دنیای اقتصاد- اصفهان: هشتمین کنفرانس و نمایشگاه تجارت کشورهای اسلامی هفته پیش در مرکز تجارت جهانی مالزی در کوآلالامپور برگزار شد. محمدراجا طلیب، مدیـرعامل مرکز تجارت بین‌الملل سـازمان همکاری اسـلامی و رئیس هشتمین کنفرانس و نمایشگاه تجارت کشورهای اسلامی در مراسم افتتاح این رویداد گفت: خوشحالیم که مالزی بار دیگر میزبان نمایندگان کشورهای اسلامی است و این کشورها با هدف توسعه روابط و ارتقای مهارت‌ها و توانمندی‌های خود و با ملیت‌های مختلف گرد هم جمع شده‌اند تا ارتباطات تجاری خود را گسترش دهند.

وی ادامه داد: کنفرانس و نمایشگاه تجارت کشورهای اسلامی یک رویداد به نام و تاثیرگذار و یکی از مهم‌ترین رویدادهایی است که صنعتگران، سیاست‌گذاران، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و پژوهشگران را از بخش‌های مختلف دنیا زیر یک سقف گرد هم آورده تا فرصت‌ها و منافع موجود میان آنها را به اشتراک بگذارد. وی تصریح کرد: اقتصاد جهانی در سال‌های اخیر دچار مشکلات و نوسان‌هایی شده که شاید جهان اسلام بیشترین تاثیر را از این نوسان‌ها گرفته است. چالش‌های ژئوپلیتیک، ساختارهای اقتصادی وابسته به مسائل مذهبی، اقتصاد حلال، توسعه منابع انسانی و آموزش از این چالش‌ها بوده است. از این رو این رویداد یک الگوی تجاری را برای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی ارائه کرده و کشورها را به تجارت و تعاملات بین‌المللی، یافتن فرصت‌های جدید و فعالیت بیشتر تشویق می‌کند. وی اضافه کرد: در این دوره اهمیت و توجه زیادی را به بخش تجارت و سرمایه‌گذاری در حوزه کشورهای آفریقایی معطوف داشتیم.

رئیس هشتمین کنفرانس و نمایشگاه تجارت کشورهای اسلامی اعلام کرد: این کنفرانس در زمینه الگوها و شیوه‌هایی بحث و تبادل نظر می‌کند که قرار است به زیرساخت‌های قوی و منابع کشورهای اسلامی برای پیشرفت و توسعه تبدیل شود و با توجه به نقش زنان در این مسیر امسال جایزه زنان کارآفرین جهان اسلام را نیز پیش‌بینی کردیم تا زنان موفق و برجسته کشورهای اسلامی را نیز معرفی و تشویق کنیم. مدیر مرکز تجارت اسلامی مالزی نیز در این مراسم گفت: آنچه برای مرکز تجارت کشورهای اسلامی اهمیت دارد، ارتباط موثر اقتصادی کشورهای اسلامی با یکدیگر و همچنین تقویت ارتباط با کشورهای غیر اسلامی است. از این رو سعی داریم از این فرصت برای رشد و توسعه و بهبود شرایط استفاده کنیم. حسن حضینه افزود: این مرکز یک الگوی درست تجاری در اختیار کشورهای اسلامی قرار می‌دهد، اما محدودیتی برای به‌کارگیری این الگو وجود ندارد. کما اینکه اکنون ما با کشورهای غیراسلامی همچون کره، اسپانیا، فرانسه و ژاپن هم مذاکرات و ملاقات‌های خوب و زیادی ترتیب داده‌ایم. در این مراسم که با حضور مدیر مرکز توسعه تجارت اسلامی کشور مالزی برگزار شد، محمدرضا دیانی، تولیدکننده ایرانی به‌عنوان یکی از هشت چهره نخبه اقتصادی جهان اسلام معرفی شد.