد در بازار شانگهای با تقویت عرضه این کشور فشار بر فلزی-معدنی‌ها را حفظ کرد. «فخوز» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. فروکش هیجان در خودرویی‌ها، افت ارزش معاملات این گروه تا ۱۳ میلیارد تومان، پس از رسیدن به ۳۹ میلیارد تومان چهارشنبه و کم‌نوسانی این نمادها را رقم‌زد. نماد «آپ» در گروه رایانه و «های‌وب» در گروه اطلاعات و ارتباطات با صف خرید قابل توجه همراه شدند و بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در شرایط اصلاح بزرگ‌ترها شاهد حرکت معامله‌گران به سمت نمادهای کوچک‌تر از جمله قندی‌ها بودیم. همچنین گزارش‌های شهریور شرکت‌ها، روند قیمت جهانی کالاها و نرخ ارز بر بورس اثرگذار است.

بازار ارز

نوسان دلار در مرز ۳۹۰۰ تومان

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به نرخ 3900 تومان بازگشت. پس از 9 روز معاملاتی، شاهد بازگشت نرخ دلار به مسیر صعودی بودیم. برخی فعالان بازار برگزاری همه‌پرسی برای استقلال کردستان عراق با تشدید تقاضای محافظه‌کارانه و احتمال افزایش تقاضای آربیتراژی از سوی مناطق مرزی را عامل حمایت از نرخ دلار اعلام کردند. با این وجود گروه دیگری با توجه به کم‌نوسانی نرخ دلار مطابق روال روزهای اخیر، افزایش تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به تعطیلات پایان هفته را عامل حمایت از دلار دانستند. در هفته‌های اخیر پس از رسیدن دلار به سقف 3918 تومانی، افزایش عرضه و کاهش تقاضای مسافرتی تابستان روند نزولی دلار را رقم زد اما حمایت عوامل بنیادین، نوسان دلار نزدیک مرز 3900 تومانی را به شدت محدود کرده است. همچنین چشم‌انداز افزایش عرضه صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل توجه دلار است.

بازار سکه

تداوم نوسان محدود سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۴۲ هزار تومان معامله شد. رشد اندک نرخ دلار در شرایط افت اونس طلا نوسان محدود قیمت سکه را به دنبال داشت. در بازار طلای جهانی، رشد ۳/ ۰ درصدی شاخص دلار و کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران نوسان طلا را زیر سطح ۱۲۹۵ دلاری محدود کرد. همچنین سطح ۱۲۹۰ دلاری از طلا حمایت می‌کند. اما چشم‌انداز رشد نرخ بهره فشار بر طلا را حفظ کرده است. در بازار ارز نیز رشد ۵تومانی نرخ دلار رقم خورد. اما در ۸ روز معاملاتی اخیر شاهد نوسان محدود دلار در بازه ۳۸۹۵ تا ۳۹۰۴ تومانی بودیم. با وجود کاهش تقاضای مناسبتی در محرم عدم تمایل معامله‌گران به افت قابل توجه سکه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۵۰ هزار تومان رسانده است.

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1292 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار به سقف 3 هفته، در کنار فروکش کردن تنش‌های کره شمالی عامل فشار بر طلا شد. انتخابات آلمان با کاهش کرسی‌های حزب آنگلا مرکل و احتمال تشکیل دولت ائتلافی عامل فشار بر یورو شد، امری که از شاخص دلار حمایت کرد. علاوه بر این نماینده نیویورک فدرال رزرو، دادلی چشم‌انداز برداشته شدن مانع رشد نرخ تورم و حرکت تدریجی تورم به 2 درصد (هدف فدرال رزرو) را ارائه داد. روز گذشته ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا چشم‌انداز مناسب اقتصادی و حرکت تدریجی به سمت نرخ تورم هدف را ارائه داد. بنابراین چشم‌انداز خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های انبساطی فشار را در میان‌مدت بر طلا حفظ کرده است. در روزهای آتی سخنرانی جنت یلن و جزئیات برنامه کاهش مالیات ترامپ و آمارهای اقتصادی بر طلا اثرگذار هستند.

بازار اوراق مسکن

فشار خروج از تابستان بر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۲/ ۲درصدی مواجه شدند. کاهش معاملات در پایان فصل رونق مسکن (تابستان) حمایت سطح ۷۶ هزار تومانی را در مقابل«تسه»ها شکست. با این وجود رشد تدریجی تقاضا مانع از افت قابل توجه قیمت اوراق تسهیلات مسکن است. روز گذشته مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، با توجه به رشد ۵ تا ۶ درصدی صدور تعداد پروانه‌های ساخت و ساز در سال جاری، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را ارائه داد. وی همچنین در رابطه با تسهیلات صندوق یکم بانک مسکن، چشم‌انداز افزایش زمان بازپرداخت تا ۲۰سال و کاهش ۲ درصدی نرخ سود و کاهش مدت‌زمان انتظار دریافت وام را اعلام کرد. بنابراین افزایش جذابیت وام رقیب می‌تواند با کاهش تقاضای وام از طریق اوراق، قیمت «تسه»ها را تا حدی تعدیل کند.

بازار نفت

صعود نفت در کانال ۵۰ دلاری

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 51 دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضای نفت و افزایش فعالیت پالایشگاه‌های آمریکا از نفت حمایت کرد. اعلام محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک از تعهد بیش از 100 درصدی اعضای اوپک و غیراوپک به توافق در کنار کاهش موجودی نفت تجاری از ابتدای سال نیز خوش‌بینی‌ها به بازار نفت را تقویت کرد. این عوامل در کنار افت (5 موردی) تعداد دکل‌های نفتی شیل برای سومین هفته متوالی برنت را به سقف 7‌ماهه (83/ 57 دلار) رساند. وزیر نفت کشورمان تاکید داشت بازگشت تولیدات لیبی و نیجریه باید در نظر گرفته شود. همچنان فشار بازگشت تولیدات شیل عامل فشار بر نفت است. با توجه به صادرات نفت کردستان عراق از ترکیه، روز گذشته با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، نخست وزیر ترکیه تهدید به بستن خط لوله‌های این منطقه در صورت لزوم کرد.