ایرنا: سیدحسین موسویان، پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا و عضو سابق گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در مصاحبه با شبکه خبری «ریل نیوز» آمریکا تاکید کرد که قاضی برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و آمریکا یا دولت دونالد ترامپ نمی‌توانند در این باره حکم بدهند. او در خصوص احتمال خروج آمریکا از برجام گفت: «نمی‌دانیم تصمیم ترامپ چه خواهد بود. منتها به‌نظر می‌رسد در صورتی‌که آمریکا از برجام خارج شود، برجام نخواهد مرد اگر قدرت‌های جهانی قاطعانه پای برجام بایستند و آن را به‌طور جامع و کامل اجرا کنند.» موسویان در این گفت‌وگو درباره سخنرانی روسای جمهور ایران و آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «اکنون جامعه جهانی درک خوبی از زبان ترامپ دارد. زبان ترامپ درسخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل، زبان زور و تهدید و تحقیر وتقابل و جنگ بود.»

وی ادامه داد: «متقابلا زبان و پیام روحانی دعوت به صلح وهمکاری و گفت‌وگو بود. روحانی جامعه جهانی را به همکاری و اتحاد برای مبارزه با تروریسم دعوت کرد و آمریکا را مسوول و دخیل در ایجاد بحران‌های منطقه همچون عراق و افغانستان و گسترش تروریسم خواند. حرف روحانی این بود که بحران‌های منطقه همچون سوریه و یمن راه‌حل نظامی ندارد و صرفا با دیپلماسی و همکاری می‌توان بحران‌ها را مدیریت کرد درحالی‌که سیاست آمریکا در دوره دولت ترامپ تشدید تهدید و تقابل است.»

به گفته موسویان، روحانی از ابتدای ریاست‌جمهوری سیاست کاهش تنش با آمریکا را دنبال کرده است؛ ضمن اینکه هیچ‌گاه به آمریکا باج نخواهد داد اما ایران برای حل مشکلات منطقه و اختلافات دوجانبه آماده همکاری و گفت‌وگو است. پژوهشگر دانشگاه پرینستون با اشاره به مذاکرات دیپلماتیک برای حصول برجام افزود: «اکنون جامعه جهانی منهای آمریکا، اسرائیل و عربستان، خواهان اجرای کامل برجام هستند و بنابراین ترامپ نباید این توافق را تخریب کند.»

موسویان در پاسخ به پرسش مجری که آمریکا آشکارا سایر کشورها را از کاراقتصادی با ایران منع می‌کند که این نقض آشکار برجام است، ادامه داد: «به همین دلیل ایران معتقد است که آمریکا روح و متن برجام را نقض کرده است.»

عضو سابق گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: «به همین دلیل است که اروپا، روسیه، چین و سایر قدرت‌های شرقی و غربی از رفتار آمریکا و سیاست‌های ترامپ عصبانی هستند.»

به عقیده موسویان، اینکه آمریکا جمع‌بندی آژانس درمورد اجرای تعهدات ایران را نادیده می‌گیرد، نشان بارز نقض نرم‌ها و مقررات بین‌الملل از سوی آمریکا است. او همچنین تاکید کرد که کارشکنی آمریکا در روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها، نقض برجام است. اگر آمریکا نمی‌خواهد با ایران کار اقتصادی بکند، مختار است اما حق مانع‌تراشی در روابط اقتصادی سایر کشورها با ایران را ندارد. کارشناس ایرانی در پاسخ به این سوال که خروج آمریکا از برجام چه معنایی دارد و اگر ترامپ، آن دسته از تحریم‌های آمریکا که بر اثر برجام برداشته شده را مجددا وضع کند، آیا سایر کشورهایی که با ایران روابط اقتصادی آغاز کرده‌اند را هدف قرار خواهد داد، تاکید کرد: «نمی‌دانیم تصمیم ترامپ چه خواهد بود. منتهی به‌نظر می‌رسد در صورتی‌که آمریکا از برجام خارج شود، برجام نخواهد مرد اگر قدرت‌های جهانی قاطعانه پای برجام بایستند و آن را به‌طور جامع و کامل اجرا کنند.»

او هشدار داد: «اگر سایر قدرت‌ها تسلیم آمریکا شوند و ایران نتواند از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود، برجام خواهد مرد. در این صورت و در شرایطی که بحران‌های جاری خاورمیانه جملگی لاینحل مانده، ترامپ عامل ایجاد یک بحران خطرناک جدید در خاورمیانه خواهد شد.»

موسویان در ابراز نظر مجری مبنی بر اینکه اگر آمریکا طبق مقررات داخلی خود از برجام خارج شود، آنگاه طبق مقررات خود، مجبور خواهد بود روابط اقتصادی ایران و سایر کشورها با ایران را مورد هدف قرار دهد، توضیح داد: «این یک بحث حقوقی است که آیا قوانین داخلی آمریکا می‌تواند بر قوانین بین‌المللی ارجحیت پیدا کند. آمریکا قوانین داخلی خود را دارد اما همزمان باید به قوانین بین‌الملل متعهد باشد.»

این کارشناس همچنین تاکید کرد که اگر آمریکا به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت، قطعنامه‌های این سازمان را نقض کند یعنی عالی‌ترین مقررات جهانی را نقض کرده است.

پژوهشگر دانشگاه پرینستون در پاسخ به واکنش احتمالی ایران به نقض برجام که رئیس‌جمهوری نیز به آن اشاره کرده است، گفت: «من واقعا نمی‌دانم تصمیم ترامپ چه خواهد بود. تصمیم ایران بعد از اقدام ترامپ اتخاذ خواهد شد. ابعاد نقض برجام از سوی ترامپ، ابعاد عکس‌العمل ایران را تعیین می‌کند. اگر سایر کشورها پای برجام بایستند اما روابط اقتصادی جامعه جهانی با ایران لطمه مشهود بخورد، آنگاه ایران بدون اینکه برجام را نقض کند، در پاسخ به آمریکا می‌تواند تدابیری در توسعه برنامه هسته‌ای خود اتخاذ کند.»

در نهایت موسویان درباره واکنش جناح‌های داخلی ایران به احتمال خروج آمریکا از برجام گفت: «از اول انقلاب، ما دو طرز تفکر در داخل کشور داشتیم. یک تفکر معتقد است که گفت‌وگو با آمریکا هیچ خاصیتی ندارد، زیرا آمریکا به تعهداتش عمل نمی‌کند. بنابراین نباید با این کشور مذاکره کرد و به آن اعتماد کرد بلکه صرفا باید با آن مقابله کرد. تفکر دیگر معتقد است که مذاکره به معنی اعتماد نیست. شما گفت‌وگو کن یا به توافق می‌رسی یا نه. اگر رسیدی یا آمریکا اجرا می‌کند یا خیر. اگر به تعهدش عمل نکرد، در سایر موارد گفت‌وگو نکن.»

او افزود: «بنابراین در وضعیت فعلی هیچ اختلافی بین دو طرز تفکر نیست زیرا اگر آمریکا به تعهدش درمورد برجام عمل نکند، هردو طرز تفکر متفق خواهند بود که راجع به سایر مسائل نیز نباید با آمریکا گفت‌وگو کرد یا به توافق رسید. این روشن است.»