تشکر لاریجانی از روحانی

دنیای اقتصاد: علی لاریجانی رئیس مجلس و برخی از نمایندگان و فراکسیون‌های مجلس، روز گذشته از سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهوری و پاسخگویی به سخنان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در هفتاد و دومین اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل قدردانی کردند. رئیس مجلس در نطق پیش از دستور جلسه دیروز مجلس با اشاره به سخنرانی رئیس‌جمهوری در سازمان ملل، تاکید کرد: لازم است از سخنان روشنگرانه و صریح رئیس‌جمهور در سازمان ملل که پاسخ درخوری به سخنان وهم‌آلود و پوچ رئیس‌جمهور آمریکا بود، تشکر کنم. آقای ترامپ نفهمید و به‌نظر می‌رسد با سطح فکری او نخواهد فهمید که دنیا تغییر کرده است. به گزارش خبرآنلاین، وی در ادامه گفت: آقای ترامپ حکومت ایران را دیکتاتوری خوانده است و آرزو کرده یک بار دیگر شرایط عوض شود و مردم ایران خوشحال و در رفاه باشند. قاعدتا مقصودشان تکرار حکومت دست‌نشانده آمریکا است. آقای ترامپ! ملت ایران ۴۰ سال است که با خوشحالی و استواری حکومت دست‌نشانده شما را نابود کرده است و دموکراسی را جایگزین آن کردند. شما ظاهرا نیم قرن از حوادث دنیا عقب هستید.

رئیس قوه مقننه با بیان این که آقای ترامپ ادعا کرده‌اند که ایران از تروریسم در منطقه حمایت می‌کند. به‌نظر می‌رسد مسوولان رژیم آمریکا دچار وارونگی ذهنی شده‌اند، تصریح کرد: مگر وزیر خارجه قبلی آمریکا در کتاب خاطرات خود اعلام نکرد که آمریکا داعش را به وجود آورد و مورد حمایت قرار داد. ما با اطلاعات به این نتیجه رسیده بودیم اما این اقرار خودتان است. لاریجانی در ادامه اظهار کرد: ایشان سخن همیشگی خود را تکرار کرد که توافق هسته‌ای با ایران برای ایالات‌متحده آمریکا خجالت‌آور است و فکر نمی‌کنم که حرف آخر را در این‌باره شنیده باشد. اینکه برای شما خجالت‌‌آور است یا نیست، به ما ربطی ندارد. این یک معاهده بین‌المللی است که شورای امنیت آن را تایید کرده و آمریکا به انحای مختلف نسبت بدان بدعهدی کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: می‌دانید ملت ایران با حوصله و تدبیر عمل می‌کند و البته ما هم فکر نمی‌کنیم شما حرف آخر ما را شنیده باشید که ممکن است با شرایط غیرقابل باور و بازگشت مواجه شوید. وی افزود: البته آقای ترامپ در سازمان ملل پاسخ خود را دریافت کرد. او از رهبران جهان خواست در مقابل ایران متحد شوند و به او بپیوندند. اما دید که اکثر قریب به اتفاق رهبران جهان سخنان وی را ریشخند کرده و از معاهده هسته‌ای حمایت کردند. به غیر از رژیم صهیونیستی که مسوولان آمریکا را بازیچه خود قرار داده است. رئیس قوه مقننه همچنین ادامه داد: جدا از اینها ادبیات موهن ایشان که در تراز شغل کاباره‌داری او است، آن هم در سازمان ملل همراه با اطلاعات غلط و سرهم‌بندی شده افول جایگاه آمریکا را نشان می‌دهد. قدرت رهبران دنیا در عقلانیت گفتاری و رفتاری آنها نهفته است نه در عربده‌کشی و نااهلانه سخن گفتن. آیا برای آمریکا بهتر نبود به جای اینکه سخنان سبک‌سرانه به ایران نسبت دهد، نسبت به نسل‌کشی در میانمار تصمیم درستی می‌گرفتند؟

لاریجانی همچنین گفت: تقویت بنیه دفاعی به‌خصوص وجه موشکی آن مورد توجه جدی مجلس شورای اسلامی بوده و در مصوبه اخیر نیز منابع لازم را برای این امر در نظر گرفتیم و با توجه به سوابق ما در جنگ تحمیلی، تقویت بنیه دفاعی به جهت بازدارندگی جزو راهبرد دفاعی ما بوده و به خلاف آنچه رئیس‌جمهور آمریکا با شیطنت مطرح کرد ما با همه همسایگان خود زندگی صلح‌آمیز و توام با احترام متقابل داریم. لاریجانی افزود: البته طبیعی است ما در برخی موضوعات اختلاف‌نظر داشته باشیم، اما این امر مانع همزیستی مسالمت‌آمیز ما نبوده و نخواهد بود. همزمان روز گذشته برخی ازنمایندگان مجلس همچون حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، اصغر مسعودی نماینده مردم نیریز و استهبان، قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان، قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت، محمدمهدی افتخاری نماینده فومن و شفت، شهباز حسنپور نماینده مردم سیرجان، فراکسیون ولایی و فراکسیون امید در سخنان و بیانیه‌هایی از سخنان حسن روحانی در سازمان ملل قدردانی کردند.