راه‌اندازی دو طرح فولادی در آینده بسیار نزدیک

گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: رئیس هیات عامل ایمیدرو از راه‌اندازی فولاد نی‌ریز تا پایان مهرماه و فولاد سبزوار در آبان امسال خبر داد.مهدی کرباسیان گفت: طرح‌های فولادی استانی با هدف ایجاد ۴ میلیون ظرفیت ابتدا در سال ۸۳ در شورای اقتصاد مطرح و به تصویب رسید اما ابلاغ نشد. وی که در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت ملی فولاد سخن می‌گفت، افزود: در دولت نهم به یکباره در شورای اقتصاد تصمیم گرفتند که این ظرفیت را افزایش دهند و ایجاد ۷ طرح با ظرفیت هرکدام ۸۰۰ هزار تن مصوب شد. کرباسیان تصریح کرد: این طرح‌ها در مکان‌هایی پیش‌بینی شد که نه آب داشتند و نه برق، ضمنا با عجله هم کلنگ‌زنی شدند به‌طوری که طی یک هفته کلنگ آنها بر زمین خورد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه با اشاره به صادرات ۶ میلیون تن فولاد در سال گذشته گفت: کل صادرات فولاد در سال ۹۱ حدود ۲۰۰ هزار تن بود حال آنکه در آن زمان ۱۰ میلیون تن واردات فولاد داشتیم. وی با اشاره به تاکید وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت بر ایجاد هماهنگی بیشتر در حوزه معدن و صنایع معدنی و جلوگیری از عملکردهای جزیره‌ای در این بخش، تصریح کرد: نقشه‌های یک صد هزارم در سازمان زمین‌شناسی تهیه‌شده ولی چاپ نشده‌اند که امیدواریم تا پایان آذرماه به چاپ برسند و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.کرباسیان با اشاره به سهم ۴۳ درصدی فولاد در بازار ۲۲۰۰ میلیارد دلاری معدن و صنایع معدنی دنیا، تصریح کرد: در حال حاضر فولادسازان ایرانی در این بازار سهم دارند و توانسته‌اند در دوران رکود به کانادا، اروپا و آسیا صادرات داشته باشند که بسیار مهم است.وی از مدیرعامل جدید شرکت ملی فولاد خواست تا طی ۲ سال و نیم آینده پرونده ۷ طرح فولادی جمع و این طرح‌ها تکمیل شوند.رئیس هیات عامل ایمیدرو بیان کرد: صادرات شمش فولاد تا یک زمانی امکان‌پذیر است و پس از آن باید به سمت صادرات فولاد با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم. وی با تاکید بر اینکه آلومینیوم در حال تبدیل شدن به رقیب جدی برای فولاد است، افزود: در ایتالیا خودرویی به من نشان دادند که با آلومینیوم ساخته شده بود، دنیا در حال تغییر است و باید برای بقای خود در صنعت فولاد فکری کنیم.

تامین مالی دو طرح فولادی از سوی آلمان و ایتالیا

کرباسیان همچنین در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل شرکت ملی فولاد ایران به خبرنگاران گفت: بر‌اساس مذاکرات و توافق‌های انجام شده، طرح‌های توسعه فولاد هرمزگان و مبارکه از سوی آلمان و ایتالیا تامین مالی می‌شود. رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: این توافق‌ها نهایی شده و به زودی قرارداد آن به امضا می‌رسد. وی تصریح کرد: هم‌اکنون مذاکرات خوبی با چینی‌ها در حال انجام است و امیدواریم در نیمه دوم سال، خبرهای خوشی در مورد تامین مالی خارجی (فاینانس) داشته باشیم.وی خاطرنشان کرد: یکی از مذاکراتی که پیش از این انجام شده اما تقریبا منتفی شده بود، تامین مالی طرح زغال‌سنگ پروده طبس بود که با حمایت دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی بار دیگر در دستور کار قرار گرفت.کرباسیان افزود: براساس این توافق، طرف چینی این طرح را ۹۰ میلیون یورو فاینانس می‌کند؛ بنابر‌این امیدواریم تا پایان مهر‌ماه امسال کنلگ طرح زغال‌سنگ پروده طبس زده شود. وی در‌باره پرونده دامپینگ (فروش کمتر از قیمت داخلی) فولاد ایران اعلام کرد: ما از ابتدا اعتقاد داشتیم که این موضوع غیرکارشناسی و بی‌پایه است؛ ما از ابتدا دامپینگ فولاد را قبول نداشتیم. رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره عامل ایجاد چنین شائبه‌هایی گفت: بعضی افراد در حوزه فولاد حرف‌هایی از سر دلسوزی زدند و اطلاعات و اخباری ارائه کردند و برخی شرکت‌های اروپایی و آسیایی دلال - که در اروپا بازار داشتند - جوسازی کرده و بحث دامپینگ فولاد ایران را مطرح کردند.کرباسیان افزود: با اطلاعات و اسنادی که ارائه شد، موضوع دامپینگ فولاد ایران رد شد.

لزوم پیگیری فاینانس ۲ میلیارد یورویی چین برای ۷ طرح فولادی

رئیس هیات‌مدیره شرکت ملی فولاد نیز در این مراسم بر لزوم پیگیری فاینانس ۲ میلیارد یورویی چین برای ۷ طرح فولادی تاکید کرد.محمد‌رضا سجادیان در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت ملی فولاد گفت: برای تکمیل طرح‌های فولادی ۷ گانه باید جذب منابع ارزی و به ویژه فاینانس ۲ میلیارد یورویی از چین پیگیری شود. وی با اشاره به تکمیل طرح‌های بخش اسفنجی ۷ طرح فولادی در دولت یازدهم افزود: امیدواریم در دولت دوازدهم نیز برای تکمیل بخش فولادسازی طرح‌های ۷ گانه فولادی تلاش شود. رئیس هیات‌مدیره شرکت ملی فولاد با تاکید بر نقش‌آفرینی کارشناسان شرکت فولاد در بررسی طرح‌های فولادی کشور تصریح کرد: در زمینه منابع انسانی نیز این شرکت باید تقویت شود. دولت قصد دارد ۲هزار نفر نیروی جوان نخبه را در بخش‌های مختلف جذب کند که امیدواریم حداقل ۴۰ تا ۵۰ نفر نیز جذب شرکت فولاد شوند.

زنجیره فولاد توازن ندارد

مدیرعامل جدید شرکت ملی فولاد نیز در این مراسم بابیان اینکه زنجیره صنعت فولاد نیاز به اصلاح ساختار و تنظیم برنامه جامع دارد، گفت: تا پیش از این، واحدهای فولادی طبق سلیقه خود توسعه یافته‌اند که همین موضوع باعث عدم توازن در این زنجیره شده است.منصور یزدی‌زاده با اشاره به اولویت‌های عملکرد خود در شرکت ملی فولاد با بیان اینکه صنعت فولاد نیاز به یک مرکز هماهنگی دارد تا مطالبات و نیازهای خود را در حوزه‌های مختلف ارائه و پیگیری کند، افزود: صنعت فولاد بخش بزرگی از تولید ناخالص ملی ایران را شامل می‌شود و این بخش همچنین سطح بالایی از اشتغال را ایجاد می‌کند. وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در فولاد و نحوه توسعه‌ای که در آن ایجاد شده تصریح کرد: تمرکز در صنعت فولاد حلقه مفقوده است. چنانکه مشاهده می‌کنید در حالی واحدها توسعه پیدا کرده‌اند که ما در واحدهای نورد ۳۴ میلیون تن ظرفیت داریم و در عوض تولید فولاد ما هنوز فراتر از ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن نرفته که این نشان می‌دهد باید برنامه دقیقی برای توسعه و بازار زنجیره فولادی تدوین کرد. مراسم تودیع و معارفه منصور یزدی‌زاده مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران با حضور مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو برگزار شد. در این مراسم از خدمات عبدالمجید شریفی مدیرعامل پیشین شرکت ملی فولاد تقدیر شد. شریفی تیرماه سال ۹۴ به‌عنوان مدیرعامل این شرکت منصوب شده بود. یزدی زاده که از مدیران با تجربه صنعت فولاد است، عضویت در هیات‌مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان را در کارنامه خود دارد.