روایت نشریه ایتالیایی از امنیت و مهمان‌نوازی ایران

نشریه «لاتیتودزلایف» ایتالیا که مربوط به سفر و گردشگری است، ایران را امن‌ترین و مهمان‌نوازترین کشور خاورمیانه و دارای ثروت‌های فرهنگی، طبیعی و تاریخی منحصربه‌فردی معرفی کرده که توان جذب و افسون کردن هر مسافری را به فرهنگ خود دارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، طی ۴سال گذشته رسانه‌های بین‌المللی و محلی بسیاری نسبت به معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران اقدام کرده‌اند؛ از نشنال جئوگرافیک گرفته تا رسانه‌های محلی اتریش از امنیت و مهمان‌نوازی ایران نوشتند و مردم کشورهای مختلف را به دیدن کشورمان دعوت کردند. حالا در جدیدترین نمونه‌های این گزارش‌ها یک نشریه مرتبط با حوزه سفر و گردشگری از ایران نوشته است.

به گزارش «ایرنا»، این نشریه ایتالیایی در گزارشی مصور از گردشگری در ایران که با بیتی از اشعار حافظ آغاز می‌شود، با اشاره به اینکه اکنون بهترین فصل برای سفر به ایران است، نوشته است: «در ایران از کتاب غزلیات حافظ بزرگ‌ترین شاعر ایرانی در قرن ۱۳ میلادی، برای فال گرفتن استفاده می‌شود و برخی معتقدند که در آن پیشنهادهایی برای حل مشکلات روزمره وجود دارد. در کنار مقبره او در شیراز افرادی هستند که در ازای دریافت مقدار کمی پول فال حافظ می‌گیرند. اما رسوم و ارتباط با گذشته در ایران همگام با مدرنیزه شدن به پیش می‌رود.» لاتیتودزلایف در بخش‌هایی دیگر از گزارش افزوده است: «گذشته و حال با یکدیگر در کشوری ادغام می‌شوند که در آن تمام آنچه برای جذب و فریفتن چشمان، ذهن و فانتزی خلق شده است، وجود دارد.» براساس این گزارش، ایران باستان از زمان مارکو پولو که ۷۰۰ سال پیش از آن گذر کرد، همواره جذابیت زیادی برای مسافران داشته و امروز نیز با معماری‌های نفیس مساجد و عمارت‌های خود که نشات گرفته از تاریخ هزاران ساله و غنای فرهنگی، طبیعی و تاریخی منحصربه‌فردش است، برای گردشگران جذابیت زیادی دارد.

این گزارش اضافه کرده است: «به چشمان مسافر، گنبدهای آبی رنگ و سازه‌ها و شواهد تاریخی فرهنگی که در ایران از تهران پرهرج و مرج و شلوغ تا اصفهان و یزد و شیراز که گهواره تمدن این کشور است وجود دارد، فراموش نشدنی و بسیار ارزشمند است.» نویسنده این نشریه با اشاره به اینکه سفر به ایران با شهر تهران آغاز می‌شود، درباره تهران نوشته است: «پایتختی با ۱۴ میلیون جمعیت و ترافیک‌های سنگین که توسعه شهری آن به ستاره‌ها رسیده و معرف نبض ایران است.» او خاطرنشان کرده است: «بازدید از همه موزه‌ها و شهرها ممکن نیست زیرا بسیار زیاد هستند. اما نباید بازدید از کاخ گلستان را که معروف به تخت طاووس است، از دست داد؛ کاخی که در آغاز قرن ۱۹ از سوی آقا محمدخان قاجار ساخته شد. همچنین موزه جواهرات که منحصربه‌فرد است را نیز نباید از دست داد.» این نشریه به تک‌تک شهرها و مکان‌های معروف و باستانی ایران چون یزد، شیراز، اصفهان و تخت جمشید و پاسارگاد نیز اشاره کرده و سفر به ایران را تجربه‌ای بسیار زیبا و به یاد ماندنی خوانده است.