رقابت گوگل و مایکروسافت برای ساخت برترین سیستم ابری

آی‌تی ایران: پلت‌فرم‌های مبتنی بر تکنولوژی سیستم‌های ابری مانند Amazon Web Services و Microsoft Azure، نسبت به روش‌های سنتی ذخیره‌سازی مزایای بسیار بیشتری ارائه می‌دهند، مانند قابلیت‌های امنیتی بیشتر، انعطاف بیشتر، دسترسی بالاتر و هزینه پایین‌تر. به علاوه، پلت فرم‌های ابری به شرکت‌ها این اجازه را می‌دهد تا به قدرت عظیم پردازشی بالایی دسترسی پیدا کنند. شرکت آلفابت گوگل یکی از بزرگ‌ترین ارائه دهنده‌های سرویس‌های ابر محور برای کسب و کارهای مختلف در سراسر دنیا است و به‌صورت مداوم در حال ارائه سرویس‌های جدید و متنوع به کاربران اختصاصی خود است. Team Google در کنفرانس سالانه برنامه‌نویسان I/ O ۲۰۱۷ در Mountain View ایالت کالیفرنیا، آخرین اختراع خود را در این زمینه معرفی و ادعا کرد که این اختراع، مرحله جدیدی در حوزه سرویس‌های ابری ایجاد خواهد کرد. یونیت‌های تانسور جدید (TPU) و قدرتمند پردازش اطلاعات گوگل، به‌صورت اختصاصی برای توسعه تکنولوژی یادگیری ماشینی ساخته شده‌اند و به زودی از سوی Google Cloud در دسترس ارگان‌ها و اشخاص در سراسر دنیا قرار خواهد گرفت.

اما قدرت این یونیت‌های تانسور چقدر است؟هر TPU قدرتی معادل ۱۸۰ ترافلاپ دارد و هر TPU pod شامل ۶۴ TPU است که روی هم قدرت پردازشی معادل ۵/ ۱۱ پتافلاپ دارند. با چنین عملکردی، TPU‌های پردازشی گوگل حتی از بهترین تراشه‌های موجود در بازار تکنولوژی ماشینی نیز پرسرعت‌تر و قدرتمندتر هستند. ضمنا گوگل تنها شرکتی نیست که در زمینه استفاده و توسعه تکنولوژی‌های مرتبط باهوش مصنوعی وتلفیق آن با سیستم‌های ابری فعالیت دارد. درحال حاضر، مایکروسافت بیش از ۲۰ سرویس مختلف هوش مصنوعی مانند سیستم‌های تشخیص‌دهنده چهره و ادراک‌کننده زبان دارد که برای کاربران Microsoft Azure قابل دسترسی هستند. گوگل اخیرا نیز تراشه‌های Project Brainwave را معرفی کرده است، پلت‌فرمی که پیش بینی می‌شود حتی از سیستم‌های هوش مصنوعی گوگل نیز قدرتمندتر خواهد بود.

برای طراحان حوزه تکنولوژی و برنامه‌نویسان در سراسر دنیا، هوش مصنوعی یکی از بزرگ‌ترین عناصر انقلاب بعدی در زمینه توسعه نرم افزار، طراحی و ساخت برنامه‌ها و وب محسوب می‌شود. مثلا اگر سه دستیار هوشمند معروف کنونی را کنار بگذاریم، فروشگاه‌های برنامه‌ها(App Stores) در سراسر سیستم عامل‌ها پُر است از برنامه‌های جدید مرتبط با تکنولوژی هوش مصنوعی مانند برنامه‌های مخصوص گرفتن عکس سلفی، مدیریت داده‌ها و ارائه اطلاعات مهم و اساسی. برای برنامه‌نویسان برنامه‌هایی که از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا بهره می‌برند، هوش مصنوعی یکی از تکنولوژی‌های اساسی و بنیادی محسوب می‌شود. شرکت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت و حتی آمازون نیز با تلفیق تکنولوژی یادگیری ماشینی و سیستم‌های ابری، تلاش می‌کنند از جریان روز دنیای تکنولوژی عقب نمانند و بهترین پلت‌فرم‌های سرویس‌های ابری را ارائه دهند.

روزهایی که پلت فرم‌های ابری صرفا برای ذخیره‌سازی استفاده می‌شدند، به پایان رسیده است. این روزها، سرویس‌های ابری برای راه‌اندازی و مدیریت کسب و کارهای مختلف، توسعه و ساخت برنامه‌های مختلف و حتی در زمینه بازی‌های ویدئویی نیز کارآیی دارد. با افزایش تقاضا برای برنامه‌های ابرمحور، به نظر می‌رسد که حالا بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری و توسعه تکنولوژی‌های مختلف مرتبط با هوش مصنوعی از جمله یادگیری ماشینی است. در حال حاضر مایکروسافت و گوگل دو رقیب بزرگ کنونی در زمینه هوش مصنوعی هستند و آمازون نیز تلاش می‌کند تا به شرکت شماره یک در حوزه سرویس‌های ابری تبدیل شود. برنده این رقابت را «زمان» مشخص خواهد کرد.