تغییر ساختار مجمع تشخیص

دنیای‌اقتصاد: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از انحلال مرکز مطالعات استراتژیک و انتقال آن به دبیرخانه مجمع و تغییر محل مجمع تشخیص خبر داد. محسن رضایی روز گذشته در اولین نشست خبری‌اش در دوره جدید مجمع با اعلام این خبر گفت: ساختار مجمع تشخیص و مصلحت آن نیز به کلی تغییر خواهد کرد. همه سازمان‌های وابسته مانند مرکز مطالعات راهبردی و حوزه ریاست در دبیرخانه مجمع ادغام می‌شوند و این کار به چابک‌سازی تشکیلات مجمع کمک خواهد کرد.

به گزارش «ایسنا» او تاکید کرد: در این دوره از نظر سیاست‌های کلی ما موظف به ساماندهی شدیم و احیانا عناوین جدیدی را بررسی می‌کنیم. آیین‌نامه نظارت و آیین‌نامه مجمع نیز تغییراتی خواهد کرد و در راستای چابک‌سازی مجمع تشخیص برخی کارهای پژوهشی و تحقیقاتی را به دانشگاه‌ها واگذار خواهیم کرد و دیگر نیازی به پژوهشکده‌های وابسته به مجمع نیست.همچنین به گزارش «ایسنا» وی افزود: کارهای موازی نیز در مجموعه مجمع از بین می‌رود و نظام متمرکز مدیریتی تشکیل می‌شود؛ به‌طوری ‌که همه امور در دبیرخانه انسجام و یکپارچگی می‌گیرد. هرچند براساس مصلحت مقام معظم رهبری که در حکم نیز به آن اشاره فرمودند ممکن است تغییرات دیگری نیز داده شود.رضایی همچنین با اشاره به افزایش تعداد اعضای مجمع از ۴۴ به ۴۹ نفر در این دوره گفت: آقایان شاهرودی و جنتی دو نفری هستند که هم شخصیت حقوقی و هم شخصیت حقیقی دارند.مقام معظم رهبری روز ۲۳ مرداد سال‌جاری، با صدور حکمی رئیس، دبیر و اعضای دوره هفتم مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره ۵ ساله منصوب کردند. براساس این حکم آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. سمتی که پیش از آن مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی از سال ۶۸ تا زمان درگذشتش در ۱۹ دی‌ماه سال گذشته برعهده داشت.

مقام معظم رهبری در حکمشان برای ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی به ریاست مجمع تشخیص، بر ۵ ماموریت مهم، سامان بخشیدن به مجموعه سیاست‌های کلی و بازنگری در عناوین و نیز در فرآیند تعیین و تنظیم آن، سامان بخشیدن به مساله نظارت بر اجرای سیاست‌ها، سازوکار لازم برای ارزیابی کارآمدی و اثربخشی سیاست‌ها، ایجاد انسجام کامل در ساختار تشکیلاتی و مدیریتی و تمرکز برنامه‌ها براساس آیین‌نامه مصوب، چابک‌سازی تشکیلات و حذف بخش‌های موازی و غیرضرور و تغییرات اصلاحی دیگری در خلال کار و در سایه دقت نظر دست‌اندرکاران و انعطاف‌پذیری تشکیلات، در دوره جدید مجمع که هفتمین دوره آن از زمان تاسیس محسوب می‌شود، تاکید کردند.به‌نظر می‌رسد تصمیم برای انحلال مرکز مطالعات مجمع و انتقال آن به دبیرخانه نیز در همین راستا صورت گرفته است. مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با هدف تدوین و تنظیم استراتژی برای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گوناگون، در سال ۱۳۶۸ ازسوی مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی تشکیل شد. این مرکز تا سال ۱۳۷۶ در زمره یکی از موسسات تابعه نهاد ریاست‌جمهوری قرار داشت، اما در این سال براساس مصوبه شورای‌عالی اداری از نهاد ریاست‌جمهوری جدا شد و به‌عنوان بخـش تحقیقاتی مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن پیوست. دوره‌ای که در واقع همزمان با پایان ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی بود. وظیفه این مرکز انجام مطالعات استراتژیک در زمینه‌های مختلف بین‌المللی، سیاسی، ‌اقتصادی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی بود. در حال حاضر علی‌اکبر ولایتی ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده دارد.

ریاست مجمع پیش از این در سال‌های ۶۸ تا ۷۱ برعهده سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها و در سال‌های ۷۱ تا ۹۲ برعهده حسن روحانی بود. ولایتی از سال ۹۲ تاکنون عهده‌دار این سمت است. هنوز معلوم نیست که با انحلال این مرکز و انتقال آن به دبیرخانه مجمع تکلیف ریاست مرکز مطالعات استراتژیک به کجا خواهد کشید. از سوی دیگر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هرچند خبر از انتقال ساختمان مجمع تشخیص داده است، اما هنوز معلوم نیست ساختمان مجمع از خیابان جامی واقع در ولیعصر تهران به کجا منتقل خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، رضایی در این خصوص گفته است که جلسات مجمع از ساختمان فعلی به مکانی دیگر منتقل می‌شود؛ اما چون این مکان در ردیف آثار ۲۰ سال گذشته مجمع بوده قرار است از آن نگهداری شود؛ ولی مکان مجمع قطعا تغییر می‌کند که این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شورا برای بازنگری در قانون اساسی

اما محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که دردوره جدید مجمع نیز از سوی مقام معظم رهبری به دبیری منصوب شده است، روز گذشته علاوه‌بر خبر انحلال مرکز مطالعات استراتژیک و انتقال آن به دبیرخانه مجمع و تغییر محل مجمع تشخیص در مورد مسائل دیگری همچون موضوع حصر، طرح مجلس درباره مبارزه با اقدامات ماجراجویانه آمریکا و پیام سفر سردار باقری به ترکیه و پرونده‌های مفتوح احمدی‌نژاد در قوه‌قضائیه و بازنگری در قانون اساسی نیز سخن گفته است.به گزارش «ایسنا» رضایی گفت: برای بازنگری در قانون اساسی نیز شورایی تشکیل می‌شود که همه شخصیت‌های حقیقی مجمع تشخیص که در حال حاضر به ۳۸ نفر رسیده در صورت لزوم و اگر مقام معظم رهبری نیاز به تغییر قانون اساسی دیدند، در این شورا حضور دارند و اکثر اعضای شورای بازنگری قانون اساسی از مجمع هستند.

پرونده‌های مفتوح احمدی‌نژاد

او در پاسخ به سوالی درباره پرونده‌های مفتوح محمود احمدی‌نژاد در قوه‌قضائیه و حضور او در مجمع تشخیص گفت: مسائل شخصی افراد از نظر قانونی به مجمع هیچ ارتباطی ندارد.

سفر سرلشکر باقری به ترکیه

او در ادامه با اشاره به سفر سرلشکر باقری به ترکیه گفت: گویا قصد دارند شمال عراق را تجزیه کنند که این موضوع در همه کشورهای اطراف تغییراتی ایجاد خواهد کرد. این تجزیه موجی از درگیری و بی‌ثباتی را در منطقه به‌وجود می‌آورد و جمهوری اسلامی معتقد است که مرزهای جغرافیایی کشورها نباید تغییر کند و ما طرح تجزیه اردن، عراق و سوریه را قبول نداریم؛ بنابراین مسوولان نظامی ما با تصویب شورای امنیت ملی و دستور مقام معظم رهبری به ترکیه سفر کردند تا جدیت ما در این موضوع مشخص شود.

موضوع حصر

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا مجمع بحث و بررسی پیرامون مساله حصر داشته یا خیر، گفت: ما زمانی می‌توانیم به موضوعی ورود پیدا کنیم که به ما محول شود. در حال حاضر شورای امنیت ملی و قوه‌قضائیه مسوول رسیدگی به این موضوع هستند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به جلسات دوره جدید مجمع گفت: اولین جلسه مجمع تشخیص ۴ مهر در محل جدید برگزار می‌شود.