حباب قیمتی آی‌فون در بازارهای ایران

لیدا ایاز: بعد از پایان مراسم و تشریفات جانبی معرفی مدل جدید گوشی‌های اپل در آمریکا حالا زمان ورود آن به بازارهای جهانی و از جمله بازار پر رونق خاورمیانه فرارسیده است. خاورمیانه و شرق دور از جمله بازارهای پر فروش برای این موبایل محبوب، محسوب می‌شوند. در چند روز گذشته بسیاری از مردم در نقاط مختلف دنیا ساعت‌های متوالی که حتی تا ۱۲ ساعت به طول انجامید در صف خرید آی‌فون‌های ۸ و ۸ پلاس ایستادند، به‌ویژه در سنگاپور که تنها اپل‌استور در شرق آسیا محسوب می‌شود. روز گذشته نیز به‌طور غیررسمی نخستین نمونه‌های آی‌فون ۸ و آی‌فون ۸ پلاس وارد ایران شد تا علاقه‌مندان فراوان این گوشی از خرید آن بی‌نصیب نمانند اما قیمت‌هایی که برای فروش آن درنظر گرفته شده، باعث شگفتی بسیاری شده است؛ قیمت‌هایی که در هنگام پیش‌فروش به مرز ۱۰ میلیون تومان نیز رسید. با وجود تازگی این گوشی اپل اما گزارش‌ها از کاهش پیش‌خرید آی‌فون ۸ به نسبت آی‌فون‌های ۶ و ۷ خبر می‌دهد چراکه به گمان تحلیلگران وال‌استریت بسیاری از کاربرانی که در انتظار آی‌فون ایکس هستند، فعلا برنامه‌ای برای خرید آی‌فون ۸ یا ۸پلاس ندارند.

جون ژانگ، یک تحلیلگر بازار در چین می‌گوید که آمار و ارقام منتشر شده از فروش آی‌فون ۸ پایین‌تر از انتظارات بوده است. به گفته ژانگ، درخواست‌ها برای پیش‌خرید گوشی‌های سری آی‌فون ۸ از طریق وب‌سایت JD در چین، طی سه روز به ۵/ ۱میلیون دستگاه رسیده است. حال کافی‌ است این میزان را با آمار ۵/ ۳ میلیونی آی‌فون ۷ و ۷پلاس در همین دوره زمانی مقایسه کنید. شرایط در «China Mobile» نیز یکسان بوده و در این مدت، کاربران تنها یک میلیون آی‌فون ۸ را پیش‌خرید کرده‌اند، در حالی که این میزان برای آی‌فون ۷ در حدود ۵/ ۲ میلیون دستگاه بوده است. سال ۲۰۱۵ نیز این اپراتور چینی، ۵/ ۳ میلیون درخواست را برای پیش‌خرید آی‌فون ۶ ثبت کرده بود. قیمت‌های جهانی که برای این گوشی مشخص شده، نشانگر آن است که نسخه ۶۴ گیگابایتی آی‌فون ۸ با قیمت ۶۹۹ دلار و نسخه ۲۵۶ گیگابایتی آن نیز با قیمت ۸۴۹ دلار از جمعه گذشته روانه بازار شده است. آی‌فون ۸ پلاس نیز در دو نسخه ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایتی، به ترتیب با قیمت‌های ۷۹۹ و ۹۴۹ دلار به فروش خواهد رسید. از طرفی، آی‌فون ایکس با قیمت پایه ۹۹۹ دلار قرار است اوایل آبان در اختیار کاربران قرار گیرد.

گران‌تر از واقعیت

پیش‌بینی می‌شود که گران بودن قیمت آی‌فون‌های ۸ تا زمانی که آی‌فون ۱۰ که با نام آی‌فون X شناخته می‌شود به بازار بیاید ادامه یابد. این روزها قیمت گوشی‌های نوبرانه به ویژه محصولات آی‌فون در ایران نیز دستمایه سودجویی افرادی شده تا از اشتیاق علاقه‌مندان اپل سوءاستفاده کنند و با قیمت‌هایی که در برخی مواقع نجومی است به فروش آنها دست بزنند. ظهور آی‌فون‌های ۱۰ میلیونی در چند روز اخیر در برخی بازارهای پایتخت از جمله این اتفاقات است که واکنش مسوولان نظارتی را هم در پی داشته است. در چند روز اخیر رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی از پیگیری موضوع خرید و فروش مدل جدید گوشی‌های آی‌فون در بازار تهران که با قیمت‌های حدود ۱۰ میلیون تومان معامله می‌شوند، در سازمان حمایت از مصرف‌کننده خبر داد.

به گفته غلامحسین کریمی قیمت‌های ارائه شده برای این کالا، مصداق کامل سوء استفاده است و همین موضوع هم باعث شده تا او خواستار ورود سازمان حمایت از مصرف‌کننده برای رسیدگی به این تخلف شود. به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی با تاکید براینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که این گوشی‌ها ۱۰۰ درصد گران‌تر از قیمت واقعی در بازار ایران درحال معامله است، گفت: خریداران در صورت تمایل به خرید این کالا با این قیمت، حتما فاکتور فروش دریافت کنند و می‌توانند با ارائه فاکتور فروش، اعتراض و شکایت خود را از گرانفروشی صورت گرفته از طریق اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی اعلام کنند. کریمی با بیان اینکه هم اکنون ۲۰ شرکت از سازمان حمایت از مصرف‌کننده مجوز واردات گوشی‌های اپل را گرفته‌اند، تاکید می‌کند که این شرکت‌ها ملزم به ارائه گارانتی رسمی به خریداران هستند و گوشی‌های جدید آی‌فون که از روز گذشته وارد بازار شده است، به هیچ عنوان از سوی این شرکت‌ها وارد نشده است.

حبابی که زود می‌ترکد

نه به اندازه حباب قیمتی که محصولات اپل در ابتدای ورودشان به ایران دچار آن می‌شوند اما می‌توان گفت اغلب محصولات جدید برندهای جهانی با چنین افزایش قیمتی روبه‌رو هستند از جمله ساعت‌های هوشمند و هدست‌های واقعیت مجازی که نگاهی به سایت‌های فروش آنلاین نشان می‌دهد که بعد از گذشت مدتی از ورود آنها به بازار قیمت‌ها رو به افول می‌گذارند. افزایش قیمت محصولات اپل در ابتدای ورود به بازارهای جهانی اما موضوع چندان عجیبی نیست و در دیگر نقاط دنیا نیز رخ می‌دهد. امیر میثم گیاهی یک واردکننده موبایل وفعال بازار معتقد است که افزایش قیمت دیگر کالاهای نوبرانه آی‌تی در ایران به شدت محصولات تازه وارد اپل نیست. او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید:« تب خرید آی‌فون در ابتدای عرضه در بازار در همه جای دنیا وجود دارد و به این دلیل که سیاست‌های فروش اپل در همه جای دنیا بر این اساس استوار است که افراد به‌صورت عادی نمی‌توانند خرید عمده داشته باشند این حباب قیمت به وجود می‌آید.

این سیاست به گونه‌ای است که مردم در تمام دنیا به تعداد محدود و هر نفر ۲ گوشی می‌تواند خرید کند اما درست زمانی که فروش تجاری این محصولات در سراسر دنیا آغاز می‌شود قیمت‌ها کم کم با کاهش و ثبات روبه‌رو می‌شوند.» او از واردات رسمی موبایل ۸ و ۸ پلاس به بازار ایران تا یک ماه آینده خبر می‌دهد که به گفته او تا آن زمان حباب کاذب قیمت فعلی این گوشی نیز از بین خواهد رفت. گیاهی ادامه می‌دهد:« اغلب گوشی‌های ۸ که در این چند روز وارد بازار ایران شده‌اند به‌عنوان کالای مسافری وارد کشور شده چراکه هنوز واردات این گوشی به‌صورت رسمی و قانونی آغاز نشده و مراحل ثبت آن در سازمان تنظیم مقررات رادیویی و گمرک انجام نشده است، بنابراین هرآنچه که به‌عنوان گوشی‌های جدید در حال حاضر در بازار شاهد آن هستیم به‌صورت کالای مسافری است که افراد به واسطه ارتباطاتی که در خارج از کشور دارند توانسته‌اند آنها را وارد کشور کنند.»

به گفته او به دلیل اجرا نشدن طرح رجیستری ورود چنین کالاهایی شبه قاچاق محسوب می‌شوند در حال حاضر نیز به دلیل اینکه IMEI این کالا در گمرک ثبت نشده است استقبال خوبی از آن نشده است. همچنین به دلیل اینکه آی‌فون ۱۰ دو ماه دیگرعرضه می‌شود، استقبال جهانی هم از آی‌فون ۸ زیاد نبوده و همه منتظر آن آی‌فون ۱۰ هستند. این فعال بازار پیش‌بینی می‌کند که حباب قیمت فعلی آی‌فون‌های ۸ از ۱۰ روز بیشتر نخواهد بود. با ورود رسمی این محصول قیمت نیز آن پایین می‌آید و بعد از آن کاربران می‌توانند این محصول را با گارانتی معتبر و ثبت رسمی خریداری کنند. به نظر می‌رسد بازار ایران در گرماگرم ورود محصولات جدید گوشی‌های اپل این روزها نیاز به مراقبت‌ها و نظارت‌هایی دارد که در نبود آگاهی خریداران ضامن وقوع تخلف و خسارت مالی به کاربران باشد.

حباب قیمتی آی‌فون در بازارهای ایران