دنیای اقتصاد: مسابقات هفته هشتم لیگ برتر باشگاه‌های کشور از امروز آغاز می‌شود و در این میان قطعا بسیاری از نگاه‌ها به رشت خواهد بود؛ جایی که سپیدرود این شهر از ساعت ۱۶:۱۵ با استقلال تهران به مصاف هم می‌روند. این اولین تجربه آبی‌ها بعد از جدایی علیرضا منصوریان است و همین مساله جذابیت‌های مسابقه را افزایش می‌دهد. منصوریان در حالی استقلال را ترک کرد که طی هفت هفته فقط پنج امتیاز با این تیم گرفت و آبی‌ها را دقیقا روی پله آخر جدول رده‌بندی نشاند. مدیریت باشگاه با این استدلال که «از این پایین‌نر نمی‌رویم» با استعفای منصوریان موافقت کرد و از همان زمان بحث حضور جانشین وی مطرح شد. نکته جالب اما به انتخاب سرمربی موقت استقلال در این بازی مربوط می‌شود؛ جایی که افتخاری و دوستان اوج هنرشان را نشان دادند و میک مک درموت بدنساز را موقتا در راس هرم فنی تیم‌شان گنجاندند.

علاوه بر اینکه به نظر می‌رسد شغل درموت با تدبیر فنی امور یک مسابقه سنخیتی ندارد، باید توجه داشت که این مربی بین دو نیمه بازی قبلی استقلال برابر ذوب‌آهن از کنار زمین اخراج شده و در رشت حق نشستن روی نیمکت تیمش را نخواهد داشت! بنابراین گویا استقلالی‌ها ماموریت هدایت استقلال در این دیدار را به مصطفوی، آنالیزور تیم سپرده‌اند. با این وجود چیزی که هواداران استقلال را نگران‌تر می‌کند، پیچیدن یک شایعه در فضای فوتبال کشور است؛ اینکه گفته می‌شود اگر استقلال امروز با درموت نتیجه بگیرد، احتمال دارد این مربی تا نیم‌فصل روی نیمکت استقلال ابقا شود! به هر حال تعلل مدیران باشگاه در انتخاب سرمربی جدید باعث شده این شایعات تقویت شود.

دیروز هم درحالی‌که خیلی از هواداران در انتظار معرفی سرمربی قانونی جدید مدام سایت‌ها و خبرگزاری‌ها را «رفرش» می‌کردند، خبری از این موضوع انتخاب نشد تا همه چیز به بعد از بازی امروز موکول شود. استقلال درحالی به مصاف سپیدرود می‌رود که از چهار بازی آخرش یک مساوی و سه باخت دشت کرده، در عوض اما تیم محبوب رشتی روزگار خوشی را پشت‌سر می‌گذارد. آنها که بعد از باخت به ملوان در جام حذفی با بحران مواجه شدند و چیزی نمانده بود تغییر در کادر فنی را تجربه کنند، در نهایت پای نظرمحمدی ایستادند و با کسب ۸ امتیاز از چهار دیدار اخیر خودشان را به رتبه هشتم جدول برسانند.

سرگیجه قبلی، به اضافه رایکارد!

همزمان که بازیکنان استقلال برای بازی امروز برابر سپیدرود مهیا می‌شدند، کادر مدیریتی باشگاه هم در پی انتخاب سرمربی جدید بود. مدیرعامل استقلال که پیش‌تر از فاتح تریم به‌عنوان گزینه اصلی نیمکت آبی‌ها یاد کرده بود، بعدتر مدعی شد سرمربی را کمیته فنی انتخاب خواهد کرد. ماجرای انتخاب اعضای کمیته فنی هم که دیروز اولین جلسه‌شان را برگزار کردند در نوع خودش جالب است. گویا سیروس دین‌محمدی، حسن روشن، محمد نوری، سهراب بختیاری‌زاده، جواد قراب، اکبر کارگر جم و علی جباری به‌صورت مخفیانه به عضویت کمیته فنی استقلال درآمده‌اند. آنها دیروز جلسه مهمی را برگزار کردند که ظاهرا خروجی خاصی نداشت. در پایان این جلسه فقط اعلام شد سرمربی جدید بعد از بازی با سپیدرود معرفی خواهد شد و البته گفتند فرانک رایکارد هم به جمع گزینه‌ها افزوده شده است. رایکارد که دوران بسیار موفقی با بارسلونا داشت در آخرین تجربه مربیگری‌اش روی نیمکت تیم‌ملی عربستان چندان موفق نبود.

بعد از پایان جلسه دیروز البته برخی اعضای کمیته فنی روایت‌های جالبی از حواشی انتخاب سرمربی داشتند. مثلا محمد نوری که از بازیکنان دهه ۷۰ استقلال بود، گفته است: «فکر می‌کنم فاتح تریم تقریبا قطعی است. او قرار است در ۴۸ ساعت آینده جواب دهد. ظاهرا وزارت ورزش اعلام کرده شرایط را مهیا و مبلغ تریم را پرداخت می‌کند. به هر حال وزارت ورزش قبلا به پرسپولیس زیاد کمک کرده و وقت آن است به استقلال نیز کمک‌هایی انجام شود. افتخاری به هواداران قول داده که این کار را انجام دهد. فکر می‌کنم مربی داخلی دیگر جواب ندهد، اگر مربی داخلی بیاید و نتیجه نگیرد، دوباره شعارها شروع می‌شود.»

عجیب است که وزارت ورزش اصرار دارد هیچ کمکی به سرخابی‌ها نکرده و نمی‌کند، اما عضو کمیته فنی استقلال از قبول کلیه هزینه‌های مربی گرانقیمتی مثل فاتح تریم توسط این مجموعه سخن می‌گوید. البته تریم تنها مربی نامداری نیست که برای استقلال «مفت» در می‌آید، بلکه ظاهرا رایکارد هم همین شرایط را دارد! محمد نوری در این مورد هم می‌گوید: «غیر از تریم فکر می‌کنم یک مربی ایتالیایی هم وجود دارد. با والتر زنگا هم صحبت‌هایی کرده‌اند. یکی از دوستان هم گفته با مربیانی چون فرانک رایکارد صحبت کرده و حتی گفته او را مجانی می‌آورد.» در همین شرایط حسن روشن که دیگر عضو کمیته فنی است صراحتا می‌گوید فاتح تریم نباید برای نیمکت استقلال انتخاب شود. به نظر شما آیا با این شرایط، امیدی به وقوع یک اتفاق خوب در استقلال می‌تواند وجود داشته باشد؟

سایر مسابقات

امروز اما سه مسابقه دیگر هم از هفته هشتم برگزار می‌شود. از ساعت ۱۷:۳۰ داربی اهواز بین فولاد و استقلال خوزستان برگزار می‌شود، از ساعت ۱۷:۴۵ نفت تهران به مصاف سپاهان می‌رود و از ساعت ۱۷:۲۰ هم ذوب‌آهن و سایپا پیکار می‌کنند. سه بازی دیگر این هفته بین گسترش و تراکتور، پارس جم و پدیده و سیاه‌جامگان مقابل فولاد هم روز پنج‌شنبه برگزار خواهد شد. این هفته یک بازی دیگر هم بین پرسپولیس و نفت آبادان داریم که با توجه به حضور سرخپوشان در آسیا، برگزاری آن به زمان نامعلومی موکول شده است.