دنیای اقتصاد: رای اعتماد مجلسی‌ها به گزینه‌های روحانی برای حضور در کابینه دوازدهم، بازشماری شد؛ بازشماری که نتیجه آن، تغییر و افزایش آرای عباس آخوندی بود. هرچند تغییر آرای آخوندی در فرآیند بازشماری مهم است؛ اما آنچه مهمتر به‌نظر می‌رسد ابهامی است که برخی نمایندگان از صبح دیروز درباره آرای حبیب‌الله بیطرف مطرح کردند؛ فردی که با رای مخالفانش در پارلمان، از قطار دولت یازدهم بازماند.

صبح دیروز برخی نمایندگان ازجمله عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده تهران و علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری در گفت‌وگوهایی از احتمال افزایش تعداد آرای وزیر پیشنهادی نیرو خبر دادند؛ موضوعی که البته بر اساس اظهارات علی اکبر رنجبرزاده عضو هیات‌رئیسه پارلمان، پس از بازشماری به تغییر در آرای بیطرف نینجامید. با وجود آنکه نمایندگانی همچون رنجبرزاده و هاشم‌زایی دقایقی بعد اعلام کردند که آرای حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو بازشماری و همان آرای قبلی تایید شد، اما از نکته مبهم ماجرای بازشماری آرای بیطرف سخن نگفتند. این در حالی است که محمود صادقی نماینده تهران پس از بازشماری آرا، با انتشار پیامی در توییتر خود نوشت: «معلوم شد تعدادی از آرای موافق بیطرف را نیز خط زده‌اند»؛ موضوعی که تا لحظه تدوین این گزارش، نماینده دیگری درباره آن اظهار نظر نکرد.

با این همه، نتیجه بازشماری آرا به نفع عباس آخوندی تمام شد؛ در جلسه علنی دیروز پارلمان، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس اعلام کرد که در جلسه روز یکشنبه مجلس برای رای اعتماد وزیران، رای موافق وزیر راه و شهرسازی ۱۸۸ رای موافق، ۷۵ رای مخالف، ۱۴ رای ممتنع از ۲۸۸ نماینده حاضر اعلام شد در حالی که در اعلام این آرا اشتباه صورت گرفته است. بر این اساس، آرای موافق وزیر راه و شهرسازی به ۱۹۸ رای افزایش یافت. عباس آخوندی رکورددار رای اعتماد و افزایش رای طی ۴ سال اخیر است. او که ۴ سال پیش به‌عنوان وزیر راه کابینه یازدهم انتخاب شد، دو بار هم از سوی مجلسی‌ها استیضاح شد؛ یک بار در مجلس نهم و بار دیگر در مجلس دهم. حالا مقایسه آرای او در هر سه برهه و نیز رای اعتماد، افزایش رای او را نشان می‌دهد. آخوندی مرداد ۹۲ با ۱۵۹ رای موافق، برای حضور در کابینه یازدهم رای اعتماد گرفت؛ این یعنی او ۴ سال پیش حدود ۵۶ درصد آرای مجلس نهمی‌ها را کسب کرد. او دو سال بعد در مهرماه ۹۴، با ۱۷۵ رای مخالف با استیضاح، رای اعتماد دوباره گرفت. اسفند سال گذشته، آخوندی در دومین جلسه استیضاحش، با رای مخالف ۱۷۶ نماینده با استیضاح، برای سومین بار از مجلس رای اعتماد گرفت. آخوندی روز یکشنبه گذشته هم برای چهارمین بار طی ۴ سال اخیر رای اعتماد گرفت. تعداد آرای آخوندی، از آنچه در روز رای اعتماد اعلام شده بود، تغییر کرد و به ۱۹۸ رای رسید؛ بنابراین او این بار توانست با ۷/ ۶۸ درصد آرای مجلس، دوباره در جایگاه وزیر بنشیند.

بیطرف شبهات را برطرف نکرد

فارغ از بازشماری آرای وزیران، دیروز علی مطهری به‌دلیل رای عدم اعتماد مجلس به بیطرف اشاره کرد؛ موضوعی که دو روز است برخی چهره‌ها و رسانه‌ها آن را مورد نظر قرار داده‌اند. نایب رئیس مجلس دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رای نیاوردن حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو جنبه سیاسی نداشت، گفت: آقای بیطرف تلاش نکرد شبهات را برطرف کند وگرنه می‌توانست رای بالایی از مجلس کسب کند. به گفته مطهری، بیطرف نتوانست به خواسته‌های نمایندگان پاسخ دهد و از سوی دیگر کمی کم‌تحرک بود؛ بنابراین نتوانست رای بیاورد.