عصر درخشان برانکو

دنیای اقتصاد: یک شب بزرگ، یک بازگشت بزرگ و یک جشن بزرگ؛ بازی برگشت پرسپولیس و الاهلی عربستان همه آن چیزی را که از «شعبده فوتبال» انتظار داریم، نصیب‌مان کرد. از همان مسابقه رفت دو تیم روشن بود که پرسپولیس از نظر فنی شرایط بهتری نسبت به حریفش دارد. سرخپوشان در آن بازی روی یک گل زودهنگام غافلگیر شدند و در بخش زیادی از مسابقه نتوانستند عملکرد مورد انتظار را ارائه دهند، اما داستان بازی برگشت به کلی متفاوت بود. این بار پرسپولیس آمده بود که جبران کند و نشان بدهد در شرایط عادی، خیلی راحت قدرت برتری برابر رقیبش را دارد. از قضا آنها بعد از یکی، دو بار ارسال ناموفق توپ پشت مدافعان حریف، سرانجام روی اصرار بر همین تاکتیک به نتیجه رسیدند تا علی علیپور روی ارسال دقیق محسن مسلمان و البته اشتباه مدافع حریف گل اول بازی را بزند.

الاهلی بعد از این گل کمی فشار آورد، اما واضح بود که زور آنها به ما نمی‌رسد. پرسپولیسی‌ها کم‌کم داشتند بازی را از حریف می‌گرفتند و جریان مسابقه را به تعادل می‌کشیدند که «فاجعه» رخ داد. کمال کامیابی‌نیا که کلا فصل پرحاشیه و عجیبی را پشت سر می‌گذارد، در دقیقه۱۱ بازی با یک تکل سهل‌انگارانه و ناشیانه در میانه میدان داور را مجاب کرد کارت قرمزش را به‌طور مستقیم برای او از جیب بیرون بکشد. از اینجا به بعد شانس پیروزی آسان از دست رفت و تنها دو گزینه پیش روی سرخ‌ها باقی ماند؛ اولی حذفی تلخ و دردناک و دومی خلق یک حماسه فراموش‌نشدنی. این دومی گزینه شیرینی بود که بچه‌های برانکو انتخابش کردند. به این ترتیب پرسپولیس چیزی حدود ۸۰دقیقه با یک بازیکن کمتر و در آب و هوایی که به آن عادت نداشت همه توانش را گذاشت تا هنگام سوت پایان مسابقه، روی صورت همه ایرانیان لبخند نقش ببندد. سرخپوشان وقت اول را بدون دریافت گل و با همان برتری یک بر صفر به پایان بردند، اما در آغاز وقت دوم یک ضربه فنی، بسیار زیبا و فراتر از فوتبال آسیا توسط صالح العمری کار را به تساوی کشاند. از اینجا به بعد این پرسپولیس بود که از گردونه مسابقات حذف می‌شد. آنها برای رسیدن به نیمه‌نهایی چاره‌ای جز حمله روی دروازه حریف نداشتند و به همین منظور جلو کشیدند، حتی به قیمت ضدحمله‌های سریع و خطرناک تیم حریف. بازی جسورانه و فداکارانه قرمزها نهایتا ثمر هم داد و پرسپولیس توانست با گرفتن دو پنالتی در دقایق پایانی و به ثمر نشاندن آنها توسط گادوین منشا و مهدی طارمی، این بازی دراماتیک را ۳ بر یک به سود خودش به پایان ببرد. به این ترتیب قرمزها در مرحله نیمه‌نهایی باید به مصاف دیگر نماینده عربستان یعنی الهلال بروند. با این تفاسیر پیروزی بزرگ نماینده شایسته ایران از سه‌شنبه‌شب، شبی رویایی برای هواداران ساخت که به این زودی‌ها آن را فراموش نخواهند کرد.

نقش خارق‌العاده برانکو

پیروزی بزرگ پرسپولیسی‌ها و صعود حماسی این تیم به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا که بعد از ۱۷سال رخ می‌داد، عوامل متعددی داشت؛ از غیرت و تعصب بازیکنان تا حمایت شگفت‌انگیز هواداران ایرانی در ابوظبی که ۹۰دقیقه بی‌وقفه تیم را تشویق کردند. با وجود این کاراکتری که پرسپولیس پیدا کرده، فراتر از این حرف‌هاست. این تیم حالا بعد از یک دهه ویرانی و هرج و مرج محض، تازه دارد طعم ثبات مدیریتی را می‌چشد. علی‌اکبر طاهری وارد سومین سال مدیریتش در پرسپولیس شده. این او بود که پای برانکو ایوانکوویچ ایستاد و کاری کرد که یکی از باشخصیت‌ترین پرسپولیس‌های تاریخ شکل بگیرد. شخم نخوردن لیست بازیکنان در سه سال اخیر و جذب و تقویت هدفمند و نقطه به نقطه تیم باعث شده پرسپولیس حالا تیمی بزرگ باشد که واقعا استانداردهای لازم برای قهرمانی در آسیا را دارد. بازگشت‌های به یادماندنی این تیم در مسابقاتی مثل دیدار رفت با الوحده امارات و همین دو نبرد رفت و برگشت مقابل الاهلی عربستان، نشان از باور ذهنی پیروزمند سرخ‌ها دارد؛ جایی که آنها پذیرفتن شکست را از روح و روان‌شان حذف کرده‌اند و تا لحظه آخر برای کسب پیروزی می‌جنگند. مسلما پای کار این تیم، امضای برانکو ایوانکوویچ دیده می‌شود؛ مردی که در این فصل با بازتر شدن دستش روی نیمکت ذخیره‌ها، از مهارت جدیدش یعنی کوچینگ حین بازی و انجام تعویض‌های طلایی رونمایی کرده و عصر درخشانی را برای قرمزها ساخته است. کاش از این «برانکو»ها بیشتر در فوتبال ایران داشتیم؛ شاید می‌توانستند تکانی به رده باشگاهی ما بدهند و آن را از این چرخه باطل خارج کنند.

سعودی‌ها؛ نصف رقبای پرسپولیس!

پرسپولیس در مرحله نیمه‌نهایی باید با الهلال عربستان مصاف بدهد. مسابقه رفت این مرحله در تاریخ ۴ مهر به میزبانی الهلال در ابوظبی امارات برگزار می‌شود و بازی برگشت هم در تاریخ ۲۵مهر به میزبانی پرسپولیس در زمینی خواهد بود که هنوز انتخاب نشده است. با احتساب این دو بازی، قرمزها تا قبل از فینال احتمالی جمعا ۱۲مسابقه در لیگ قهرمانان امسال برگزار کرده‌اند که شش تای آنها با حریفان عربستانی در زمین بی‌طرف بوده؛ چهار تا با الهلال و دو تا با الاهلی! پرسپولیس در دور گروهی دو بار با الهلال مصاف داد که هر دو بازی در مسقط عمان به تساوی انجامید.

عصر درخشان برانکو

عصر درخشان برانکو

عصر درخشان برانکو