پاریس به برجـام متعهد است عکس: President.ir

دنیای اقتصاد: فرانسه که از جمله حامیان حفظ برجام به‌شمار می‌رود و در این خصوص اختلاف‌نظرهای جدی با دولت دونالد ترامپ در آمریکا دارد، بار دیگر حمایت قاطعش از برجام را اعلام کرد. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد، خواستار «اجرای کامل برجام» شد و هرگونه «مذاکره مجدد» درباره آن را بی‌معنا عنوان کرد. ماکرون همچنین تاکید کرد که پاریس به برجام متعهد است و از آن حمایت می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار نقش اروپا و پاریس را در حفظ فضای مثبت پسابرجام مهم دانست و تاکید کرد که تهران علاقه‌مند است در فضای جدید، همکاری‌های خود را با فرانسه در همه عرصه‌های مورد علاقه تعمیق بخشد.

پیام خطرناک برای جهان

همچنین رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نباید اجازه داد دستاوردهای برجام تضعیف شود و همه طرفین باید علاوه بر پایبندی، سایر اعضا را به اجرای کامل تعهدات خود یادآور شوند، تاکید کرد: «برجام حاوی این پیام بود که مسائل پیچیده بین‌المللی را می‌توان از طریق گفت‌وگو ‏و در چارچوب رویکرد برد- برد حل‌وفصل کرد و هر آسیبی به آن می‌تواند انتقال‌دهنده این پیام خطرناک به جهان باشد که دیپلماسی قادر به رفع ‏مشکلات نیست.‏» روحانی رفتارهای دولت فعلی آمریکا در ارتباط با برجام را برای جامعه جهانی نگران‌کننده برشمرد و تاکید کرد: «تنها نهادی که باید بر برجام نظارت کند، آژانس است که تاکنون هفت بار صراحتا بر پایبندی ایران بر این توافق تاکید کرده است و نباید برخی‌ها توافق روشنی همانند برجام را به مسائل دیگر مشروط کنند.» رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در این دیدار با تاکید بر عزم کشورش برای گسترش و تعمیق روابط با تهران گفت: «دوره پسابرجام فرصت مناسبی برای گسترش همکاری‌های مشترک ایجاد کرده و پاریس به برجام متعهد است و از آن حمایت می‌کند.» امانوئل ماکرون تاکید کرد که فرانسه خواستار اجرای کامل برجام است و هر گونه مذاکره مجدد درباره آن را بی‌معنا می‌داند.

توییت ماکرون

همچنین ماکرون پس از دیدارش با حسن روحانی در توییتی با اشاره به این دیدار نوشت: «تبادل‌نظرهای اساسی با رئیس‌جمهوری ایران داشتیم.» ماکرون پیش‌تر در دیدار با ترامپ نیز حمایت خود از برجام را اعلام کرده بود. وی در ۷ شهریور نیز در جمع سفیران فرانسه در سراسر جهان تاکید کرده بود که فرانسه در مورد توافق هسته‌ای ایران قاطع و مصالحه‌ناپذیر است.از سوی دیگر هفته گذشته برخی دیپلمات‌های فرانسوی ضمن هشدار نسبت به لغو برجام در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز با تاکید بر این موضوع که ایران به برجام پایبند بوده است اعلام کردند که لغو برجام آغاز پایانی بر معاهده‌ منع اشاعه‌ تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) خواهد بود. به گزارش «ایسنا» دیپلمات‌های فرانسوی اعلام کرده بودند که رئیس‌جمهوری فرانسه در دیدار بعدی خود با ترامپ به او در مورد تضعیف یا لغو برجام هشدار می‌دهد؛ چراکه معتقد است این کار نه تنها باعث افزایش تنش در منطقه می‌شود، بلکه از آمدن کره‌شمالی به پای میز مذاکره نیز جلوگیری می‌کند.

دفاع قاطع وزیر خارجه فرانسه

در عین حال با توجه به بالا گرفتن تنش در مناقشه با کره‌شمالی، وزیر امور خارجه فرانسه، دفاع از برجام را اقدامی صحیح و اساسی دانست. به باور او، شکست برجام می‌تواند منجر به گسترش مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه شود. خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی، از دفاع قاطع ژان ایو لودریان، وزیرخارجه فرانسه از توافق هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران خبر داد. وزیر امور خارجه فرانسه که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن می‌گفت، تاکید کرد که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران باید تقویت شود و بازه زمانی پس از سال ۲۰۲۵ را نیز دربرگیرد. ژان ایو لودریان تاکید کرد که شکست توافق هسته‌ای می‌تواند منجر به آن شود که کشورهای همسایه ایران نیز به تجهیز خود به جنگ‌افزارهای هسته‌ای اقدام کنند. بعد از به‌ثمر رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، «فرانسه» از جمله کشورهایی بود که به جد به حمایت از برجام و دستاوردهای آن پرداخت و هیات‌های تجاری خود را برای انعقاد قراردادهای مختلف به ایران گسیل کرد. از مهم‌ترین قراردادها نیز می‌توان به امضای قرارداد با شرکت هواپیمایی ایرباس و شرکت نفتی توتال اشاره کرد. همچنین کمی پس از انعقاد توافق هسته‌ای برنامه جامع اقدام مشترک، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه وقت فرانسه در ۷ مرداد ۱۳۹۴ در راس هیاتی بلندپایه از مقامات فرانسوی، برای گشایش فصل جدیدی از روابط میان ایران و فرانسه، به تهران سفر کرد و با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار کرد. پاریس از ابتدا مواضعش در رابطه با برجام مشخص و بر حمایت از برجام استوار بود. اما بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا که از ابتدا مخالفتش را با برجام اعلام و همواره به‌دنبال راهی برای خروج از آن بوده است، فرانسه نیز مواضعش را آشکارتر کرد و طی چند ماه اخیر، مقامات فرانسوی بارها بر لزوم اجرای توافق هسته‌ای تاکید کرده و نسبت به لغو آن از سوی هر یک از طرفین هشدار داده‌اند. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک مقام ارشد فرانسوی می‌گوید: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری این کشور در دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، پیشنهاد مذاکرات هسته‌ای جدید با ایران را پس از سال ۲۰۲۵ مطرح کرده است. رویترز نوشته است: «مقام فرانسوی گفت که ماکرون در جریان دیدار دوجانبه‌اش با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای جدید با تهران را پس از سال ۲۰۲۵ روی میز قرار داد و به وی هشدار داد که تهران باید از تحریک ایالات‌متحده با فعالیت‌های منطقه‌ای‌اش خودداری کند.» سال ۲۰۲۵، زمانی است که برخی از محدودیت‌های ایران در چارچوب برجام به پایان می‌رسند. منتقدان توافق هسته‌ای در آمریکا معتقدند که این محدودیت‌ها باید برای ایران دائمی باشند یا پس از انقضای آن، مجددا تمدید شوند.

برنامه نتانیاهو برای برجام

در شرایطی که اختلاف‌نظرها میان اروپا و آمریکا بر سر مسائل مختلف از جمله همکاری‌ها در ناتو، پیمان پاریس و برجام درحال شدت گرفتن است، روزنامه انگلیسی گاردین اخیرا در تحلیلی با اشاره به اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از پیش اعلام کرده بودند که در سخنرانی‌های خود در مجمع عمومی سازمان ملل می‌خواهند به برجام حمله کنند، تاکید کرد که این اقدام آنها را در برابر اکثریت رهبران جهان قرار خواهد داد. در این رابطه بنیامین نتانیاهو روز گذشته پس از دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: «ترامپ می‌خواهد توافق هسته‌ای با ایران را تغییر دهد و من نیز راهی برای آن پیشنهاد دادم.» به گزارش «ایسنا» به نقل از هاآرتص، بنیامین نتانیاهو پیش از دیدار با ترامپ در جمع خبرنگاران و عکاسان و در حضور ترامپ گفته بود که قرار است آنها توافقی را که ترامپ «بدترین توافق ممکن» می‌داند بررسی کنند. نتانیاهو همچنین پس از دیدار با ترامپ در حاشیه هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «آمریکا موضع خود را در قبال ایران تغییر داده است. ما با آمریکا در این‌باره موافقیم که این توافق بسیار بد است.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از جمله مخالفان سرسخت برجام است، در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه خود علیه برجام گفت: «مهم‌ترین جنبه این توافق که باید تغییر کند، مدت آن است که پس از یک دوره چند ساله محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران تغییر می‌کند.»

پاریس به برجـام متعهد است