پایان سکوت سوچی

دنیای اقتصاد: پس از نزدیک به یک ماه سکوت آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار سکوت خود را شکست و در برابر خشونت‌های جاری در استان راخین اظهارنظر کرد.

او که پس از سکوتی طولانی موضع خود را اعلام کرده است، در اظهاراتی خشونت‌ها و اقدامات ناقض حقوق بشری در راخین را محکوم کرد و گفت که عاملان این خشونت‌ها طبق قانون مجازات می‌شوند. به گزارش رویترز، آنگ سان سوچی که در مقام مشاور ارشد دولت میانمار عملا رهبر دولت محسوب می‌شود در نخستین اظهارنظر خود از زمان حملات در راخین و مهاجرت دسته‌جمعی مسلمانان روهینگیایی به خارج از کشور گفت: میانمار از بررسی‌های دقیق جامعه بین‌الملل درباره رخدادهای صورت گرفته در راخین نمی‌ترسد و به‌دنبال راه حلی مناسب برای این درگیری‌ها است.

وی ادامه داد: روستاهای مسلمان‌نشین در راخین تحت‌تاثیر خشونت‌ها در میانمار قرار نگرفته‌اند. از دیپلمات‌ها دعوت می‌کنم بیایند و خودشان مشاهده کنند. رهبر دوفاکتوی میانمار همچنین مراتب تاسف عمیق خود را بابت رنجی که غیرنظامیان در این درگیری‌ها می‌کشند، ابراز داشت و گفت که می‌خواهد هرچه سریع‌تر این خشونت‌ها پایان یابند. او در این زمینه ادامه داد:‌ ما نگران مهاجرت تعداد زیادی از مسلمانان به بنگلادش هستیم. من این خشونت‌های ضد‌بشری را به‌شدت محکوم می‌کنم و میانمار آماده بازگشت آوارگان است. وی همچنین قول داد تا اقدامی مناسب علیه عاملان دخیل در این خشونت‌ها و نقض‌های گسترده حقوق بشری علیه مسلمانان روهینگیایی در غرب کشورش انجام دهد و متعهد شد تا به مشورت‌هایی که از سوی کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل که در اوت سال جاری میلادی مطرح شد، گوش دهد. این درحالی است که به خاطر خشونت‌های جاری در میانمار از ماه اوت تاکنون ۴۰۰ هزار مسلمان به بنگلادش رفته‌اند. آنهایی که توانسته‌اند جان خود را نجات دهند می‌گویند که از آتش‌سوزی، تجاوز، شکنجه، قتل و غارت فرار کرده‌اند. ارتش میانمار متهم است که به زنان میانماری تجاوز، مردان را تا حد مرگ شکنجه می‌کند و روستاها را به آتش می‌کشد. او در سخنانش به روهینگیا اشاره نکرد و به‌طور کلی از لفظ مسلمانان استفاده کرد، اما تنها جایی که وی از کلمه روهینگیا استفاده کرد زمانی بود که به اسم گروه ارتش رستگاری روهینگیا اشاره کرد و آن را یک گروه تروریستی قلمداد کرد. این درحالی است که بسیاری این گروه را یک گروه تروریستی نمی‌دانند، زیرا تا به حال حمله‌ای به غیرنظامیان نداشته‌اند و رهبر این گروه نیز گفته است برای برقراری عدالت سلاح به دست گرفته است. سوچی اما گفته است که خشونت‌های اخیر تنها یکی از موارد پیچیده‌ای است که دموکراسی نوظهورشان با آن روبه‌رو است. او دموکراسی را به انسان بیماری تشبیه کرد که برای بهبودی نیاز به درمان‌های مختلف دارد. او گفت: ما یک کشور جوان و شکننده هستیم که با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم اما باید به همه آنها بپردازیم و نمی‌توانیم تنها به موارد معدودی رسیدگی کنیم. سوچی با زبان انگلیسی سخنرانی کرده است. عظیم ابراهیم یکی از کارشناسان موسسه مرکز سیاست جهانی و نویسنده کتاب «روهینگیا: نسل‌کشی پنهان در میانمار» می‌گوید که سوچی به این دلیل زبان انگلیسی را انتخاب کرد، زیرا می‌دانست که مخاطبان او نه در داخل میانمار بلکه در سطح بین‌الملل هستند. او با انتقاد از سخنان سوچی گفت: «وی از مردم مسلمان (روهینگیایی) خواسته است که به خانه و کاشانه خود بازگردند اما مگر خانه و کاشانه‌ای باقی مانده است؟ خانه و کاشانه آنها کاملا نابود شده است.» عظیم ابراهیم بر این باور است که جامعه بین‌المللی بعد از این سخنان بیشتر نگران می‌شود. میانمار روهینگیایی‌ها را اصالتا بنگلادشی و مهاجران غیرقانونی می‌داند، درحالی که بسیاری از اقوام روهینگیایی‌ها در استان راخین زندگی می‌کنند. بنگلادش نیز آنها را برمه‌ای می‌داند و حاضر به پذیرش دائمی آنها نیست. دولت میانمار آنها را هرگز روهینگیایی خطاب نمی‌کند و آنها را به‌عنوان یک قومیت رسمی نمی‌شناسد، برای همین به روهینگیایی‌ها حق شهروندی اعطا نمی‌کند.

حالا با سخنان سوچی برخی ابراز امیدواری کرده‌اند که مشکل روهینگیایی‌ها حل شود. سوچی سفر خود را این هفته به سازمان ملل لغو کرد، زیرا وی به‌دلیل عدم محکومیت اقدام ارتش میانمار تحت فشار بود، با این حال سی‌ان‌ان می‌گوید که با لغو سفر، سوچی وقت دارد تا در خانه مشکل استان راخین را مدیریت کند.