افق ایرانی در فستیوال ونیز

دنیای اقتصاد: فیلم سینمایی «بدون تاریخ، ‌بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند که هفته گذشته در هفتادوچهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و تحسین بسیاری از تماشاگران و منتقدان را برانگیخت، ‌توانست دو جایزه مهم و معتبر بخش افق‌های این جشنواره را کسب کند. این بخش رویداد مهم سینمای جهان به فیلم‌هایی اختصاص دارد که گرایش‌های جدید دنیای سینما را بدون توجه به ژانر شکل می‌دهند؛ آثاری که سعی کرده‌اند هنر سینما را دوباره تعریف کنند.

وحید جلیلوند به خاطر این فیلم جایزه بهترین کارگردانی بخش افق ونیز را برد و نوید محمدزاده که پیش‌تر به خاطر بازی در این فیلم با تحسین و تمجید معتبرترین منتقدان سینمایی جهان روبه‌رو شده بود، جایزه بهترین بازیگری بخش افق‌ها را دریافت کرد. وحید جلیلوند پس از دریافت جایزه‌اش در سالن برگزاری اختتامیه این جشنواره گفت: سلام می‌کنم به مردم خوب و نازنین کشورم و از همین‌جا دست تک‌تک آنها را می‌بوسم. تشکر می‌کنم از هیات داوران، «آلبرتو باربارا» و همچنین کتایون شهابی پخش‌کننده این فیلم و تبریک می‌گویم به همه عوامل فیلم که شب‌ها و روزها سختی و رنج کشیدند تا ما به این موفقیت برسیم.

به نمایندگی از عوامل، این جایزه را تقدیم می‌کنم به علی جلیلوند تهیه‌کننده این فیلم که با مدیریت، صبوری و آرامشش این فرجام نیک را برای این پروژه رقم زد. وی افزود: من در کشوری زندگی می‌کنم و در فرهنگی بزرگ شدم که مردمانش اعتقاد قشنگی دارند که وقتی شما برای کسی دعا می‌کنید خداوند پیش از او به تو لبخند می‌زند و پاسخ دعاهای تو را می‌دهد. خواهش می‌کنم برای من دعا کنید که پس از دریافت این هدیه بزرگ دچار نخوت و غرور نشوم و همیشه به یاد داشته باشم، سینما قرار است از من انسان بهتری بسازد پیش از آنکه فیلم‌ساز خوبی بسازد. نوید محمدزاده نیز پس از کسب جایزه بهترین بازیگری، ضمن تشکر از هیات داوران و دبیر جشنواره ونیز گفت: خیلی خوشحالم که این جایزه را برای سینمای ایران می‌گیرم. به سینمای ایران تبریک می‌گویم. خوشحالم که یکی از بهترین فیلم‌سازان تاریخ سینمای ایران در هیات داوران حضور دارد. مهم‌ترین چیزی که در زندگی دارم خانواده‌ام است و اینکه یک ایرانی هستم.

این فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و هم توانست نظر منتقدان و تماشاگران را جلب کند و هم در چند رشته نامزد دریافت جایزه شود که در نهایت در سه رشته بهترین صداگذاری، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگرنقش مکمل مرد جایزه گرفت. در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» نوید محمدزاده، امیر آقایی و هدیه تهرانی بازیگران نقش اصلی هستند و فیلم‌نامه را علی زرنگار و وحید جلیلوند به‌صورت مشترک نوشته‌اند و تهیه‌کنندگی فیلم هم برعهده علی جلیلوند بوده است.

واکنش هنرمندان

با انتشار خبر دریافت دو جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری در جشنواره ونیز، هنرمندان ایرانی نیز این موفقیت را تبریک گفتند. شهاب حسینی، یکی از هنرمندانی است که جایزه گرفتن نوید محمدزاده را به او تبریک گفت. او در این باره در اینستاگرام نوشت: «نوید عزیز درود به تو که دلمونو شاد کردی. ان‌شاءالله این مسیر برات رو به سوی تعالی و تکرار این موفقیت، تداوم داشته باشه. آمین.» مهناز افشار نیز این موفقیت را به نوید محمدزاده و وحید جلیلوند تبریک گفت و نوشت: «مبارک باشه نوید جانم و مبارک وحید جلیلوند عزیز و همه عوامل فیلم.» ویشکا آسایش هم در صفحه شخصی خود نوشت: «مبارکت باشه نوید جان مبارک بهت افتخار می‌کنیم. البته ما که می‌دونستیم تو درجه یکی» پرویز پرستویی نیز در این باره نوشت: «تبریک به نوید محمدزاده و وحید جلیلوند عزیز. تبریک به سینمای ایران وبا آرزوی بهترین‌ها.»

حمید فرخ‌نژاد در پیام تبریک خود محمدزاده و جلیلوند را فاتحان ونیز توصیف کرد: «تبریک به فاتحان ونیز، نوید محمدزاده عزیز و وحید جلیلوند گرامی.» از سوی دیگر حبیب ایل‌بیگی، معاون سابق ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی هم در واکنش به جوایز ونیز برای «بدون تاریخ، بدون امضا» نوشت: «تبریک به نماینده شایسته سینمای ایران در هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز. تبریک به وحید جلیلوند و نوید محمدزاده و همه بچه‌هاى فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» و تبریک به سینمای ایران. در سال جارى و پس از فروش بالاى فیلم هاى کمدى عده‌اى با نشانى غلط دادن به سینماگران و مخاطبان سینما طورى حرف می‌زنند که گویا در سینما فقط باید فیلم‌های کمدی ساخته بشه و سینما‌ها فقط باید فیلم کمدى اکران کنند. ولى اون سینمایى که براى ایران در طول سال‌هاى گذشته افتخار کسب کرده سینماى اجتماعى بوده و نه فیلم‌هاى نازل کمدى. تبریک مجدد به علی آقا و آقا وحید جلیلوند براى ساخت فیلمى که تم اصلى آن وجدان است؛ چیزى که این روز‌ها زیاد باید راجع به آن حرف زد.»

دیگر برندگان بخش افق‌ها

امسال رخشان بنی‌اعتماد یکی از اعضای هیات داوران بخش افق‌های جشنواره ونیز بود. در این بخش جشنواره جایزه بهترین فیلم به «نیکو، ۱۹۹۸» به کارگردانی «سوزان نیکارلی» (ایتالیا و بلژیک) رسید. در این بخش جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «کانیبا» از «ورنا پاراول» و «لوسین تیلور» (فرانسه و آمریکا) رسید و «لینا خدوری» برای بازی در فیلم «پروردگار» بهترین بازیگر زن شناخته شد. همچنین فیلم «آیه‌های فراموشی» به کارگردانی علیرضا خاتمی که محصول مشترک فرانسه، آلمان، هلند و شیلی است نیز جایزه بهترین فیلمنامه بخش افق‌ها را دریافت کرد. در سایر بخش‌های هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز «Gros Chagrin» ساخته «سلین دوو» عنوان بهترین فیلم کوتاه برگزیده شد و جایزه شیر آینده ویژه بهترین فیلم اول جشنواره نیز به «تا نگهبان» ساخته «زاویه لاگراند» از فرانسه رسید.

بخش اصلی رقابت

البته بخش اصلی رویداد مهم سینمایی جهان برای علاقه‌مندان سینما جذاب‌تر است. در همین رابطه فیلم «شکل آب» ساخته «گیلرمو دل تورو» محصول سینمای آمریکا، جایزه شیر طلایی بهترین فیلم هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز را ازآن خود کرد. همچنین جایزه شیر نقره‌ای (جایزه بزرگ هیات داوران) این رویداد سینمایی به «فاکس ترات» به کارگردانی «ساموئل مائوز» اعطا شد و «زاویه لاگراند» از فرانسه نیز برای فیلم «تا نگهبان» بهترین کارگردان این رویداد سینمایی نام گرفت. در بخش بازیگری نیز جایزه بهترین بازیگر مرد‌ونیز به «کامل الباشا» برای فیلم «توهین» ساخته «زیاد دوئیری» (لبنان و فرانسه) و جایزه بهترین بازیگر زن نیز به «شارلوت رامپلینگ» برای فیلم «حنا» ساخته «آندرا پالائورو» (ایتالیا، بلژیک، فرانسه) اعطا شد و «چارلی پلامر» بازیگر فیلم «Lean on Pete» نیز جایزه «مارچلو ماستر‌یانی» ویژه بهترین بازیگر نوظهور جشنواره را دریافت کرد.«مارتین مک‌دونا» برای فیلم «سه بیلبورد خارج از میزوری» از بریتانیا، جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره را به خانه برد و جایزه ویژه هیات داوران بخش رقابتی نیز به «کشور شیرین» به کارگردانی «وارویک تورنتون» از استرالیا رسید.