دنیای اقتصاد: روند رسمی تغییر و جابه‌جایی استانداران در دولت دوازدهم دیروز و در جلسه هیات‌دولت کلید خورد. هیات‌وزیران به هفت نفر از گزینه‌های پیشنهادی وزیر کشور برای استانداری هفت استان کشور رای اعتماد دادند. در میان منتخبان، ۵ نفر از نزدیکان به اصلاح‌طلبان، استاندار استان‌های البرز، فارس، خراسان‌جنوبی، لرستان و قزوین شدند و دو منتخب دیگر، از میان اعتدال‌گرایان، استانداری هرمزگان و کهکیلویه و بویراحمدرا برعهده گرفتند.

بر این اساس و با رای موافق هیات‌وزیران، فریدون همتی در استان هرمزگان، عبدالمحمد زاهدی در استان قزوین، موسی خادمی در استان لرستان، محمدمهدی مروج‌الشریعه در استان خراسان‌جنوبی، اسماعیل تباردار در استان فارس، محمد احمدی در استان کهکیلویه و بویراحمد و محمدعلی نجفی در استان البرز، بر کرسی استانداری می‌نشینند. از میان این افراد، چهار نفر استانداری دولت یازدهم را در کارنامه دارند و سه نفر هم استانداران جدیدالورود به ساختار دولت حسن روحانی هستند. وزیر کشور که سه روز پیش معاونت سیاسی خود در این وزارتخانه را به اسماعیل جبارزاده، استاندار اصلاح‌طلب آذربایجان شرقی سپرد، دیروز اعلام کرد که تکلیف انتصاب استانداران را در کوتاه‌ترین زمان روشن خواهد کرد تا تزلزلی در مدیریت استان‌ها ایجاد نشود. عبدالرضا رحمانی‌فضلی البته «ارزیابی‌ها از عملکرد استانداران» را مبنای وزارت کشور برای تعیین استانداران عنوان و در ادامه تاکید کرد که «تعدادی از استانداران قطعا جابه‌جا خواهند شد.» براساس اظهارات وزیر کشور، تغییراتی که در استانداران رخ داده و تا پایان شهریور نیز ادامه می‌یابد، به دلایلی چون «تقاضای برخی استانداران برای ادامه همکاری در سایر دستگاه‌های اجرایی»و «بازنشستگی» در حال انجام است.

لزوم حمایت وزیران از استانداران

با این همه دیروز، حسن روحانی رئیس‌جمهوری پس از تایید رای اعتماد استانداران جدید، توصیه‌هایی را هم خطاب به منتخبان بیان کرد. براساس آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری از اظهارات حسن روحانی در جلسه هیات‌وزیران دیروز گزارش داده است، روحانی همه وزیران دولت دوازدهم را به پشتیبانی از فعالیت استانداران به‌عنوان منتخبان هیات‌دولت که مسوولیتی سنگین و دشوار برعهده دارند، ملزم دانست و تاکید کرد: مردم خواست و مطالبه خود را در دوران انتخابات و در اجتماعات مختلف مطرح کردند که باید در اداره استان‌ها به آن توجه شود. رئیس‌جمهوری همچنین با تاکید بر حضور کامل و تمام‌وقت استانداران در استان محل ماموریت خود، همه استانداران و خانواده‌هایشان را ملزم به استقرار در محل ماموریت خود به‌طور کامل دانست. روحانی در ادامه بر ضرورت اتخاذ و پیمودن مشی اعتدال و میانه‌روی ازسوی استانداران و همه مسوولان تاکید کرد و آنان را به توجه به ۵ مولفه «شایسته‌سالاری»، «رشد و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار»، «توجه به اقتصاد مقاومتی»، «شکل‌دهی به جامعه امن نه امنیتی» و «استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان» توصیه کرد.

توصیه اول؛ شایسته‌سالاری

روحانی با تاکید بر اینکه همه مسوولان در رده‌های مختلف باید به اعتدال توجه کنند، اظهار کرد: مسوولان همچنین باید به شایسته‌سالاری توجه جدی داشته باشند و تمام انتخاب‌هایشان باید بر مبنای شایستگی انجام بگیرد و نباید موضوعاتی مانند اقوام، دوستان و آشنایان تاثیری در انتخاب‌هایشان داشته باشد. ضمن اینکه هرکس از شایستگی بیشتری برخوردار است،‌ شرعا نیز حق با اوست و باید مسوولیت را بر عهده بگیرد.

توصیه دوم؛ رونق اقتصادی و اشتغال

رئیس‌جمهوری همچنین توجه استانداران به «رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال» را مورد تاکید قرار داد و گفت: آمار سه ماهه اول امسال نشان داد که در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم، بنابراین باید تلاش کنیم تا رشد اقتصادی موجود به رونق ملموس اقتصادی در کشور تبدیل شود و در این راستا ضرورت دارد به عوامل و لوازم ایجاد رونق اقتصادی توجه شود. روحانی آمار بیکاری بالای ۱۰ درصد را به معنای وجود معضل و مشکل دانست و همگان را به هوشیاری در مقابل آسیب‌های ناشی از این معضل فراخواند.رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه تولید و رونق اقتصادی در استان‌ها باید عمدتا متکی بر ظرفیت‌های خود استان و استان‌های همجوار باشد، گفت: استانداران می‌توانند با رفع موانع، بهترین عملکرد را در جذب سرمایه و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی داشته باشند. روحانی با بیان اینکه هر استانی ویژگی و استعداد خاص خود را دارد و برای ایجاد رونق و توسعه باید به این ویژگی‌ها توجه شود، تاکید کرد: ایجاد اشتغال پایدار باید اصلی‌ترین مساله در استان‌ها باشد و در این راستا دولت از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد، اما موفقیت اصلی استانداران در این عرصه استفاده از توان بخش خصوصی و مردم است. روحانی تاکید کرد که وظیفه اصلی استانداران و مسوولان در این زمینه بهبود و ایجاد فضای مناسب برای کسب‌و‌کار است.

توصیه سوم؛ توجه به اقتصاد مقاومتی

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت توجه به مولفه‌های اقتصاد مقاومتی گفت: همه بر درون‌زا و برون‌گرا بودن اقتصاد تاکید داریم و در این راستا ستاد اقتصاد مقاومتی فعال است و معتقدیم اقتصاد مقاومتی می‌تواند حرکت خوبی در توسعه و رونق اقتصادی کشور به‌وجود آورد. روحانی رابطه خوب استانداران با بانک‌های استان را یکی از راه‌هایی خواند که می‌تواند برای ایجاد فعالیت‌های اقتصادی در استان‌ها بسیار موثر باشد.

توصیه چهارم؛ جامعه امن نه امنیتی

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود بر وجود فضای امن و آرام در استان‌ها و کشور تاکید کرد و گفت: فضای جامعه باید امن باشد نه امنیتی؛ امنیتی شدن فضای جامعه به معنای فرار سرمایه، فرار مغزها و عدم پیشرفت است. برای پیشرفت و توسعه باید فضای جامعه متعادل و آرام باشد. باید توجه داشت که فرهنگ و اخلاق با بگیر و ببند اصلاح نمی‌شود، بلکه در این زمینه باید واقعیت‌های فرهنگی را به مردم معرفی کرد و در این صورت مردم بهترین را انتخاب خواهند کرد.

توصیه پنجم؛ توجه به جوانان و زنان

روحانی همچنین در ادامه توصیه‌های خود به استانداران، توجه به جوانان و بانوان کشور را ضروری دانست و با اشاره به وجود بانوان تحصیلکرده در جامعه که در مراتب مدیریتی، علمی، پژوهشی و تحقیقاتی موفق ظاهر شدند، تاکید کرد: لازم است در بخش‌های مختلف مدیریتی و اشتغال از ظرفیت آنها استفاده شود و باید تلاش کنیم عقب‌ماندگی‌هایی که از گذشته در این زمینه وجود داشته را جبران کنیم. روحانی ادامه داد: در ایام انتخابات همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت و توان جوانان، تاکید شد و در این راستا می‌توان سن مدیریتی را مقداری پایین آورد و به خوبی از ظرفیت جوانان استفاده کرد.روحانی با تاکید بر اهمیت هماهنگی دستگاه‌ها و مسوولان اجرایی با قوا و دستگاه‌های دیگر گفت که با وجود اختلاف و تنش نمی‌توان به موفقیتی دست یافت و از آنجا که دارای هدف یکسان و اهداف ملی یکسانی هستیم همه باید دست به دست هم در مسیر پیشرفت کشور گام برداریم.

٥ توصیه روحانی به استانداران