یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

صعود آرام شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۵ واحدی (۰۶/ ۰ درصدی) همراه شد. عرضه نماد «های‌وب» در گروه ارتباطات، ۱۱۴ میلیارد تومان از ارزش معاملات را شامل شد. «فملی» با افت مس به ۶۵۰۰ دلار (با رشد موجودی انبار LME و افزایش ۵ درصدی تولیدات بزرگ‌ترین معدن مس، اسکوندیدای شیلی نسبت به سال گذشته) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. با این وجود، قیمت فولاد و سنگ‌آهن در بازار چین با نزدیک شدن به پیک تقاضای ساخت و ساز صعودی شد. رشد نرخ ارز مبادله‌ای و حمایت حقوقی‌ها از نمادهای پالایشی‌ و افزایش تقاضا با نوسان خودرویی‌ها در کف‌های تکنیکال از این نمادها حمایت کرد. همچنان چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز می‌تواند بر صنایع از جمله دارویی‌ها و پتروشیمی‌ها که به خرید مواد اولیه با نرخ ارز مبادله‌ای مبادرت می‌کنند فشار آورد. تداوم فشار تسویه اعتباری‌‌ها عامل احتیاط در بازار است.

بازار ارز

رشد با احتیاط دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی به نرخ ۳۹۱۸ تومان معامله شد. رشد نرخ حواله‌ای درهم تا سطح ۱۰۸۰ تومان از نرخ دلار حمایت کرد. با این وجود اظهارات رئیس کل بانک مرکزی عامل تقویت احتیاط در بازار ارز شد. وی اظهار کرد: دلار گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و سپرده‌های بانکی به مراتب بازدهی بالاتری نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد. با توجه به رشد ۳۴/ ۴ درصدی نرخ دلار از ابتدای سال جاری چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز برای کاهش نوسانات دلار تقویت احتیاط را میان معامله‌گران به دنبال داشت. همچنین تشدید نوسانات صعودی نرخ ارز مبادله‌ای (رشد حدود ۳ درصدی از ابتدای تیر) چشم‌انداز تک‌نرخی شدن دلار را تا حدی تقویت کرده است. همچنان کاهش تقاضای ارز مسافرتی با پایان تابستان و احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند مانع از پایداری رشد نرخ دلار شود.

بازار سکه

حمایت دوجانبه از سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۴ هزار تومانی همراه شد. تداوم رشد نرخ دلار در کنار رشد اندک اونس طلای جهانی عامل حمایت از قیمت سکه شد. در روزهای گذشته با فروکش ریسک‌های ژئوپلیتیک اونس طلا برای دو روز متوالی نزولی شد و به زیر سطح ۱۳۲۵ دلار نیز رسید. اما روز چهارشنبه بازگشت احتیاط به بازارهای جهانی تا حدی از اونس طلا حمایت کرد. اما آمار تورم آمریکا با ارائه سیگنال روند افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند نوسانات طلا را تشدید کند. در بازار ارز نیز شاهد تداوم رشد دلار زیر سطح ۳۹۲۰ تومانی بودیم. اما احتمال افزایش عرضه صرافی بانک‌ها و کاهش تقاضای مسافرتی می‌تواند بر دلار فشار آورد. بنابراین تردید نسبت به بازارهای اثرگذار در کنار چشم‌انداز کاهش تقاضای سکه با آغاز محرم، حباب (بیشتر بودن ارزش بازاری از قیمت ذاتی) سکه را اندکی تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار سیگنال‌های آمریکا

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۳۲ دلار معامله شد. بازگشت احتیاط به بازارهای جهانی پس از دومین روز رکوردشکنی بورس‌های آمریکا و افت شاخص دلار پس از دو روز صعودی، حمایت سطح ۱۳۳۰ دلاری از اونس طلا را تقویت کرد. اعمال تحریم‌های بیشتر از سوی سازمان ملل علیه کره شمالی، تهدیدهای بیشتری از سوی رهبر این کشور را به دنبال داشت. با وجود کاهش احتمال یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۷ از سوی فدرال رزرو به زیر ۲۵ درصد در هفته گذشته، ازسویی در روزهای اخیر رشد نرخ تورم چین و انگلیس بیش از پیش‌بینی‌ها در کنار سیگنال مثبت رشد اقتصادی اروپا، چشم‌انداز رشد سطح قیمت‌ها در آمریکا و امکان یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری تقویت کرده است. آمار نرخ تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده آمریکا بر طلا اثرگذار است.

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۲درصدی همراه شدند. با وجود تشدید نوسان قیمت «تسه»ها اما تداوم حمایت تقاضا، حبس بازه‌ای «تسه»ها در بازه ۷۶ تا ۸۰ هزار تومانی را رقم زده است. با این وجود با نزدیک شدن به پایان فصل رونق مسکن، شکسته شدن حمایت سطح ۷۶ هزار تومانی دور از انتظار نیست. در شرایط کنونی نرخ سود واقعی «تسه‌»ها با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، ۹/ ۲۱ درصد است. تنوع در وام‌های ارائه شده در کنار رشد تدریجی تقاضا، رشد تنها ۸۴/ ۲ درصدی قیمت «تسه»ها را در دو ماه تیر و مرداد، نسبت به رشد ۱۳ درصدی در ۲ ماه ابتدایی تابستان در سال ۹۵ رقم زد؛ بنابراین افت تقاضای مسکن در شهریور، افت ۹/ ۸ درصدی «تسه»ها را به دنبال داشت. بنابراین افت قابل توجه قیمت اوراق در شهریور سال جاری رقم نخورد.

بازار نفت


بازگشت خوش‌بینی‌ها به بازار نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۴۸ دلار معامله شد. کاهش تولیدات اوپک در آگوست به میزان ۷۹ هزار بشکه در روز نسبت به جولای با کاهش تولیدات لیبی، گابون، ونزوئلا و عراق در کنار احتمال تمدید توافق اوپک حداقل ۳ ماه از نفت حمایت کرد. همچنین این گزارش رشد تقاضای تولیدات اوپک در سال ۲۰۱۸، از سوی چین و اروپا را پیش‌بینی کرد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نیز با چشم‌انداز رشد تقاضای اروپا و آمریکا رشد تقاضا را در سال جاری به ۶/ ۱ میلیون بشکه در روز (نسبت به ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز در گزارش پیشین) افزایش داد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز پیش‌بینی از تولیدات آمریکا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را کاهش داد. موسسه نفت آمریکا (API) افزایش ۱۸/ ۶ میلیون بشکه موجودی نفت خام پیش از انتشار گزارش رسمی را تخمین زد.